کار، کار میاره

احتمالا همه، جمله‌ای که برای عنوان این مطلب نوشته شده رو شنیده‌اید. بله! کار، کار میاره. اما در چه شرایطی این اتفاق میافته؟

کسب و کارهایی هستن که خیلی شناخته شده نیستند. یعنی اینطور نیست که تبلیغات گسترده داشته باشن. در عوض مشتریهایی دارن که براشون تبلیغ می‌کنن. چطوری این تبلیغ رو انجام می‌دن؟ خیلی ساده! مشتری‌ها خدمات باکیفیت دریافت می‌کنن و چون راضی هستن با اطمینان خاطر این خدمات یا حتی محصولات رو به دیگران معرفی می‌کنن.

اگر بین کسب و کارهای (به‌خصوص کسب و کارهای خدماتی) مختلف بگردید متوجه خواهید شد که تبلیغات اون‌ها بیشتر برای اینه که نشون بدن زنده هستن و دارن کار می‌کنن. اما بیشترین فروش اون‌ها از معرفی دیگر مشتریان شکل می‌گیره و نه از تبلیغات. دو سال پیش با مدیرعامل یکی از شرکت‌های شناخته شده نرم‌افزاری صحبت می‌کردم و می‌گفت در طول بیست سال فعالیت ما، مشتری‌ها از معرفی دیگر مشتری‌ها به ما مراجعه کردند. دوستی دارم که مزون لباس عروس داره و مشتری‌های زیادی رو از همین راه کسب می‌کنه. از توصیه دیگران مشتریان!

برای موضوع مشتری مداری و ارتباط با مشتریان تئوری‌ها و کتاب‌های زیادی وجود داره. اما قبل از این‌که لازم باشه درگیر همه کتاب‌ها و مفاهیم و تئوری‌ها بشید، به‌نظرم بد نیست دو مفهوم رو همیشه در نظر داشته باشید. به‌خصوص این‌نکته در کارهای خدماتی خیلی بیشتر کاربرد داره:

کیفیت کار = شخصیت + تخصص

در کارهایی مثل مشاوره و ارائه خدمات این شخصیت حقیقی یا حقوقی است که در کنار تخصص و علم می‌تونه یک کار رو با کیفیت کنه. خیلی وقت‌ها بخاطر شخصیت حرفه‌ای، کارفرماها این اجازه رو به شما می‌دن تا در صورت بروز خطا (که در کار اجتناب ناپذیر هست)، فرصت جبران داشته باشید. کارفرماها علاقه‌مند خواهند بود با شما کار کنند و در کنار شما باشند و شما رو معرفی کنند چون احساس خوبی از کنار شما بودن داشته‌اند.

——————————————————————————————————————————————————

این مطلب در وبلاگ thecoach.ir منتشر شده است. شما می‌توانید مشترک خورا ک این بلاگ شوید.

من را در توییتر و گوگل+ دنبال کنید.

یک نظر بدهید