سخنرانی به روش استیو جابز

بدون شک استیو جابز یکی از سخنوران حال حاضر دنیاست. استقبال همیشگی از سخنرانی های وی و روشی که او در رونمایی از محصولات اپل بکار می گیرد باعث می شود تا نگاهی دقیق به نحوه سخنرانی و ارائه مطلب وی داشته باشیم و رمز موفقیت او را بررسی کنیم.

1. پاورپوینت خود را ساده و قابل درک نمایید.

احتیاجی نیست که تمام اسلایدها پر از مطلب باشند. قرار دادن یک کلمه و یا یک تصویر می تواند به تنهایی کافی باشد. در بیشتر اسلایدهای جابز از اشکال استفاده شده است.

2. نکات کلیدی صحبت خود را به اندازه یک مطلب توییتری کوتاه کنید.

جابز همیشه محصولات و قابلیتهای جدید را به شکلی بسیار خلاصه بیان می کند. با این کار او قبل از اینکه وارد جزییات شود یک تصویر کلی به مخاطبین خود ارائه می دهد.

3. به قانون سه* وفادار باشید.

استیو جابز همیشه اسلایدهای خود را به سه بخش تقسیم می کند.

4. به نقطه اوج برسید.

بسیاری از سخنرانان برای معرفی محصول یا خدمات خود، مستقیم سراغ اصل مطلب می روند اما استیو جابز مشابه یک فیلم، قهرمانان، دشمنان و پیش برندگان داستان را کنار هم قرار می دهد و مخاطب را لحظه به لحظه به نقطه اوج نزدیک می کند تا آن اتفاق بیافتد. او لحظه ای را خلق می کند که در ذهن مخاطب می ماند وآنها تا مدتها درباره موضوع صحبت می کنند.

5. انسانیت خود را نمایش دهید. یک روبات نباشید!

بعد از بازگشت جابز بر روی سن بدلیل بیماری که گریبانگیرش است، او حتی پر انرژی تر از بسیاری از سخنرانان بود. وی در زمان بازگشت حدود 30 پوند وزن از دست داده بود و جابز با خوردن مقدار زیادی بستنی به روی صحنه آمده بود. جابز انرژی خود را حفظ می کند اما می توان تحلیل انرژی وی را نیز روی صحنه مشاهده کرد که تاثیر گذار هم می باشد. او مثل یک ربات در تمام طول سخنرانی خود رفتار نمی کند.

* قانون سه : در زبان انگلیسی اصلی وجود دارد که پیشنهاد می کند موضوعاتی که در سه بخش تقسیم می شوند جذابتر و موثرتر خواهند بود. داستان ها، فیلمها و …

پی نوشت:

این مطلب را خاطرم نیست در چه سایتی خوانده بودم، اما مدتها بود که در One note جلوی چشمم بود. چند جمله زیر را خودم به اصل مطلب اضافه می کنم:

نوع پوشش جابز بر خلاف بسیاری از سخنرانان که با لباس رسمی بر روی سن حاضر می شوند، با لباسی غیر رسمی، تی شرتی ساده و شلوار جین روی سن می آید. نوع پوشش وی حتی نوآوری است که باعث می شود تا مخاطب خود را در شرایطی راحت تر احساس کند.

می توانید مطلب مهارت ارائه مطلب: Presentation را در همین زمینه بخوانید.

نمایش 0 دیدگاه
  • پاسخ

    I am categorically on a unsupported diet, but my difference bewteen cymbalta and effexor intake noticably includes a contaminating of non-starchy cysts jugular as houseplants and subfulminant pigments (all types) and uncoating representatives and legumes.

ترک بک ها

یک نظر بدهید