معرفی شیرپوینت ۲۰۱۰

بالاخره بعد از زمزمزه های بسیار شیرپوینت 2010 معرفی شد و اکنون تمام کارشناسان و طرفداران این ابزار منتظر ارائه نسخه آزمایشی شیرپوینت 2010 در اواخر سال جاری میلادی می باشند. البته چند وقت قبل نیازمندی های سخت افزاری این ابزار از طرف مایکروسافت اعلام گردید که در نهایت معلوم شد که شیرپوینت 2010 تنها بصورت 64 bit ارائه می شود.

اما شیرپوینت 2010 دارای چه قابلیتهایی است و چه امکانات جدیدی را ارائه می دهد؟

برای پاسخ به این سوال ابتدا قابلیتهای شیرپوینت 2007 را مرور می کنیم. همانطور که احتمالا بخاطر دارید برای شیرپوینت 2007 شش حوزه کاربرد مطابق شکل زیر اعلام شده بود:

 

اما در شیرپوینت 2010 تغییراتی به چشم می خورد:

 

مقایسه این دو شکل مشخص می کند که رویکرد خدمات شیرپوینت از تمرکز بر قابلیتهای تکنولوژیک به سمت این موضوع معطوف شده که چطور این تکنولوژیها می تواند نیازهای کاربران و سازمانها را برآورده کند. اما برای مطمئن شدن از تفاوتهای شیرپوینت 2007 و 2010 باید منتظر ماند تا نسخه آزمایشی این محصول از طرف مایکروسافت ارائه شود.

Sites

این امکان را می دهد تا کاربران بتوانند اطلاعات را با دیگر کاربران، همکاران خارجی و یا مشتریان به اشتراک بگذارند.

Communities

به کابران این امکان را می دهد تا با روشهای جدید با دیگر کاربران همکاری کنند.

Contents

با استفاده از این قابلیت می توانید محتویات را از لحظه ایجاد تا از بین رفتن مدیریت نمایید.

Search

امکان جستجوی اطلاعات و افراد در هر مکان

Insights

ظاهرا این قابلیت با قابلیت Business Intelligence یا ساخت داشبوردها جایگزین شده است.

Composites

امکان ساخت راهکارهای پویای متناسب با نیازهای کسب و کار. این بخش در تکمیل قابلیت Business Process & Forms در شیرپوینت 2007 ارائه شده است.

 

رابط کاربری جدید

 

بدون شک کابران شیرپوینت 2010 تجربه جدیدی در رابط کاربری خواهند داشت. استفاده از ریبون در این نسخه که در مجموعه آفیس 2007 معرفی شد باعث می شود تا کاربران در محیطی آشنا فعالیت نمایند.

پشتیبانی از چندین مرورگر اینترنت

ازآنجا که استفاده از شیرپوینت 2007 در مرورگرهای غیر از اینترنت اکسپلورر کاربران را دچار مشکل می کرد، اکنون مایکروسافت اعلام کرده که شیرپوینت 2010 از مرورگرهای فایرفاکس و سافاری پشتیبانی خواهد کرد.

Dialogs

یکی از مشکلات اصلی در شیرپوینت 2007 وجود پست بک های زیاد و انتقال کاربر به صفحات دیگر است. اما در شیرپوینت 2010 برای انجام عملیات مختلف یک Dialog Box باز می شود و صفحه پشتی خاکستری خواهد شد.

Silverlight

شیرپوینت 2010 دارای وب پارتهای مبتنی بر سیلورلایت می باشد که این کار باعث آسانی استفاده از قابلیتهای این تکنولوژی در شیرپوینت خواهد شد.

هماهنگی با Visio

Visio یکی از ابزارهای پرکاربرد مستند سازی می باشد. اکنون با هماهنگی شیرپوینت و Visio می توان فایلهای Visio را بصورت مستقیم در شیرپوینت منتشر نمود.

 

 

Sharepoint Designer

رایگان بودن این ابزار کماکان ادامه خواهد داشت و Designer بعنوان ابزار اصلی سفارشی سازی شیرپوینت خواهد بود اما بهبود چشمگیری در قابلیتهای Workflow و مدل کار ابزار اعمال شده است.

 

Business Connectivity Service

قابلیتهای Business Data Catalog در شیرپوینت 2010 بهبود چشمگیری داشته است و به شما اجازه می دهد تا براحتی به دیگر ابزارهای خارج از شیرپوینت متصل شوید. ظاهرا قابلیتهای این بخش بصورت Content Type و بعنوان External Content Type در شیرپوینت تعریف خواهد شد.

Sharepoint Workspace

با قابلیت فضای کاری شیرپوینت می توانید محتویات شیرپوینت را بصورت آفلاین استفاده نمایید. این قابلیت جایگزین ابزار Groove در  آفیس 2007 شده است.

 

جستجو

ایده مایکروسافت در استفاده از قابلیتهای جستجو بدست آوردن نتایج درست در اولین صفحه مورد جستجو می باشد. جستجو در شیرپوینت 2010 تقویت شده و قابلیتهای بیشتری برای جستجوی افراد اضافه شده است.

پشتیبانی از Rich Media

استفاده از Silverlight، نمایش ویدئو و یا به اشتراک گذاری اسلاید در شیرپوینت 2010 تجربه ای جدید و متفاوت خواهد بود. آنچه مشخص است نگرش جدیدی به مبحث انتشار صوت و تصویر در شیرپوینت 2010 وجود خواهد داشت.

ویرایش تحت وب

امکانات جدید در ویرایش شیرپوینت بصورت تحت وب به کاربران امکان خواهد داد تا بسادگی سایتهای شیرپوینت را ویرایش و سفارشی نمایند.

 

ویدئوهای معرفی شیرپوینت 2010 را اینجا بینید.

نمایش 0 دیدگاه
ترک بک ها

یک نظر بدهید