حلقه‌های گوگل پلاس

بلاگر‌های مختلفی در مورد گوگل پلاس مطلب نوشته‌اند و از جنبه‌های مختلف به این شبکه اجتماعی جدید پرداخته‌اند. من هم قصد دارم از یک جنبه‌ جدید به گوگل پلاس بپردازم.

نمی‌دونم از خودتون سوال کردید که چرا برقراری ارتباط در این سرویس جدید به شکل حلقه است یا نه؟ این موضوع برمی‌گرده به مفاهیمی که در حوزه ارتباطات شخصی مطرح می‌شه. درباره اهمیت ارتباطات در شرایط فعلی قبلا مطلب نوشته‌ام و البته شک ندارم شما هم ازاهمیت این موضوع مطلع هستید. ممکنه شما تخصصی داشته باشید، یا توانایی ویژه‌ای داشته باشید. زمانی می‌تونید از این تخصص و توانایی بهره‌برداری کنید که بتونید با ایجاد ارتباطات موثر و مناسب، تخصص و توانایی خودتون رو معرفی کنید. وقتی در مورد گسترش ارتباطات صحبت می‌کنیم، مفهوم حلقه‌ای ارتباطی پررنگ می‌شه. هرچقدر ارتباطات شما در حلقه‌های ارتباطی مختلف گسترش پیدا کنه، شانس شناخته شدن تخصص و خدمات شما افزایش پیدا می‌کنه. معنی این موضوع این هست که شما به‌عنوان یک برند در حوزه تخصصی خودتون کم‌کم شناخته می‌شوید و امکان کسب درآمد بیشتری هم خواهید داشت. به‌عنوان مثال یک گرافیست، برنامه‌نویس، طراح وب، مهندس عمران و … می‌تونه با ایجاد و گسترش حلقه‌های ارتباطی شانس موفقیت کاری خودشون رو افزایش بدهند. برای درک بهتر این موضوع به شکل زیر توجه کنید:

همونطور که در شکل می‌بینید، دایره ارتباطی از نزدیکان شروع می‌شه و سمت دنیای بیرون که افرادی هستند که نمی‌شناسیمشان گسترش پیدا می‌کند. حلقه‌های ارتباطی ما در خانواده و فامیل شکل می‌گیره و از طریق همکاران گسترش پیدا می‌کنه. هرکدام از افراد در این حلقه‌ها، افراد دیگری را می‌شناسند که می‌توانند باعث آشنایی ما با دیگر آدم‌ها شوند. در ارتباطات واقعی، دامنه آشنایی ما به همین شکل گشترش پیدا می‌کند. ما به واسطه آشنایان، با افراد جدید آشنا می‌شویم.

حلقه‌های ارتباطی گوگل هم به نظر می‌رسد که براساس همین تئوری و مفهوم ساخته شده. این‌که ما بتوانیم حلقه‌های ارتباطی مختلفی را شکل دهیم و محتوای مورد نظر را با این حلقه‌ها به اشتراک بگذاریم. در عمل هم می‌بینیم که گوگل امکان گسترش ارتباطات در حلقه‌های مختلف را به راحتی فراهم کرده. اگرچه ممکن است از نظر حریم خصوصی انتقادهایی به این سیستم وارد باشد اما چیزی که گوگل پلاس تا الان نشان داده، فضای کاملا متفاوتی با فیسبوک دارد. فضای فیسبوک به شدت حول لایه اول و دوم ارتباطی، مطابق شکل بالا می‌گردد اما در گوگل پلاس شما تا بیرونی‌ترین لایه هم می‌توانید حرکت کنید. به همین دلیل است که عقیده دارم فضای گوگل‌پلاس فضای حرفه‌ای‌تری (به‌ معنای کاری) نسبت به فیسبوک دارد. شما در فیسبوک ممکن است تجربیات شخصی و خانوادگی و در نهایت تجربیاتی از محیط کار خود را به اشتراک بگذارید اما در گوگل پلاس می‌توانید محتوای مرتبط با حرفه‌کاری خود را مطابق حلقه‌ها به اشتراک بگذارید و یک فضای باز برای معرفی تخصص‌ها و توانایی‌های خود در اختیار دارید.

نمایش 0 دیدگاه
  • delzadeh
    پاسخ

    نوشته خيلي خوبي بود. داره به مفه.م واقعي افراد رو به هم نزديك ميكنه.

  • roho
    پاسخ

    مطلب خیلی خوبی هست.
    یک نکته به نظرم اومد ، افرادی که رشته هاش رو مثال زدی بنظرم می بایست خودشون صاحب ایده و فکر باشن و مطلب منتشر کنن یا اینکه جستجوگر خوبی باشند و نکته بین و اگر مطلبی دارای پیامی بود یا نیاز به توضیح بیشتر داشت روی اون مانور بدهند.
    چون تو این حالت هست که حلقه ها تخصصی تر و یا فرد شناخته شدنش بیشتر میشه.

  • امیر مهرانی
    پاسخ

    @roho درسته تو همچین فضایی اطلاعاتی که به اشتراک می‌گذارید هویت شما رو تعریف می‌کنه.

  • Majid
    پاسخ

    ممنون
    خیلی بهم کمک کرد…

یک نظر بدهید