هرکدام از ما در حال حاضر یک برند داریم و با ویژگی‌هایی شناخته می‌شویم. این برند معمولا با دو عامل تخصص و ویژگی‌های رفتاری شکل می‌گیرد. این‌که شما در کاری میزان مشخصی تخصص داشته باشید ( در سطح ضعیف، متوسط یا عالی باشید) باعث می‌شود تا تعریفی از شما در ذهن اطرافیان شکل بگیرد. اما صرفا تخصص نیست که برند شما را می‌سازد. نوع رفتار شما نیز برند شما را می‌سازد. پرسنال برندینگ با نتیجه فعالیت‌های ما شکل می‌گیرد اما باید دقت کرد “با نتیجه‌ی فعالیت‌ها” و این یعنی، فعالیت‌ها از درون ما نشات می‌گیرند و به اطراف ما منتقل می‌شوند. احتمالا شنیده‌اید که می‌گویند طرف آدم متخصصی است اما بداخلاق است. یا بسیار آدم حرفه‌ای و خوش اخلاقی است. این‌ها جمله‌های معروفی هستند که هرکدام از ما ممکن است هر روز بشنویم.

برای شکل‌گیری موثر برند شخصی‌مان در محیط کار چه به‌عنوان مدیر، کارشناس یا کارآفرین می‌توانید از مدل زیر استفاده کنید:

در قدم اول، ایجاد برند شخصی (پرسنال برندینگ) یعنی خود شناسی. شما نیاز دارید تا شناخت بسیار خوبی از توانایی‌ها، ضعف‌ها و رفتارهای خود داشته باشید. برای ساخت یک برند شخصی موفق مشخصا باید هوش اجتماعی خود را افزایش دهید و احساسات و هیجانات خود را مدیریت نمایید. باید تاثیر کارها و رفتارهای خود را بر محیط اطراف خود بیشتر درک کنید و همواره در مسیر بهبود و اصلاح حرکت کنید.

قدم دوم تمرکز برتخصص و دانش است. این‌که شما قرار هست با چه‌عنوانی شناخته شوید. دقت‌داشته باشید دانشگاه به‌شما عنوان شغلی نمی‌دهد. عنوان شغلی چیزی جدای از مدرک تحصیلی شماست. عنوان شغلی را خود شما به‌خودتان می‌دهید. این شما هستید که انتخاب می‌کنید در چه زمینه‌هایی کار کنید و در چه زمینه‌هایی بیشتر تمرکز کنید. برای ساخت برند خود براساس تخصص باید بیشتر در زمینه مورد علاقه‌تان مطالعه کنید، با افراد مرتبط در ارتباط باشید، محتوای مرتبط منتشر کنید و در نهایت در آن زمینه دستاورد داشته باشید، هرچند دستاوردهای کوچک. یک برند موثر و پایدار با قدم‌های کوچک ساخته می‌شود.

در نهایت شما باید از برندی که شکل داده‌اید پشتیبانی کنید. پشتیبانی از برند یعنی همواره یک‌پارچگی خود را در عملکرد خود حفظ کنید. رفتار و عمل شما باید همسان و همسو باشد. برند پایدار در طول زمان شکل می‌گیرد. برای ایجاد یک برند شخصی موفق شما حداقل به دوسال زمان نیاز دارید تا به‌شکل مداوم در مسیر انتخابی خود فعالیت کنید.

و به‌خاطر بسپارید در دنیای شلوغ این روزها کسی صدای شما را نمی‌شنود، کسی شما را کشف نمی‌کند مگر خود شما صدایتان را به‌گوش دیگران برسانید و خودتان را معرفی کنید.

——————————————————————————————————————————————————

شما می‌توانید مشترک خورا ک این بلاگ شوید و صفحه‌ی من در فیسبوک را لایک کنید.

برای آگاهی از خدمات من می‌توانید از صفحه رشد فردی و رشد سازمانی دیدن کنید و یا برای آگاهی از زمان دوره‌های آموزشی عمومی در  خبرنامه آموزشی عضو شوید.

من را در توییتر و گوگل+ دنبال کنید.

Showing 16 comments
  • گل بو
    پاسخ

    سلام
    خیلی توضیحات مفیدی بود
    ممنون از نوشتهاتون

  • امیر ابراهیم شمس
    پاسخ

    جناب مهرانی، همیشه از زیبا توضیح دادنتان لذت بردم و می برم

  • احسان
    پاسخ

    مثل همیشه کوتاه و موثر ،واقعا به شما برای این قدرت خلاصه گویی تبریک میگم

  • مجتبی برنده سیفی
    پاسخ

    فوق العاده . زبانم قاصر است . این مطالب شما و پست های مرتبط با فضای ذهنی این روزهای من است . از شما تشکر می کنم .

    حضرت محمد (ص) : زکات علم ، آموختن آن به دیگران است .

    به درستی که شما عامل به این عمل بزرگ و پسندید هستید .

  • مجتبی
    پاسخ

    @مجتبی برنده سیفی

    فک کنم این جمله از حضرت علی(ع) باشه .

  • محمد جواد محبی
    پاسخ

    بسیار عالی و پر محتوا بود. منظور از پر محتوا این است که شاید مباحث آموزشی، دوره های افزایش عملکرد، کتابهای مرتبط مناسب و روشهای عملی همه و همه در یک مطلب جمع شده اند. باید این مطلب را پرینت بگیرم و کمی بیشتر در آن دقیق شوم.

  • Barzkar
    پاسخ

    بسیار جالب بود، به خصوص قسمت آخر این پست:
    “به‌خاطر بسپارید در دنیای شلوغ این روزها کسی صدای شما را نمی‌شنود، کسی شما را کشف نمی‌کند مگر خود شما صدایتان را به‌گوش دیگران برسانید و خودتان را معرفی کنید.

  • مرتضی
    پاسخ

    سلام . مطلب فوق العاده زیبایی بود متشکرم

  • محمدرضا
    پاسخ

    سلام.از مطلب زیباتون استفاده کردم.یاعلی

  • قربونعلی
    پاسخ

    امیر: پسر تو فوق العاده ای !

  • محبوبه کریمیان جزی
    پاسخ

    من حدود یک سال است که مشغول به کار شده ام .در این یک سال بارها و بارها سعی کردم صدایم را به گوش افرادی که مخاطب من هستند برسانم ولی انگار همه شان پنبه داخل گوشهایشان گذاشته اند!!!به نظر من جایی را هم که فرد برای کار کردن انتخاب می کند مهم است در بعضی شهر ها افراد بیشتر به آینده خود و خانواده شان اهمیت می دهند و در بعضی شهر ها نیز نه اصلا برایشان نه آینده خودشان مهم است و نه خانواده.

  • علی
    پاسخ

    این آقاهه کیه؟! چه حسی گرفته!
    🙂

  • امید
    پاسخ

    من یه سوال اینجا نوشته بودم. نمیدونم چرا پاک شده؟ خوندینش؟

    • امیر مهرانی
      پاسخ

      سلام. سایت مشکل فنی داشت و در حال تغییر و تحول بود. ممکنه که کامنت شما به اشتباه حذف شده باشه.

  • سارا
    پاسخ

    عالی بود تکات کلیدی و خوب
    هیچ وقت سمینار پرسنال برندیگتون رو یادم نمی ره

Leave a Comment