مهدی عسگری فارغ التحصیل کارشناسی نرم افزار از دانشگاه پیام نور ابهر است. وی حدود 3 سال است که به فعالیت حرفه ای در زمینۀ امنیت نرم افزار و شبکه مشغول است. مهدی یکی از مدیران سایت برنامه نویس و نیز سردبیر مجلۀ برنامه نویس است. در حال حاضر بیشترین مشغولیت فکری و فعالیت های او ،حول محور تاسیس یک بیزینس نرم افزاری است.
در این پست به عنوان مهمان ، قصد دارم یک کتاب جدید در زمینۀ تجارت نرم افزار رو معرفی کنم. اگر به زمینه هایی مثل "تجارت نرم افزار" ، "کارآفرینی" ، "تاسیس و مدیریت شرکت ها نوپای نرم افزاری" و چنین مواردی علاقه داشته و کتاب های مشهور مرتبط رو خونده باشید ، حتما با اسم شرکت 37 Signals (شرکت مادر Ruby on Rails) و کتابشون به اسم "Getting Real" آشنا هستید (و همینطور وبلاگ مشهورشون Signal vs. Noise) ؛ اون ها در این کتاب در مورد ایجاد شرکت های نرم افزاری ، با استفاده از تجربۀ خودشون بحث می کنند.
اشتباه نکنید ، قرار نیست در مورد Getting Real صحبت کنم؛ امروز می خوام کتاب جدید این شرکت رو با اسم Rework به شما معرفی کنم. کتاب در مارس 2010 توسط انتشارات Crown Business منتشر شده و نویسندگانش Jason Fried و David Hansson هستند. 37 Signals به سادگی و مینیمال بودن معروفه و حرف ها و توصیه هاشون از جنس less is more هستن (به زودی متوجه منظورم می شید). تم اصلی کتاب Rework هم سادگی هست (کلا 288 صفحه دارد)
این کتاب بعضی از اصول و دیدگاه هایی رو که فکر می کردم در تجارت نرم افزار صدق می کنند (و قبلا هم در کتاب های دیگری خونده بودم) به چالش می کشه؛ Seth Godin (نویسندۀ کتاب های معروفی در زمینۀ تجارت به خصوصو "گاو بنفش") در مورد هر دو کتاب این شرکت میگه "مسئولیت نادیده گرفتن این کتاب به عهدۀ خودتونه" ، ولی در مورد این کتاب میگه:
"این کتاب باعث میشه احساس ناراحتی بکنید... Jason و David تمام قانون ها رو شکسته و برنده شدند. این دو دوباره نشون دادند که راه معمول لزوما راه درست نیست. البته فقط اینو نمیگن ، بلکه بهش عمل می کنند... کتاب خیلی کوتاهه ... در واقع بررسی من از کتاب ، اندازۀ فصل اولش شده!. نمی تونم تصور کنم چه بهانه ای برای نخریدن این کتاب برای تمام کسانی که باهاشون کار می کنید ، می تونید داشته باشید."
حجم کوچک کتاب باعث میشه که به راحتی و خیلی سریع بتونید بخونیدش. من کتاب چاپی یا PDF رو نخوندم ، بلکه به کتاب صوتی (Audio book) اون که توسط Mike Chamberlain خونده شده (و بسیار هم عالی و قابل فهمه) گوش دادم؛ کلا 27 فایل mp3 بود که حدود 3 ساعت زمانشون هست (البته اگر مثل من اهل note برداشتن هستید ، وقت بیشتری براش در نظر بگیرید)
کتاب خودش رو زیاد جدی نمی گیره؛ در واقع وجود عباراتی مثل f..king در یک کتاب بیزینسی نرمال نیست. سبک نوشتاری هم طوریه که احساس می کنید مخاطب یک محاورۀ دوستانه هستید تا یک کتاب که به "تجارت" ربط داره. در ضمن نویسندگان مخالف کلمات "کارآفرینی" و "استارت آپ" هستند ، بلکه شرکت های تازه تاسیس رو "بیزینس" می نامند چون که عقیده دارن "بیزینس" ها بر خلاف "استارت آپ" ها از روز اول به سودآوری فکر می کنند. اون ها اعتقاد دارند بسیاری از روش های توصیه شدۀ موجود برای تجارت نرم افزار غلطه، و مثال هایی از شرکت 16 نفرۀ خودشون می یارن. در واقع با این کتاب به جنگ ایده های خشک و رسمی میرند (اگر مقالۀ معروف Richard Gabriel با عنوان Worse is Better رو خونده باشید ، روش های تبلیغ شده در این کتاب جزو دستۀ New Jersey هست تا MIT)
چند نمونه از سر فصل ها و جمله های مهم کتاب رو در اینجا می یارم تا بیشتر با حال و هوای کتاب آشنا بشید:
شکست ، پیش زمینه ای برای موفقیت نیست.
