نکاتی برای موفقیت در مصاحبه استخدامی

اول این مطلب می خواهم اعتراف کنم. یکی از بدترین کارهایی که در طول دوره کاریم انجام می دادم این بوده که با اعتماد به نفس بالا و گاه کاذب در جلسات مصاحبه حاضر می شدم. آنقدر از موضع قدرت با شرکت مورد نظر صحبت می کردم که باعث می شد به راحتی از لیست کاندیداها حذف شوم. بهترین شغلهایم را زمانی توانستم انجام بدهم که ادعایی در مورد توانایی هایم نداشتم.

دوره های به شدت از کار در زمینه آی تی خسته شده بودم و تقریبا حاضر بودم هر کاری انجام بدهم به جز اینکه چشمم به صفحه مانیتور بیافتد. توسط یکی از دوستان که در سازمان ملل ، دفتر تهران کار می کرد اطلاع پیدا کردم که UN برای زلزله بم احتیاج به بیسیم چی دارد. دوستم از من خواسته بود تا اگر کسی را می شناسم معرفی کنم که برای من احتیاجی به فکر کردن نبود و رزومه خودم را ارسال کردم. یک رزومه انگلیسی شکیل مرتب با لوگوی Microsoft Certified System Engineer و سمتها و مسئولیتها، توانایی های فنی و … با توجه به اینکه از بابت مکالمه انگلیسی هم مشکلی نداشتم با امیدواری بالایی به دفتر سازمان ملل رفتم و تصور می کردم که در بم چه اتفاقی می افتد و من چه کار باید انجام دهم و…

موقع مصاحبه شد و بعد از چند نفر نوبت به من رسید. وارد اتاق شدم، یک آقای هندی که مسئول مصاحبه بود رزومه من را ورق می زد و شروع کرد به سوال کردن که چرا می خواهی این کار را انتخاب کنی و … مصاحبه به آخر رسید آقای هندی که روی صندلی پشتی بلندش لم داده بود به من گفت من تعجب می کنم! شما مدیر IT بودید. از مایکروسافت Certificate دارید. چند سال سابقه فعالیت در زمینه آی تی دارید و حالا می خواهید بیسیم چی شوید. از نظر من شما Overqualified شدید. نمی  تونستم درک کنم که این آقای هندی چی می گه…

چند روزی برای یکی از مشتریان، مشغول مصاحبه و بررسی کاندیداهای مناسب بودم. حداقل تجربه من بدلیل شرکت کردن در مصاحبه های مختلف باعث شده تا بتوانم مصاحبه های مناسبی با کاندیداها انجام دهم. در مصاحبه ها سعی می کنم علاوه بر مسائل فنی به مسائل شخصیتی هم بپردازم که معمولا کاندیداها در برخورد با سوالات غیر فنی متعجب می شوند. به نظرم در نظر قراردادن نکات زیر می تواند در مصاحبه استخدامی به کاندیداها کمک نماید:

1– دقیقا بدانید که چه کاری می خواهید انجام دهید. شما باید بتوانید توانایی خود را بخوبی تعریف کنید. همیشه آچار فرانسه بودن مناسب نیست.

2– برای آینده خود برنامه داشته باشید. دانستن اینکه در چند سال آینده چه جایگاه کاری می خواهید داشته باشید، قبل از اینکه به کارفرما کمک کند به خود شما در انتخاب کار مناسب کمک خواهد کرد.

3– در مصاحبه صداقت داشته باشید. بدن شک بیان با صداقت یک ضعف و یا یک نکته منفی بیش از دروغ گفتن به شما کمک خواهد کرد. مطمئن باشید که نتیجه دروغ در دوره آزمایشی کار مشخص می شود.

4– تعریفی از محیط کار مناسب داشته باشید. برای اینکه بعد از استخدام نه خود و نه کارفرما را با مشکل روبرو نکنید به ویژگی هایی که محیط کار برای شما باید داشته باشد فکر کنید. از نوع افرادی که ترجیح می دهید با آنها همکاری کنید تا شکل میز و صندلی.

5– قیمت خود را بدانید. نوشتن میزان حقوق درخواستی بسیار مهم است. واگذار کردن عدد به کارفرما می تواند نشانه ضعف شما در برآورد تواناییهایتان باشد. عدد درخواستی شما باید معقول و متناسب با تجربیات شما باشد. برای اینکار بهتر است تحقیق کنید و نرم دریافتی افراد هم ردیف خود را بدست آورید.

6– توانایی برنامه ریزی خود را افزایش دهید. برای اینکه وظایف محوله تان را بخوبی بتوانید انجام دهید باید بتوانید برای کارهایتان برنامه ریزی کنید. بهتر است با مفاهیم مدیریت اهداف و مدیریت زمان آشنا شوید.

7– توانایی همکاری تیمی خود را تقویت کنید. در حال حاضر کمتر شرکتی کار غیر تیمی انجام می  دهد. کارها آنقدر گسترده شده اند که برای انجامشان احتیاج به یک تیم باشد. شما باید آگاهی خود را از نحوه همکاری مناسب و تعامل با افراد تیم افزایش دهید. مهارتهای ارتباطی از نکات مهم در مباحث همکاری تیمی است.

8– رزومه ای گویا داشته باشید. داشتن رزومه مناسب می تواند یک نکته کلیدی برای شما باشد. در رزومه نباید غلو شود و نباید ناقص باشد. شما در قبال آنچه که در رزومه تان می نویسید مسئولید و باید بتوانید توضیح مناسب درباره آن ارائه کنید. این می تواند اولین قدم در نشان دادن صداقتتان باشد.

پی نوشت:

اگر نکات دیگری به ذهنم برسد آنها را هم اضافه خواهم کرد. اگر شما پیشنهادی دارید حتما در میان بگذارید.

نمایش 0 دیدگاه
  • raminmehrani
    پاسخ

    داشتن وضع ظاهری مناسب و متناسب با محل کار هم یکی از این موارد می تونه باشه !

  • m0jiB
    پاسخ

    کاش در مورد نوشتن یک رزومه مناسب هم توصیح می دادید

ترک بک ها

یک نظر بدهید