پیدا کردن کار یا تغییر کار برای همه ما همیشه یک مسئله بسیار مهم است. اگر تازه از دانشگاه فارغ التحصیل شده باشیم پیدا کردن کار مناسب شرایط خاص خودش را دارد، اگر هم فردی با تجربه باشیم و به هر دلیلی از شرایط موجودمان راضی نباشیم و بخواهیم محیط کاریمان را تغییر دهیم هم باز شرایط ویژه های را تجربه خواهیم کرد.
اما سوال اینجاست که شما در هر مرحله از تجربه کاری که هستید، برای پیدا کردن کار مورد نظر خود از چه روشی استفاده می کنید؟ آیا هر روز صبح صفحه نیازمندیهای روزنامه ها را باز می کنید و با آگهی دهندگان تماس می گیرید؟ آیا از سایتهای کاریابی استفاده می کنید؟ شاید به دوستان خود می گویید تا در صورتی که موقعیت مناسب کاری وجود داشت، به شما اطلاع دهند. در هر کدام از این شرایط چقدر ممکن است کار ایده آل خود را پیدا کنید؟ کاری که از جنبه های مختلف رضایت شما را جلب کند. هم موقعیت مالی مناسبی داشته باشد، هم شرایط پیشرفت خوبی داشته باشد و هم فضایی مناسب برای کار کردن داشته باشد.
شاید شما هم اطراف خود افرادی را بشناسید که بخاطر تجربه و تخصصی که دارند، کارها و پروژه های زیادی به آنها معرفی می شود. اما چه اتفاقی باید بیافتد تا به این نقطه برسیم؟
اول باید این حقیقت را قبول کرد که تخصص و دانش شما محصول شماست. شما برای فروش موفق محصول خود باید برنامه ریزی دقیقی داشته باشید. آیا فکر کردید که اگر قرار باشد موبایل بخرید چرا iPhone اولویت دارد در حالیکه قیمت بالایی دارد؟ چرا کفش Nike می خرید؟ چرا تلویزون Sony را به محصولات دیگر ترجیح می دهید؟ اینها همه برندهایی هستند که با شنیدن نامشان در ذهن ما تصویری شکل می گیرد. مثلا ممکن است ما برای خرید یک تی شرت پول بیشتری بدهیم فقط به دلیل اینکه لوگوی شرکت Nike روی آن قرار گرفته. حالا این سوال مطرح است که کسی که می خواهد با شما کار کند با شنیدن نام شما چه تصویری در ذهنش شکل می گیرد؟
پاسخ به این سوال باعث آشنایی با مفهومی به نام برند شخصی (Personal Branding) می شود. مفهموم پرسنال برندیگ اولین بار در سال 1997 توسط تام پیترز در مجله Fast Company بکار برده شد. در مقاله ای که پیترز در همین زمینه منتشر کرد، او اشاره می کند که اکنون زمانی است که شما باید از برندهای بزرگ دنیا درس بگیرید و برند شخصی خودتان را بسازید. ساخت برند شخصی به شما کمک می کند تا در حوزه تخصصی کارتان، بتوانید خود را بخوبی معرفی کنید. نام شما نمایانگر مجموعه ای از توانایی ها، تخصصها و راهکارها خواهد بود و به این ترتیب است که شما می توانید به سطحی بالاتر از کار برسید و همواره احترام کارفرمایان را همراه داشته باشید. با ساخت برند خود، این نام شماست که اعتبار ایجاد می کند. افراد علاقه مند خواهند بود با شما کار کنند، حرفها و عقاید شما ارزش پیدا می کند و در نتیجه شما می توانید شرایط کاری متفاوتی را تجربه کنید. با پیدایش مفاهیم وب 2 مفهوم پرسنال برندینگ، پررنگ تر شد چراکه ابزارهای تولید شده در سطح اینترنت به افراد امکانات بیشتری برای تولید محتوا و انتشار نظرات و عقایدشان را می دهد. افراد می توانند با دیگران شبکه های اجتماعی تشکیل دهند و تخصصشان را بخوبی بفروشند. اشتباه نکنید مفهوم پرسنال برندینگ برای افرادی که آزاد کار می کنند (freelancers) نیست. بلکه پرسنال برندینگ به هر شخص در هر سطح کمک می کند تا شرایط کاری اش را متحول کند.
بزودی به همراه رضا بهرامی مجموعه کارگاه های پرسنال برندینگ را برگزار خواهیم کرد. این کارگاه ها در شرایطی متفاوت از آنچه که تاکنون تجربه کرده اید برگزار خواهد شد. همچنین از این پس می توانید این سری مطالب را تحت دسته بندی پرسنال برندیگ دنبال کنید. در همین رابطه مطلب نکاتی برای موفقیت در مصاحبه استخدامی را مطالعه کنید.
تبلیغات
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
در قسمت بپرسید؟ می توانید سوالات خود را در زمینه مطالبی که در بلاگ می نویسم مطرح کنید تا پاسخ بدهم.
می توانید مشترک فید مطالب این بلاگ بشوید و دیگر مطالب را دنبال کنید.
بلاگ سازمانی خود را ثبت کنید تا در Thecoach.ir به خوانندگان جدید معرفی شود.
خدماتی را که می توانم ارائه بدهم مطالعه کنید و در صورت نیاز با من تماس بگیرید.