این مطلب را رفیق عزیز عباس عظیمی ترجمه کرده. عباس همکار من در زمینه توسعه ارتباطات کاری است و معمولا هم ذهن شلوغ من رو مرتب میکنه که بتونم بهتر تمرکز کنم.
امیدوارم همگی با این موضوع موافق باشید که ارتباطات با دایره نفوذ نسبت مستقیم دارد. ما همواره از طریق افکارمان، دایرهی لغاتمان، ژستها، زبان بدن، اصطلاحاتی که به کار میبریم و حرکاتی که به مخاطب نمایش میدهیم با آنها در ارتباط هستیم و تلاش میکنیم تا دیگران را بفهمیم، فهمیده شویم و فضایی تأثیرگذار ایجاد کنیم.
نکته مهم اینجاست که به جای ارائه دلایل قانع کننده و منطقی، اظهارات ما در اغلب اوقات فقط نتیجه گیری و برداشتهای ما را بیان میکنند. به این مثال توجه کنید: "من کیک شکلاتی دوست ندارم". بیان این نفی، سؤال ساده بعدی را در ذهن ایجاد میکند که اگر کیک شکلاتی دوست نداری، پس به چه طعمی بیشتر علاقهمندی؟ مسأله موجود در ارتباطات روزانه اینست که ما بیشتر زمانها فقط به اظهار نتایج منفی بسنده میکنیم و اظهاراتمان شامل ارائه نتایج به همراه دلایل مستدل و منطق موجود در مسأله نمیگردند و این موضوع در نهایت باعث سردرگمی و تردید مخاطب میشود.
اینکه شما چه اندازه در استفاده از دلایل محکم و منطقی برای بیان نتایج و اظهارات خود مهارت دارید، شاخصی است برای تشخیص دایره نفوذ شما. اغلب وقتی ما از افراد دلایل شکل گیری یا از دست رفتن یک رابطه عالی را جویا میشویم، آنها به لغت C اشاره میکنند: Communication ارتباطات. بسیاری از شما موافقید که مهترین عنصر در یک معاشرتِ خوبِ کاری یا خانوادگی به توانایی ما برای صحبتهای سازنده با همه افراد و مدیریت موضوعات منفی نظیر حسادت، درگیری و انتقاد برمیگردد.
محقق شلی گیبل (Shelley Gable) در یک مطالعه جالب نشان میدهد که توانایی ما در پاسخ پر شور و شوق به اخبارِ خوب بسیار مهمتر از چگونگی برخورد و رابطهما در زمانهای سخت و وقایع تلخ در یک معاشرت است. شلی پاسخدادن و اظهارت ما در مواجهه با وقایع خوب را به چهار سبک اصلی زیر تقسیم بندی میکند:
1- سازنده غیرفعال (Passive Constructive – PC): خیلی شُل و کسالت بار و با حالتی بدون انرژی و بدون شور و شوق به خبر خوشِ شریکتان پاسخ میدهید. تصور کنید که شریک، همکار یا دوستتان به شما میگوید که در کارش ارتقاء یافته است و اگر سبک شما بصورت سازندهی غیرفعال باشد، ممکن است از اصطلاحاتی با انرژی کم، نظیرِ "اوه، خیلی خوبه" استفاده کنید یا ممکن است با کسالت و بیانی بیروح بگویید "جالبه"
2- خراب کنندهی غیرفعال (Passive Destructive – PD): در این حالت شما ممکن است در پاسخ به خبر خوش شریک خود مبنی بر ارتقاء شغلیاش، موضوع را به بحثی مربوط به خودتان عوض کنید و خبرِ خوش را نادیده بگیرید. در این سبک ممکن است اظهارات شما چیزی شبیه اینها باشند: "امزوز صبح اوقات خوشی نداشتم، ماجرای بد بودن اوضاع ترافیک را بیان کنید و ممکن است گفته شود که یادم رفت فایلهای مهم رو برای کار بیارم"
3- خرابکنندهی فعال (Active Destructive – AD): در حالی که جنبههای بد از یک خبرِ خوش را هدف گرفتهاید پاسخ برجسته منفی را ارائه میدهید. بنابراین پاسخ شما چیزی شبیه اینها خواهد بود: "اوه، نه، فکر کنم حالا مجبوری بیشتر کارکنی، مسئولیتهای بیشتری را بعهده بگیری، برای خانواده وقت کمتری بگذاری و بعلاوه همه اینها، استرس بیشتری خواهی داشت! مطمئنی که آمادگی پذیرفتن همه اینها را داری؟"
4- سازندهی فعال (Active Constructive – AC): در این سبک شما اندازهای غیرقابل تصور از انگیزه مثبت را به دوستتان یا شریکتان انتقال میدهید، شما پر از شور و شوق و سرشار از انرژی به نظر میرسید و ممکن است از این عبارات استفاده کنید: "هی، مبارک باشه، چه خبرِ خوبی، بگو ببینم چطور اتفاق این افتاد؟ رئیست دقیقاً چی گفت؟ چطور باید جشن بگیریم؟"
اکنون پس از مطالعه و آشنایی با این چهار سبک در واکنش به خبرهای خوش، سعی کنید روش پاسخگویی و بیان خود را مورد ارزیابی قرار دهید. روش سازندهی فعال (Active Constructive – AC) به اطرافیان شما توجه کامل را منتقل میکند و احتمالاً خودتان هم به این نتیجه رسیدهاید که این سبک در مدیریت رابطه و پاسخگویی، اثربخشیای قابلتوجه را برای شما و دیگران مهیا میکند. روش سازندهی فعال را اتخاذ، روابط خود را شکوفا و دایرهی نفوذتان را گستردهتر کنید.
افکار و بینش خود را به اشتراک بگذارید و به توسعه و پروش روابط خود ادامه دهید و آگاه باشید که خوشبختی مسری است، احساسات مثبت خود را ترقی بخشید و باعث شوید تا دیگران احساس خوبی و عشق را تجربه کنند.
مرجع: https://www.linkedin.com/pulse/positive-communication-relationships-ruchi-sharma نگارنده: Ruchi Sharma