گفتگو با Kate Ray کارگردان مستند وب معنایی

چند روز پیش ویدئویی در بلاگ گذاشتم با عنوان مستند وب معنایی – وب3 که توسط Kate Ray ساخته شده بود. این مستند مرا جذب کرد و باعث شد از Kate خواهش کنم تا گفتگویی در این زمینه با من داشته باشد و او هم پذیرفت. این مصاحبه بصورت ایمیلی انجام شده و طبیعی است که کاستی هایی دارد. در این گفتگو من سعی کردم تا هم در زمینه وب معنایی و هم در این زمینه که چطور ویدئو می تواند به درک مفاهیم پیچیده کمک کند سوالاتی را بپرسم.

کیت ری فارغ التحصیل از دو رشته روزنامه نگاری و روانشناسی از دانشگاه نیویورک است. او 23 سال سن دارد و با روزنامه ها و وب سایتهای خبری مختلفی در دنیا کار کرده است. برای آشنایی با او می توانید به بلاگش مراجعه کنید. مستند وب معنایی او در اینترنت بازخوردهای خوبی داشته و سایتهایی مثل Mashable به آن اشاره کرده اند.

Kate Ray

Kate Ray

کیت، تو فارغ التحصیل دو رشته روانشناسی و روزنامه نگاری از دانشگاه نیویورک هستی و به نظر میاد مثل کسی که فارغ التحصیل رشته های مرتبط با IT است، به دنیای تکنولوژی مرتبط نباشی. با این وجود وب معنایی از مباحث مورد علاقه توست. ممکنه بپرسم چرا به این موضوع علاقمند شدی؟ چه ارتباطی بین رشته های تحصیلی تو و وب معنایی وجود داره؟

وب معنایی در واقع ارتباط جالبی با روانشناسی دارد. اینکه مغز چطور مفاهیم و دانش را سازماندهی می کند. این موضوع همیشه مورد علاقه من بوده. (پروژه تحقیقاتی من در این زمینه بوده که چطور طبقه بندی اشیایی که ما می بینیم، بر روی حافظه مان تاثیر می گذارد). این علاقه ای بود که به واسطه رشته تحصیلی ام به این موضوع داشتم. اما از طرفی دیگر، افرادی که پشت ماجرای وب معنایی بودند مرا وسوسه کردند. آدمهایی که به نظر می رسید در زمینه کاریشان بسیار با جدیت کار می کنند. من می خواستم داستان آنها را بازگو کنم. پدرم استیون ری که مرا با دنیای وب معنایی آشنا کرد، یکی از همان افرادی بود که شور هیجانش درباره کاری که برای ما ناشناخته است، مرا تحت تاثیر قرار داد.

بعضی از افراد، در فیلم تو اشاره کرده اند که وب معنایی مثل یک آرمان شهر است. نظر تو درباره وب معنایی و آینده وب چیست؟

به نظر من هم دورنمای وب معنایی آرمانی است. اما دورنمای خود تکنولوژی وب جهانی هم اینگونه بوده. مطمئن نیستم که وب معنایی به آنچه که اول درباره اش تصور می شده برسد، اما به نظرم همین دیدگاه فعلی باعث پیشرفت تکنولوژی خواهد شد. فرای اینکه این موضوع عملی باشد یا نه به نظرم این ارزش دنبال کردن را دارد.

خوب بذار راجع به خود مستند صحبت کنیم. بازخوردها تاکنون چطور بوده؟

من واقعا تا حالا تحت تاثیر قرار گرفتم. خیلی جالبه که آدمهایی از سوئیس، ایتالیا و ایران با من درباره فیلم تماس می گیرند و این  موضوع مشخص می کنه که وب چطور ما را به هم متصل کرده. من همه نظرات و ایمیلها را با کمال میل می پذیرم و امیدوارم که آدمهای بیشتری هم این فیلم را ببینند. کار من اینه که یک بحث رو راه بندازم. پس هرچقدر که بیشتر نظر دریافت کنم، یعنی موفق بوده ام.

تو در فیلمت با آدمهای شناخته شده ای در زمینه وب مصاحبه کرده ای که معمولا دسترسی به آنها مشکله. چطور ارتباط برقرار کردی. با ایمیل؟ چطور؟

از راههای مختلفی با آنها ارتباط برقرار کردم. مثلا من توسط استاد روزنامه نگاری ام به David Weinberger معرفی شدم. با Tim Berners Lee در سمینار وب معنایی آشنا شدم و خیلی خوش شانس بودم که او قبول کرد با من صحبت کند. به مدت یک هفته با Clay Shriky تماس می گرفتم تا قبول کند با من صحبت کند. اما در حالت کلی آدمهای حوزه وب معنایی علاقمند بودند تا در این زمینه صحبت کنند. من قصد رقابت با دیگر خبرنگاران وب معنایی را نداشتم.

آیا برای ساخت ویدئو حامی مالی داشتی؟

نه حامی مالی نداشتم. اما فیلم پروژه تز پایان نامه روزنامه نگاری ام بود. به همین دلیل دانشگاه وسایل مورد نیاز را در اختیار من قرار داد.

