مراحل ایجاد بلاگ سازمانی

Blogs will change your business

Blogs will change your business

قسمت اول: چرا شرکتها باید بلاگ داشته باشند؟

قسمت دوم: چه کسی در بلاگ شرکت می نویسد؟

ایجاد بلاگ سازمانی مثل بسیاری از فعالیتهای دیگر در یک شرکت نیازمند صرف منابع مالی، زمانی و انسانی است. در واقع یک شرکت نباید تصمیم به ایجاد بلاگ بگیرد چون در حال حاضر داشتن بلاگ بعنوان پرستیژ برای شرکتها مطرح است. کاملا واضح است که اگر در یک شرکت هزینه ای می شود باید دلیلی محکم برای برگشت هزینه وجود داشته باشد. مراحل زیر به شما کمک خواهد کرد تا بلاگ سازمانی خود را ایجاد کنید و بهترین نفع را از وجود آن ببرید.

1- آیا بلاگ برای شرکت شما مناسب است؟

اولین سوالی که باید از خودتان بپرسید اینست که آیا شرکت شما واقعا نیاز دارد که بلاگ داشته باشد یا نه. پاسخ این سوال برمی گردد به نوع محصول و خدمات شما. بازاری که در آن فعال هستید. سطح دانش مشتریان و مواردی از این دست. اگر مخاطبینی دارید که خیلی با فضای اینترنت سر و کار ندارند زحمت ایجاد بلاگ را به خودتان ندهید.

2- اهداف بلاگ را مشخص کنید

شما باید هدف یا اهداف ایجاد بلاگ را بطور واضح مشخص کنید. در صورتیکه به سوال اول پاسخ مثبت داده اید چرایی آن را باید در این قسمت ذکر کنید. اینکه هدف اصلی از ایجاد بلاگ آیا آموزش کاربران است یا دریافت بازخورد درباره محصولات و خدمات. آیا می خواهید به شرکت خود یک شخصیت دهید و در فضای آنلاین حضوری پررنگ داشته باشید؟  آیا می خواهید در مواقع بروز مشکل در شرکت به یک ابزار اطلاع رسانی قوی دسترسی داشته باشید؟ ممکن است هدف شما مجموعه ای از موارد فوق باشد. هدف بلاگ بهتر است بصورت یک سند تهیه شود و در اختیار تمام افرادی که با بلاگ شرکت در ارتباط هستند قرار بگیرد. سند اهداف یا استراتژی بلاگ باید در بازه های زمانی مشخص مثلا سالیانه یا هر شش ماه یکبار بازبینی شود و تغییرات لازم اعمال گردند.

3- انتخاب ابزار مناسب

اینکه از چه برنامه ای بعنوان پلتفرم بلاگ استفاده کنید بسیار مهم است. ابزاری که استفاده می کنید باید کاربری اش برای تمام کاربران آسان باشد. Search Engine Friendly باشد. امکانات مناسبی برای اضافه کردن پلاگین ها و ابزارهای جانبی داشته باشد.

4- تعیین تیم تحریریه

نوشتن بلاگ سازمانی، نوشتن خاطرات شخصی نیست که بصورت آزاد مطالب در آن وارد شود. کار حرفه ای نیاز به تیم حرفه ای خواهد داشت. معمولا بهترین نقطه برای سیاست گذاری محتویات بلاگ واحد روابط عمومی است. طبیعی است که واحد روابط عمومی در خصوص فعالیت در فضای آنلاین باید آموزش ببیند و با امکانات ابزارهای مختلف بخوبی آشنا باشد. تیم تحریریه می تواند مجموعه ای شامل مدیران و پرسنل باشند که موضوعهای مختلف را پوشش می دهند. همچنین باید یک رویه برای تایید مطالب نوشته شده در نظر گرفت تا مطالب پس از تایید در بلاگ منتشر شوند. اینکه بلاگ سازمان را یک نفر بنویسد یا چند نفر، کاملا وابسته به حجم خدمات، محصولات و اهدافی است که برای بلاگ تعیین می کنید.

5- تقویم بلاگ و دوره های بروز رسانی

اگر قدمهای قبلی را درست انجام داده اید اما نمی توانید خود و تیم مورد نظر را موظف کنید که در بازه های زمانی مشخص مطالب خود را منتشر کنند بهتر است دست نگه دارید و دیگر ادامه ندهید. نداشتن بلاگ خیلی بهتر است از یک بلاگ مرده یا بی نظم. بعد از اینکه تیم را مشخص کردید باید بازه های زمانی بروز رسانی برای موضوعات مختلف را تعیین کنید. شاید بد نباشد تا جلسات مشخصی برای بررسی روند انجام کارهای مربوط به بلاگ در سازمان تشکیل شود. در این جلسه می توان ایده های نوشتن مطالب را هم به اشتراک گذاشت و در مورد آنها بحث کرد. این موضوع به شما کمک می کند تا همیشه موضوع برای نوشتن داشته باشید. بسته به نوع فعالیت شرکت، اندازه و نفراتی که مسئول بروز رسانی هستند، برای شروع بهتر است از هفته ای حداقل یک مطلب شروع کنید اما دو مطلب برای شروع عالی خواهد بود.

6- سیاست دریافت نظرات

وقتی شروع به نوشتن درباره شرکت، محصولات و خدماتش کردید باید منتظر دریافت پاسخ هم باشید. البته شما می توانید سیاستی اتخاذ کنید که برای مطالب نظری دریافت نکنید. اگرچه ارزش ایجاد بلاگ سازمانی به دوطرفه بودن آن است. اما باید در نظر بگیرید که همیشه از شما تعریف و تمجید نخواهد شد. ممکن است شما هدف شدیدترین انتقادها قرار بگیرید. باید در هنگام شروع کار بلاگ در نظر بگیرید که چطور می خواهید با چنین شرایطی روبرو شوید. آیا نظرات خوانندگان بلاگ باید بعد از تایید نمایش داده شوند؟ آیا نظرات منفی حذف می شوند؟ آیا نظرات مثبت و منفی منتشر می شوند؟

7- معرفی بلاگ سازمانی

افراد تا ندانند که بلاگ شما وجود دارد مطالب شما را هم نخواهد خواند. پس باید یک استراتژی درباره معرفی بلاگ شرکت در نظر بگیرید. استفاده از سایتهایی مثل فیس بوک، توییترو فرند فید می تواند موثر باشد. همچنین شما باید وب سایتها، فرومها و بلاگهای دیگر را که در موضوع مرتبط با کار شما می نویسند شناسایی کنید و با برقراری ارتباط با آنها، ثبت نظرات، پاسخ دادن به سوالها، قراردادن بنرهای تبلیغاتی و … بلاگ خود را معرفی کنید.

8- اندازه گیری پیشرفت

در طول زمان اندازه گیری میزان موفقیت بلاگ شما می تواند در برنامه ریزی های بعدی به شما کمک کند. در نظر گرفتن ترافیک بلاگ، میزان بازدیدها، تعداد نظرات، تعداد عضویت های RSS تعداد لینکهایی که به بلاگ شما داده شده، کلماتی که افراد جستجو کرده اند و به بلاگ شما رسیده اند. همه می تواند برای تصمیم گیری و بهبود اهداف بلاگ موثر باشد.

نمایش 0 دیدگاه
ترک بک ها

یک نظر بدهید