بعد از رونمایی از برنامه گوگل کروم سوالی برایم مطرح شد و آن این بود که تاثیر ارائه این ابزار بر بازار شیرپوینت چه خواهد بود؟ آیا مایکروسافت راه حلی خواهد داشت؟ این سوال را در توییتر مطرح کردم که نتیجه آن محاوره کوتاهی شد با Micheal Gannotti که یکی از بلاگرهای شناخته شده شیرپوینت است. در پاسخ به این سوال من، گفت به نکته خوبی اشاره کردی اما باید در نظر داشت که مشتریان سرویسها گوگل اشخاص هستند در صورتیکه تمرکز اصلی مایکروسافت بر روی خدمات Enterprise است. البته عقیده من این بود که یک سازمان از افرادی شکل می گیرد که به مرور تجربه استفاده از امکانات شرکتهایی مثل گوگل یا امکانات مشابه در Facebook را پیدا می کنند و کم کم نسبت به استفاده از خدمات مایکروسافت بی علاقه خواهند شد. چرا که مایکروسافت بدلیل پافشاری بر استفاده از تکنولوژی هایی که خودش آنها را معرفی می کند عملا خود را در یک قفسقرار داده و ما در خدمات آنلاین مایکروسافت به شدت شاهد ضعف رابط کاربری و فقدان امکانات Web 2.0 هستیم. Micheal با موضوع ضعف مایکروسافت در رابطه با User Experience موافق بود و امیدوار بود مایکروسافت هرچه زودتر در این رابطه اقدامی انجام دهد.
اما چه اتفاقی در سهم بازار رخ خواهد داد؟
گوگل با ارائه خدمات Cloud Computing (اگر در این باره می خواهید بیشتر بدانید اینجا کلیک کنید.) یکی از شرکتهای پیشرو در این زمینه است. استفاده از این نوع خدمات در کاهش هزینه ها نقش به سزایی دارد. مایکروسافت نیز به رهبری Ray Ozzie خدمات Cloud Computing که شامل سیستم عامل Windows Azure و موارد دیگر می شود را ارائه کرده است. (در این باره پیش تر اینجا نوشته ام) اما اکنون گوگل با ارائه سرویس Going Google رسما به مقابله با Microsoft Exchange می پردازد. این حرکت می تواند برای مایکروسافت نگران کننده باشد چراکه با وجود اینکه مایکروسافت تغییرات بنیادی در Office 2010 ایجاد کرده اما فرآیند درآمد زایی اش از فروش نرم افزار به شکل سابق است و این تغییر فرآیند ممکن است آنها را از رقبای خود عقب بیاندازد.
مایکروسافت با ایده معروف بیل گیتس که عقیده داشت در هر خانه ای باید کامپیوتر وجود داشته باشد تبدیل شد به بزرگترین شرکت نرم افزاری دنیا، اما اکنون با مطرح شدن سیستم عامل Google Chrome و امکانات آنلاین Google این بستر بزرگ ممکن باعث شکست مایکروسافت شود. یعنی ایده ای که آنان را به اوج برد ممکن است آنان را به زیر بکشد. البته پرواضح است که مایکروسافت این بازار را به راحتی از دست نخواهد داد اما استراتژی گوگل هدف گرفتن سلیقه و ذائقه کاربران است. این اتفاقی است که برای Yahoo نیز رخ داد. گوگل توانست با تغییر سلیقه کاربران آنها را از Yahoo به سمت خود بکشاند و اکنون همین اتفاق برای مایکروسافت در حال وقوع است. با این تفاوت که این تغییر ذائقه اکنون می تواند حجم عظیمی از مشتریان را به سمت گوگل بکشاند.
مطلب مرتبط:
گوگل با تمام قوا به جنگ مایکروسافت رفت: کمپین جایگزینی سرویسهای اداری