ساخت مستند چقدر طول کشید؟

این کارحدود 8 ماه از من زمان گرفت. 3ماه اول به تحقیق و مصاحبه گذشت و باقی آن زمان صرف ویرایش شد. این اولین مستند من بود و اینکه یاد بگیرم که چطور داستان تصویری یک فیلم را کنار هم قرار بدهم سخت تر بود تا اینکه بخواهم خود موضوع فیلم را نمایش دهم.

وقتی می خواهیم از یک مفهوم جدید صحبت کنیم هم می توانیم مطالبی را در بلاگ بنویسیم و هم آن را بصورت ویدئو منتشر کنیم. برتری ویدئو در این زمینه چیست؟

من ویدئو را انتخاب کردم چون می خواستم آدمهای پشت تکنولوژی را معرفی کنم چون واقعا آدمهای زیادی پشت این مفهوم وجود ندارند. ما فکر می کنیم که تکنولوژی چیزی جدای از ماست، اما آنچه که برای من جالب است این موضوع است که آدمهایی که در زمینه تکنولوژی کار می کنند چقدر به کارشان ایمان دارند و چقدر فلسفه شخصی و نگاهشان به دنیا وارد کارشان می شود. من می خواستم داستان وب معنایی من، انسانی باشد تا انسانهای دیگر هم با آن مرتبط شوند.

با ساختن این ویدئو آیا این هدف را دنبال می کردی که خودت را در زمینه وب معنایی برند کنی؟

به نظرم در زمینه روزنامه نگاری وب معنایی کمی برند شده باشم چون آدمهای کمی روی این موضوع کار کرده اند. نمی دونم که می خوام باز هم  بر روی وب معنایی تمرکز کنم یا نه اما می دانم که می خواهم باز هم گزارشهای در زمینه تکنولوژی منتشر کنم. من از اینکه با موضوعهای پیچیده کشتی بگیرم و آن را تبدیل به یک مفهوم ساده کنم لذت میبرم. به نظرم ماجراهایی که در زمینه تکنولوژی پیدا می شوند، می توانند خیلی انگیزه بخش باشند، اگر پیچیده شان نکنیم.

بعنوان یک روزنامه نگار و روانشناس، و با توجه به تغییرات پیش رو در دنیای وب، آینده کاری خود را چطور میبینی؟

بعنوان یک روزنامه نگار به تغییرات کاملا آگاه هستم. من مثل خیلی از روزنامه نگارها بخاطر این تغییرات غمگین نیستم. اما این خیلی ناراحت کننده است که تعداد زیادی از آدمهای بزرگ در این زمینه کارشان را از دست می دهند. اکنون ما موقعیت بسیار بزرگی داریم که آدمهای بیشتری را برای انتشار اخبار و وقایع و جذب دیدگاه های مختلف دخیل کنیم. به همین دلیل است که من روی استارت آپ اینترنتی با نام Kommons کار می کنم که هدفش سازماندهای به اطلاعاتی است که افراد در سایتهای سوشیال مدیا مثل توییتر منتشر می کنند. هدف این کار اینست که اطلاعات را برای افراد کاربردی تر کند و به آنها اجازه بدهد تا قدرت مضاعفی در انتشار اخبار دنیای خود داشته باشند.

مخاطبین هدف تو چه کسانی بودند؟

مخاطبین هدف من افرادی در زمینه تکنولوژی و رسانه بودند که با مفهوم وب معنایی آشنایی داشته اند اما درک صحیحی از آن نداشتند. من امیدوارم بودم که آدمهای فعال در زمینه وب معنایی بتوانند از ویدئوی من استفاده کنند تا موضوع کارشان را به دیگران معرفی کنند، که این اتفاق رخ داده است.

آیا پروژه مستند دیگری پیش رو داری؟

در حال حاضر پروژه دیگری ندارم اما دوست دارم یک مستند دیگر بسازم. من چیزهای بسیاری در جریان ساخت این مستند یاد گرفتم. اینکه در آینده چه کارهایی را نباید انجام داد. من آموزش خاصی در زمینه مستند سازی ندیده بودم بنابراین انجامش بهترین روشی بود که میشد یاد گرفت چطور باید این کار را انجام داد.

نمایش 0 دیدگاه
  • رضا بهرامی
    پاسخ

    مرسی امیر … خیلی مصاحبه خوبی بود … این مصاحبه به من یادآوری می کنه که متاسفانه در ایران هنوز این کمبود رو داریم که آدمهای حوزه رسانه، فقط در حوزه کاری خودشون کار می کنند و کمتر پیش میاد که به صورت میان رشته ای هم فعالیت کنند.

  • علي نعمتي شهاب
    پاسخ

    خيلي عالي بود! ممنون.

  • علی رضا میرزایی
    پاسخ

    سلام
    خیلی عالی بود.
    هم به خاطر اینکه موضوع جدیدی رو بررسی کردید و هم اینکه با اشخاص تراز اول این مبحث مصاحبه نمودید.
    منتظر پست های بعدی شما هستم
    موفق باشید

  • rs232
    پاسخ

    مطالب جالبی در وبلاگتان وجود دارد. با سپاس از شما

ترک بک ها

یک نظر بدهید