توضیح صفر: هیجان زده نشوید لطفا تا انتهای مطلب بخوانید!
توضیح اول: در این مطلب از کلمه تخصصی و یا حوزه های تخصصی استفاده کرده ام که منظورم زمینه IT است و نه علوم دیگر.
توضیح دوم: می خواستم دراین مورد زودتر بنویسم که فرصت نشد اما مطلب فرهنگ سازی در سایت یک وجب خاک اینترنت را خواندم و فکر کردم زمان از دست ندهم و همین حالا بنویسم.
توضیح سوم: آرشیو بلاگ من به یکسال نمی رسد اما سالهاست که وبلاگ می نویسم. به نظرم در مسیر تکامل بلاگ نویسی حالا بعد از گذشت 6-7 سال به این نقطه رسیده ام.
چند روزی است که از طرف افراد مختلف به این موضوع برخورد می کنم که همه می گویند وبلاگهای فارسی بخصوص در حوزه های تخصصی تولید محتوا نمی کنند و فقط به ترجمه و کپی مطالب می پردازند و یا آنهایی که تولید محتوی می کنند تعدادشان بسیار کم است. خیلی ها از این موضوع نا امید می شوند و قید سرزدن به بلاگهای فارسی را می زنند. این اتفاق برای مجلات تخصصی هم می افتند. بیشتر مطالب به معرفی سایتها، ابزارها و یاد دادن تریکها اختصاص دارد که البته شکی نیست که چنین مطالبی باید و باید وجود داششته باشند. از طرفی بلاگرها هم شکایت دارند که وقتی درباره مسائل تخصصی مطلب می نویسند با اقبال کمی روبرو می شوند و بازدید چندانی ندارند. فکر می کنم جایی تو کامنتهای یک بلاگ خوندم که یکی نوشته بود: "تو وبلاگت بنویس عکسهای خواهر جومونگ ببین چه ترافیکی پیدا می کنی!"
خودم این تجربه را درباره موضعات غیر IT داشتم. حدود سه سال پیش سایتی با اسم کافه نمایش راه اندازی کردم که فکر می کنم حداقل باعث رواج نام کافه برای بلاگها و سایتها شد. هدف کافه نمایش ایجاد محتوای فارسی در زمینه سینما و تئاتر بود. البته منظور قراردادن عکسها لورفته از بازیگرها و ... اینها نبوده بلکه ترجمه تحلیلها، مصاحبه های ارزشمند، معرفی نمایشهای برتر، مصاحبه با بازیگرها و کاگردانان تئاتر، تشویق مخاطبان به قراردادن نظرات خود درباره تئاتر و برقراری ارتباط بین تماشاگر، بازیگر و کارگردان و از این دست کارها. بماند که ماه ها من و یکی از دوستان تمام وقت خود را برای این سایت صرف کردیم و دست آخر به شکلی ناامیدکننده این سایت از بین رفت. گریزی زدم که بگویم سلیقه عمومی مخاطب متاسفانه دریک اندازه مشخص مانده و به کندی ارتقا پیدا می کند.
اما چه کار باید کرد؟
به نظرم بلاگرهایی که در زمینه های تخصصی تولید محتوا می کنند می توانند با تشکیل یک حلقه بلاگی مطالب همدیگر را معرفی نمایند و از این طریق مخاطبان خود را به دیگر بلاگها ارجاع دهند تا آنها هم با مطالب مفید آشنا شوند. این حلقه بلاگی می تواند تحت یک نام معرفی شود و با داشتن یک هیات تصمیم گیر بلاگهای مفید را به این حلقه وارد نماید. این حلقه می تواند در بلند مدت دارای یک وب سایت اختصاصی شود که منعکس کننده مطالب بلاگهای این حلقه است.
بلاگرها می توانند در این حلقه حوزه های تخصصی و مورد علاقه خود را برای دیگر بلاگرها معرفی کنند و تا آنجا که امکان داشته باشد از دوباره کاری پرهیز کنند و مطالبشان تکمیل کننده مطالب بلاگر دیگر باشد. در واقع به نوعی گفتگوهای (Conversation) بین بلاگی ایجاد شود. نوشتن این موضوعات حتی از منظر انتقادی به ایجاد محتوی ارزشمند به شدت کمک می کند.
خود ما بلاگرها دست از پارتی بازی برداریم و این فرهنگ را فراموش کنیم که تا لینکم رو نذاری لینکت را نمی ذارم. اگر هدف ایجاد فرهنگی تازه است باید از فرهنگهای قدیم خداحافظی کنیم. اگر هدف اشائه مطالب ارزشمند است پس بی هیچ چشمداشتی باید این کار را انجام داد. باید معرفی کرد و شناساند.
در این حلقه نقش بلاگهای قدیمی تر و پربازدید بسیار مهم است. آنها بار بیشتری برای معرفی دیگر بلاگها و مطالب بر دوش خواهند داشت. جریان سازی این فرهنگ می تواند از بلاگهای پربازدید و شناخته شده تر آغاز گردد.
برای ایجاد این حلقه هر بلاگر می تواند در سایتش یک صفحه برای معرفی آن ایجاد کند و راجع به آن توضیح دهد. با استفاده از گودر به راحتی می توان امکانات تکنولوژیک این حلقه را فراهم کرد. به نظرم خیلی کار مشکلی نیست.
اینها ایده های خامی بودند که به ذهنم رسید. لطفا اگر فکر می کنید این کار می تواند مفید باشد نظر خودتون را بنویسید و اگر فکر می کنید این مطلب مهم است، دیگر دوستان خود را که برای این موضوع اهمیت قائلند، درباره این مطلب مطلع نمایید تا آنها هم نظر بدهند.