در حال حاضر در تمام سازمانها IT نقش خود را بیش از پیش نمایان می کند بطوریکه در برنامه ریزی مالی سازمانی بر اساس اهداف سازمان بودجه مشخصی برای معاونت IT در نظر گرفته می شود.
مدیران IT از آنجا که اغلب افرادی با توانایی فنی بالا هستند از دانش و توانایی عمومی مدیریت آگاه نیستند. این مدیران بر خلاف تلاش زیاد اما به نتایج مطلوب نمی رسند. در این پست 15 نکته که مدیران IT تازه کار باید به آن توجه کنند را آورده ام.
نکات تقویت توانایی های مدیریتی
1. کتاب مدیر یک دقیقه ای از سری کتابهای یک دقیقه ای کن بلانشارد را مطالعه کنید.
2. با قوانین داخلی سازمان بخوبی آشنا شوید. با مدیران هم سطح و بالا دست خود بخوبی ارتباط برقرار کنید.
3. نقاط ضعف خود را به سرعت و بخوبی قبل از دیگران شناسایی کنید.
4. با مفاهیم مدیریت مالی آشنا شوید تا بتوانید بودجه ای که در اختیار دارید را بدرستی هزینه نمایید.
نکات بهبود روابط با پرسنل اجرایی
5. مشکلات روزمره خود را بطور مداوم با رئیس خود مطرح نکنید. تنها مشکلات بزرگ را با دراختیار داشتن چند راه حل با رئیس خود مطرح کنید و از او بخواهید بهترین را انتخاب نماید.
6. سعی کنید نیروهای فعال در بخش پشتیبانی را از نیرهای فعال در پروژه ها تفکیک کنید.
7. فعالیتها را ثبت نمایید. از پرسنل خود بخواهید تا گزارشات و تایم شیتهای مربوطه را پر نمایند. این فعالیت به شما اجازه می دهد تا هر لحظه از شرایط کار واحد خود مطلع بمانید.
8. نقش خود را در شرایط بحران بشناسید. اگرچه ممکن است شما دارای دانش فنی بالایی در بازگردانی یک سرور از کار افتاده داشته باشید، اما وظیفه شما تهیه یک برنامه مدیریت بحران مناسب است و افراد دیگر وظیفه بازگردانی سرورها و سرویس ها را بر عهده خواهند داشت.
9. خودتان را درگیر حل مشکلات دیگران نکنید. اگر دارای یک بخش Helpdesk نیستید و کاربران برای رفع مشکلاتشان به شما مراجعه می کنند بهتر است هر چه زودتر اقدام به راه اندازی بخش پشتیبانی فنی نمایید.
10. برای تیم مورد هدایتتان محدوده های مشخص تعریف نمایید. بسیاری از فعالیتها در IT و بخصوص در بخش پشتیبانی بصورت تکراری انجام می شود. سعی کنید به تیمتان آموزش دهید تا از فعالیتهای بیهوده پرهیز نمایند.
11. مدیریت میمونی را یاد بگیرد. هیچگاه مسئولیت رفع مشکلات پرسنل را به عهده نگیرید. تنها مطمئن شوید که آنها را به سمت قدم بعدی که باید بردارند هدایت می نمایید.
12. پرسنلتان را در تعیین اهداف هدایت نمایید و به آنها در رسیدن به اهداف مشاوره دهید.
13. جلسات منظمی را با تیمتان برنامه ریزی کنید. اگر چه ممکن است به دلیل مشغله زیاد این عمل سخت به نظر برسد اما حتما زمانی را برای شنیدن نظرات افراد اختصاص دهید.
14. به افراد در هر فصل پاداش دهید. این کار با مدیریت مناسب بودجه امکان پذیر خواهد بود. همچنین می توانید از این طریق انگیزه کار را در بین افراد افزایش دهید.
15. به این عقیده برسید که مجموع توانایی های افراد تیم تحت هدایت شما خروجی تیم شما است. وجود توانایی های خاص در شما باعث نمی شود که از دیگران مشابه خودتان انتظار داشته باشید. نقاط قوت افراد را شناسایی کنید و برای نقاط ضعف آنها برنامه مناسب آموزشی تدارک ببینید.
این پانزده نکته بطور حتم راهکار نهایی مدیریتی برای مدیران تازه کار IT نخواهد بود اما توجه و یادگیری هرکدام از این نکات می تواند قدرت مدیریتی شما را افزایش دهد.
پی نوشت: بعد از نوشتن این پست یک مطلب خوب با این عنوان پیدا کردم: “مدیر فناوری اطلاعات باید دارای چه مهارتهای تخصص باشد؟“
-
[…] اتفاق برای مدیرای IT بیشتر پیش میاد چراکه همونطور که در
[…] راه اندازی این بلاگ مطلبی نوشته بودم با عنوان ۱۵ نکته برای مدیران تازه کار در IT که نیازمندیهای اولیه برای مدیران IT را تشریح می کرد. اما […]
Leave a Comment
اگه کنت به اون کتابش اعتقاد داشت، پشتش کتاب Secret رو نمی نوشت، مدیر 1 دقیقه ای به هیچ وجه جواب نمیده…Believe me
البته دوست عزیز باهات موافقم دلیلش هم اینه که اصولا این کتابها فقط دیدگاه می ده به نظرم نه فقط یک مدیر که هر کس باید با دیدگاه های مختلف مثل دیدگاه مدیر یک دقیقه ای یا دیدگاه راز آشنا باشد. هر کدام مناسبتی با شخصیت یک نفر داره.
همینطوری می چرخیدم رسیدم اینجا 😀
این روز ها یه بخش با عنوان آینده نگر هم اضافه شده که کارش بررسی آینده تکنولوژیک شرکت خود و سایرین هستش تا بتونه یه گزارش خوب برای بهتر عمل کردن تو تصمیم گیری های بلند مدت تهیه کنه.