ظهور “مدیر انرژی” در سازمانها

اوایل کارم در زمینه شبکه ، کابل کشی هم می کردم. خیلی هم این کار رو دوست داشتم. عاشق این بودم که یک شلوار جین با یک تی شرت رنگ و رو رفته بپوشم و انواع آچار و پیچ گوشتی را به خودم آویزون کنم و شروع کنم به داکت کشی و سوراخ کردن دیوارها و از این جور کارا. تو یکی از این کارها مستخدم اون ساختمانی که درش کار می کردم اومد گفت: “مهندس این شوفاژای مارو هم بی زحمت یه نیگاه بنداز آب گرم نداریم!” شنیدن این حرف خیلی برام سنگین بود.

اما انگار در زمان حال زحمت همچین کارهایی به شکل اتو کشیده باید بر دوش واحدهایIT باشه.

مطلبی خوندم در بلاگ Enterprise Irregulars با عنوان The rise of energy manager role. در این مطلب نتیجه تحقیق موسسه Forrester بر روی سیستمهای مدیریت انرژی و کربن آورده شده:

از استخراج تا مصرف

از استخراج تا مصرف

فورستر پیش بینی می کند که سازمانها باید یک تشکیلات متمرکز برای انتخاب، بکارگیری، مدیریت و راهبری این سیستمها در اختیار بگیرند. مسئله مدیریت انرژی و کربن وابستگی زیادی به جریانهای اطلاعاتی دارد که این باعث می شود نقش واحدهای IT بخاطر تجربه ای که در نصب و راهبری سیستمهای ثبت اطلاعات در سازمان دارند، در این زمینه نیز پررنگ شود. همانطور که نرم افزارهای مرتبط با CRM، ERP، حسابداری و … در سازمان بکارگرفته می شوند، نرم افزارهای مدیریت انرژی و کربن نیز اطلاعات مربوط به مصرف انرژی و تولید کربن را ثبت می کنند و گزارشهای کاربردی ارائه خواهند داد.

نویسنده این مطلب Tom Raftery با پیش بینی موسسه Forrester در این زمینه که واحدهای IT در سازمان باید متولی سیستمهای مدیریت انرژی باشند موافق نیست و بیان کرده که واحدهای IT وظیفه حفظ و سلامت نگه داشتن اطلاعات سازمان را دارند و این به نوع نرم افزارهایی که در سازمان استفاده می شود وابستگی ندارد. در واقع عقیده وی بعنوان یک رسالت کلی برای دپارتمانهای IT مطرح می شود. بنابر همین دیدگاه وی پیش بینی کرده که مانند نرم افزارهای دیگر در سازمانها، IT وظیفه نگهداری از نرم افزارهای مرتبط با مدیریت انرژی را خواهد داشت اما کاربری این نرم افزارها به نقشی جدید در سازمانها با نام مدیر انرژی یا دپارتمان مدیریت انرژی واگذار خواهد شد.

یک نظر بدهید