مرز واقعیت و رویا

دنیای ما همان چیزی است که در ذهنمان می‌سازیم. مرز واقعیت و رویا کجاست؟ آیا مفهومی به نام واقعیت وجود دارد، اگر دنیای ما همان چیزی است که در ذهنمان پرورش می دهیم؟ آیا مرزی بین خاطرات و لحظه کنونی وجود دارد؟

فیلم Inception رو دیدم و باید بگم که این فیلم از اون دسته فیلم‌ها بود که تمام معادلات ذهنی آدم را به‌هم می‌ریزه. نمی‌خوام داستان فیلم رو بازگو کنم. اما اگر قرار باشه یک توتم، یک شیء، یک المان که شما رو به دنیای واقعی، که خود همین دنیا دوباره ساخته ذهن و تخیل شماست را انتخاب کنید، آن چه چیزی خواهد بود؟ اصلا چرا باید توتم داشت؟ چرا باید یک نشانه داشت؟

اما اتفاق جالبی که درباره توتم‌ها و آدم‌ها در این فیلم می‌افتد این است که توتم هرکس نشانه شخصی اوست. نشانه‌ای که بیانگر خصوصیات و ویژگی‌های آن شخص است و باید دور از دسترس دیگران باشد. توتم هر شخص او را به گذشته‌اش پیوند می‌دهد.

گذشته از همه این حرف‌ها صحنه آخر فیلم – صحنه چرخش فرفره روی میز – واقعا تکان دهنده بود.

این مطلب رو به هیچ عنوان از دست ندید، خیلی عالی تئوری‌های مربوط به خاتمه فیلم رو توضیح داده. و در همین رابطه اگر iPhone دارید، نرم‌افزار Inception را حتما نصب کنید و فرو رفتن در رویا در زمان بیداری رو تجربه کنید. وبلاگ مانی در این رابطه توضیح داده و لینک دانلود را هم قرار داده.

——————————————————————————————————————————————————————-

نمایش 0 دیدگاه
  • شاهینیسم
    پاسخ

    فیلم‌هایی که یه پایان درست و حسابی به دست تماشاگر نمی‌دن خیلی زیادن‌. ولی چیزی که پایان فیلم کریستوفر نولان رو درخشنده می‌کنه‌، بازی با احساسات تماشاچی تو لحظه‌ی آخره‌‌! این که فرفره در لحظات آخر سرعت کم می‌کنه که بیافته و هر تماشاچی‌ای می‌تونه پایان خودش رو برای فیلم تصور کنه‌.
    خیلی خوشم می‌آد دید روزانت رو راجع به تمام مطالبی که می‌نویسی بخونم‌، دید جالبی داری‌. کمکم می‌کنه‌. ممنون‌.

  • امیر مهرانی
    پاسخ

    @شاهینیسم ممنون. خوشحالم که مفیده.

یک نظر بدهید