Amir Mehrani
پادکست مربی
راهنمایی برای کمتر کتاب خواندن اما موثرتر خواندن
3
0:00
-43:05

راهنمایی برای کمتر کتاب خواندن اما موثرتر خواندن

من چطور کتاب می‌خوانم و از چه ابزارهایی استفاده می‌کنم
3

قبل از شروع:

اگر از محتوایی که تولید می‌کنم استفاده می‌کنید و براتون کار می‌کنه، می‌تونید دونیت کنید و با یادگیری خودتون به توسعه آموزشی در فضاهای دیگر هم کمک کنید. مبالغی که دونیت می‌شود را من صرف هزینه‌های آموزش عام‌المنفعه می‌کنم.

می‌خوام دونیت کنم

موضوع این اپیزود

  • وضعیت کتاب در جهان به چه سمتی می‌رود؟

  • تجربه مطالعه با وجود انواع محتوا چه چیزی به ما می‌گوید؟

  • وجود حس اضطرار و عقب ماندن چطور باعث می‌شود روند یادگیری ما مختل شود؟

  • مفهوم Second Brain چیست و چطور به یادگیری کمک می‌کند؟

  • متد Zettelkasten چیست و چطور یادگیری را عمیق می‌کند؟

  • شیوه من برای مطالعه کتاب‌های تخصصی و عمومی

از پادکست: دو سیکل مطالعه کتاب برای من

برای خوندن کتاب‌ها دو سیکل رو طی می‌کنم و از چهار ابزار استفاده می‌کنم:

در چرخه اول که مطالعه کتاب هست از سه ابزار مداد، ماژیک مارکر و استیکی نوت استفاده می‌کنم. کتاب رو که شروع می‌کنم هر عبارت یا پارگرافی که برام مهم هست رو با مارکر هایلایت می‌کنم. موضوع اینه که صرفا هایلایت کردن کمکی به فهم و یادگیری نمی‌کنه. یعی اگر هایلایت می‌کنیم که صرفا بدونیم این بخش مهمه، اثری نخواهد داشت و بعدا فراموش می‌کنیم که چرا این بخش مهم بوده. بنابراین اینجا استیکی نوت و مداد اضافه می‌شن و من روی استیکی‌نوت‌ها می‌نویسم که این بخش چرا برام مهم بوده، چه موضوع دیگه‌ای رو به ذهنم آورده یا در ارتباط با چه موضوع دیگری هست که در یک کتاب یا جای دیگه خواندم یا دیدم. این یادداشت کمک می‌کنه که من ارتباط موضوع رو با چیزهایی که در ذهنم دارم برقرار کنم.

به‌نظرم یک خطایی که ممکنه در مطالعه گرفتارش بشیم اینه که فرض کنیم چیزی که الان برامون مهمه رو باید به نحوی نگهش داریم. اما نگه‌داری اون چیزی که در کتاب نوشته شده اهمیتی نداره بلکه برداشت شما و ارتباطش با موضوع‌های دیگه‌ای که در ذهنتون دارید مهمه.

تصویری از شبکه یادداشت‌های به‌هم پیوسته

دریافت ابزار رایگان Obsidian

راهنمای متد Zettelkasten

Discussion about this podcast

Amir Mehrani
پادکست مربی
پرسش‌ها و روایت‌هایی درباره خود، سازمان، مدیریت و مسیر زندگی