چطور تنهایی به مغز شما کمک می‌کند!

عملکرد مغز شما وقتی که تنها کار می‌کنید بهتر است یا وقتی که گروهی کار می‌کنید؟ به نظر می‌رسه که وقتی تنها روی موضوعی متمرکز می‌شیم می‌تونیم یادآوری بهتری از خاطرات مربوط به اون کار داشته باشیم.

در تحقیقی که در دانشگاه هاروارد انجام شده افراد به گروه‌های دو نفره تقسیم شده‌اند و از آنها خواسته شده که چند‌ دقیقه‌ای با هم گپ بزنند. سپس آنها را پشت به پشت رو به کامپیوتر نشانده‌اند، به بعضی‌ها گفته‌اند که تصویر مشابه تماشا می‌کنند و به گروهی دیگر گفته‌اند که تصویری که می‌بینند متفاوت است. بعد از یک هفته از افراد خواسته‌اند تا جزییات تصویری که دیده‌اند را تشریح کنند. گروهی که به آنها گفته شده بود تصاویر متفاوتی می‌بینند در یادآوری موفق‌تر بودند.

اما موضوعی که این تحقیق روشن می‌کنه این هست که، وقتی در گروهی مشغول به‌کار هستیم ذهن ما بصورت ناخودآگاه درگیر این موضوع می‌شه که دیگران در حال چه کاری هستند و این باعث بروز دو اتفاق می‌شه:

Social Loafing یا اتلاف وقت گروهی (نمی‌دونم می‌تونه ترجمه مناسبی باشه یا نه) که به این معنی است که وقتی ما در جمع و گروهی قرار داریم ذهن ما نمی‌تواند روی موضوع اصلی کار تمرکز کند و بیشتر به این فکر می‌کند که دیگران در حال چه کاری هستند. این موضوع یکی از عوامل مهمی است که باعث می‌شود تیم‌ها کارایی بالایی نداشته باشند.

مورد دوم چند‌کاری یا Multitasking هست که دچار شدن به آن به شدت بر کاهش میزان کارایی تاثیر دارد. وقتی ذهن شما درگیر موضوع کار کردن دیگران می‌شود، بصورت ناخودآگاه دچار چندکاری می‌شود و این باعث کاهش تمرکز و کیفیت کار می‌شود.

حالا ممکنه این سوال رو بپرسید که پس براساس نتیجه این تحقیق باید تیمی کار نکرد؟ باید کارها رو تنهایی انجام داد؟

نه اینطور نیست. در تیم تعریف کارها و جلوگیری از تداخل کار افراد می‌تونه به جلوگیری از این موضوع کمک کنه. در واقع ممکنه در تیم افرادی بیشتر دچار این شرایط بشوند و افراد دیگری کمتر. افرادی که بیشتر دچار عدم تمرکز بخاطر این شرایط می‌شوند باید توسط مدیر تیم براشون برنامه‌ریزی اختصاصی انجام بشه تا به کارایی بالاتری دست پیدا کنند.

نمایش 0 دیدگاه
  • امیر
    پاسخ

    سلام

    میتونید لینک اصلی یا خود مقاله دانشگاه هاروارد رو معرفی کنید؟ من میخوام توی سازمان خودمون این موضوع رو مطرح کنم.

    سپاس

  • رعنا مشیری
    پاسخ

    با سلام و سپاس از مطلبی که گذاشتید. من نیز مانند آقای امیر بسیار متشکر می شوم اگر لینک اصلی یا خود مقاله دانشگاه هاروارد را داشته باشم.
    با احترام

  • امیر مهرانی
    پاسخ

    @امیر

    @رعنا مشیری

    متاسفانه این مقاله رو خودم هم گم کردم. اگر پیدا کنم حتما لینکش رو اینجا می‌ذارم.

یک نظر بدهید