برنامه ریزی بلند مدت فقط یک فانتزیه (برنامه ریزی یعنی حدس زدن)
از پول سرمایه گذار ها استفاده نکنید ، چون کنترل تجارتتون رو از دست می دید.
روی هستۀ اصلی شرکت تمرکز کنید (به عنوان مثال در یک همبرگر فروشی، هسته "همبرگر" هست ، نه میز و صندلی و ظاهر مغازه و ...)
محصول شما ، محصولات جانبی نیز به ارمغان خواهد آورد (همین کتاب ، محصول جانبی شرکت ماست؛ما نویسنده نیستیم و از اول هم نمی خواستیم باشیم)
جلسات ، بزرگ ترین عامل مزاحمت و از دست دادن کارایی هستند.
به طور پیش فرض "نه" بگویید
کم تر از اون چیزی که فکر می کنید ، نیاز دارید (پول ، کارمند ، زمان ، مکان ...)
همۀ شرکت ها مشتری دارند. شرکت های خوش شانس ، طرفدار دارند، اما خوش شانس ترین و موفق ترین شرکت ها ، "مخاطب" دارند.
نصف هزینه ای که صرف تبلیغات می کنید ، پول دور ریختن است (معمولا کسی نمی داند کدام نصف)
فروشنده های مواد مخدر ، می دانند چطور محصول را بفروشند. در واقع محصول خود را به خوبی می شناسند بنابراین اجازه می دهند مدتی رایگان باشد؛ آن ها می دانند که مدتی بعد با پول بر می گردید.
بازاریابی یک دپارتمان نیست؛ هر کاری که هر کسی در شرکت انجام می دهد ، بازاریابی است. (هر وقت به تلفن جواب می دهید ، یا ایمیل می فرستید یا ...)
اگر یک پایه و بنیان برای موفقیت یک شبه وجود نداشته باشد ، به زودی محو خواهد شد.
زمان مناسب برای استخدام وقتی است که به قدری کار هست، که به تنهایی از پس آن ها بر نمی آیید.
رزومه ها بیشتر جوک هستند.
مدارک دانشگاهی را فراموش کنید (بسیاری از افراد باهوش در کلاس های درس نمی درخشند)
برنامه نویسان استثنایی و نینجا را فراموش کنید؛ به جای این که به فکر پر کردن اتاقی با برنامه نویسان استثنایی باشید، روی اتاق تمرکز کنید. مکانی بسازید که در آن احترام ، اختیار و اعتماد وجود داشته باشد. وقتی با برنامه نویسان مثل بچه رفتار می کنید ، محصول کارشان نیز مثل کار یک بچه خواهد بود.
از محدود کردن دسترسی کارمندان به یوتیوب و فیسبوک چیزی عایدتان نخواهد شد. در واقع آن زمان از دست رفته ، صرفا با محدود کردن ، تبدیل به زمان مفید نخواهد شد.
نویسندگان در اغلب موارد ، از تجربۀ خودشون در عمل کردن به موارد بالا مثال می زنند. در بعضی جاها هم از شرکت های دیگر مثال آورده میشه. البته نمیشه ادعا کرد که هر اون چه که در این کتاب گفته میشه صددرصد درسته ، ولی حداقل این شرکت ادعا می کنه که با عمل کردن به این اصول ، به موفقیت فعلی خودش دست پیدا کرده. در ضمن بعضی از فصل های کتاب ، کپی ویرایش شده ای از پست های وبلاگشون هست.
به نظر من این کتاب یک کتاب انقلابی نیست که نظر شما رو در مورد تجارت نرم افزار و مدیریت یک شرکت نوپا رو دگرگون کنه، ولی بسیاری از مطالب اون آموزنده بوده و خواننده رو به فکر فرو می بره (میزان زیاد نوت هایی که از این کتاب برداشتم، موید این نکته است). اگر قصد ایجاد یک شرکت نرم افزاری رو دارید یا در حال حاضر یک شرکت نوپای نرم افزاری دارید این کتاب رو به لیست مطالعاتتون اضافه کنید.
سایت اصلی کتاب و مدخل آمازون را ببینید. (حدود 80 درصد کسانی که کتاب رو خریدن بهش 4 یا 5 ستاره دادن)
مهدی عسگری
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
در قسمت بپرسید؟ می توانید سوالات خود را در زمینه مطالبی که در بلاگ می نویسم مطرح کنید تا درباره آنها مطلب بنویسم.
می توانید مشترک فید مطالب این بلاگ بشوید و یا در توییتر من را دنبال کنید.
در ووزلای فناوری می توانید من را دنبال کنید و از اخبار مربوط به Thecoach.ir مطلع شوید.
بلاگ سازمانی خود را ثبت کنید تا در Thecoach.ir به خوانندگان جدید معرفی شود.
خدماتی را که می توانم ارائه بدهم مطالعه کنید و در صورت نیاز با من تماس بگیرید.