علی نعمتی شهاب دانشآموخته مهندسی صنایع و دانشجوی كارشناسی ارشد MBA در دانشگاه صنعتی امیركبیر است. وی دارای 5 سال سابقه فعالیت در حوزه مشاوره مدیریت و بهویژه مشاوره مدیریت فناوری اطلاعات است و در چند پروژه ملی مرتبط با توسعه كاربردهای فناوری اطلاعات در كشور همكاری داشته است.
چند روز پیش خبری دیدم با این عنوان که Infosys با یک قرارداد 100 میلیون دلاری فعالیتهای مربوط به مدیریت IT را در شرکت معظم مایکروسافت به دست گرفت. این خبر بسیار جالب است؛ از این جهت که Infosys بهعنوان یک شرکت مشاوره فناوری اطلاعات از یک کشور در حال توسعه توانسته است به سطحی از توانایی برسد که شرکتی همچون مایکروسافت فعالیتهای مربوط به فرایندهای حاکمیت فناوری اطلاعات خود را به آن بسپارد.
Infosys یک شرکت مشاور فناوری اطلاعات هندی است که در سال 1981 و با سرمایهای برابر 250 دلار آمریکا تأسیس شده است. درآمد کنونی این شرکت حدود 4/8 میلیارد دلار آمریکا است. این شرکت به صورت تخصصی به ارایه خدمات مشاوره فناوری اطلاعات میپردازد که از میان آنها میتوان به مشاوره کسب و کار، حل مسئله به کمک راهحلهای فناوری اطلاعات، طراحی و پیادهسازی نرمافزارهای کاربردی (Applicationها)، یکپارچهسازی سیستمهای اطلاعاتی جزیرهای سازمانها، نگهداری سیستمهای اطلاعاتی و ارایه خدمات برونسپاری فرایندهای کسب و کار اشاره نمود. (اطلاعات بیشتر اینجا)
آشنایی من با Infosys به شکلی کاملا اتفاقی رخ داد: یک روز که داشتم برای کارم دنبال مطالبی در زمینه معماری سازمانی میگشتم به نتایج پیمایش جالب توجه این شرکت در مورد روندهای روز معماری سازمانی در سراسر جهان رسیدم؛ گزارشی بسیار کامل که به خوبی نشان میداد که وضعیت روز معماری سازمانی در دنیا به چه شکل است، چه محرکهایی باعث آغاز پروژههای معماری میشوند، تمرکز پروژههای معماری بر چه موضوعاتی است، ابزارهای مورد استفاده در پروژهها چیستند و ...
اما چیزی که من را به شناخت بیشتر Infosys علاقهمند کرد، هندی بودن این شرکت بود. اینکه یک شرکت مشاوره در یک کشور در حال توسعه بتواند چنین بستر تحقیقاتی عظیمی را برای بررسی روندهای یک صنعت بزرگ در جهان ایجاد کند و از آن مهمتر اینکه این شرکت بتواند اعتماد و اعتبار لازم را برای انجام چنین تحقیقی در سطح بینالمللی کسب کند، نکته بسیار جالب توجهی بود. همین موضوع انگیزهای شد تا تلاش کنم شناخت بیشتری نسبت به Infosys و فعالیتهای کسب کنم و از هر از چند گاهی به سایت این شرکت برای کسب اطلاع از فعالیتها و نتایج تحقیقاتی آن سر بزنم.
در مورد شرکت Infosys چند نکته بسیار جالب وجود دارد:
1. توجه بسیار زیاد به تحقیق و توسعه بهعنوان یک عامل حیاتی در رشد یک شرکت مشاوره بهویژه در سطح بینالمللی: تفاوت بسیار زیادی وجود دارد بین اینکه شما بهعنوان یک مشاور مزیت رقابتیتان را خودتان تولید کنید تا اینکه حداکثر ترکیب مناسبی از نتایج تحقیقات و تجارب دیگران ارایه دهید. Infosys امروز میتواند در سطح جهانی رقابت کند؛ چرا که خودش را محدود به مدلها و مفاهیم مطرح در کتابها و مقالات نکرده است.
2. Infosys سبد بسیار کاملی از محصولات را ارایه میدهد: این یکی بسیار نکته مهمی است. Infosys از یک سو خدمات مشاوره کسب و کار و مدیریت فناوری را ارایه میکند و از سوی دیگر، راهحلهای تکنولوژیک متناسب آنها را طراحی و پیادهسازی میکند. این مزیت رقابتی به شدت این شرکت را از شرکتهای رقیب متمایز میکند؛ چرا که اغلب شرکتهای فعال در صنعت فناوری اطلاعات یا صرفا مشاور هستند و یا صرفا کدنویس. تجربه شخصی من نشاندهنده وجود یک فاصله قابل تأمل میان دیدگاههای این دو گروه شرکتها نسبت به ماهیت مسائل پیشروی سازمانها و چگونگی حل آنها با استفاده از قابلیتهای فناوری اطلاعات (IT Capabilities) است. Infosys برای متمایز کردن خود درست روی این شکاف دست گذاشته و آن را پر کرده است!
3. Infosys خودش را محدود به بازار داخلی نکرده است: هر چند شاید الگوگیری از این رویکرد در اقتصاد بسته ایران چندان آسان نباشد؛ اما در هر حال این موضوع که Infosys خود را محدود به بازار داخلی کشور خود نکرده و برای ورود به بازارهای جدید تلاش کرده است، موضوعی قابل تأمل است. Infosys با این کار هم تجارب جدیدی را در یک محیط اقتصادی پیشرفتهتر و پیچیدهتر کسب کرده (چون طبعا با مشکلات و چالشهای جدیدی در این محیط جدید مواجه شده است) و در عین حال بر مبنای رقابت شدید موجود در محیط بینالمللی، بیش از پیش به لزوم توجه به دو عامل اول بهعنوان مهمترین ابزار بقای خود پی برده است. ضمن اینکه همکاری با شرکتهای معتبر بینالمللی و درس گرفتن و الگو گرفتن از شیوههای کاری، متدولوژیها و ابزارهای مورد استفاده آنها نیز قطعا تأثیر بسیار زیادی بر توسعه این شرکت داشته است (اگر در ایران کار مشاوره کرده باشید و در همان حوزه کاریتان نمونههای کار شرکتهای مشاوره خارجی را دیده باشید درک میکنید منظورم چیست!)
Infosys با این ویژگیها یک نمونه بسیار قابل تأمل برای فعالان صنعت مشاوره فناوری اطلاعات در ایران است؛ اینکه شرکتی با سرمایه اولیه 250 دلار آمریکا ظرف 20 سال به چنین غولی تبدیل شود میتواند درسهای بسیار زیادی را ـ در مورد اینکه چگونه یک شرکت مشاوره IT را بنا نهیم و آن را توسعه دهیم ـ برای ما در بر داشته باشد. خوشحال میشوم که نظرات شما را نیز در مورد درسهایی که میتوان از مطالعه شرکتهایی چون Infosys به دست آورد بدانم.