بحث و گفتگو: تعریف شما از محیط کار مناسب چیست؟

شرایط مناسب محیط کاری را می شود به دو قسمت تقسیم کرد. شرایط فیزیکی محیط کار و شرایط روانی محیط کار. شرایط فیزیکی محیط کار شامل فضای کار، نوع میز و صندلی، ابزارهایی که افراد با آنها کار می کنند از کامپیوتر تا تجهیزات صنعتی، نوع چیدمان میزها، تفکیک فضاها بر حسب نوع کار گروه های مختلف و مواردی از این دست دانست. مناسب بودن این شرایط، از پیش نیازهای اولیه افزایش کارایی افراد است.

مورد بعدی شرایط روانی محیط کار است. شرایط روانی شامل افرادی که با آنها کار می کنیم. وجود روابط دوستانه بین افراد می تواند نقش مهمی در افزایش کیفیت کاری که انجام می شود داشته باشد. اعتماد متقابل بین مدیران و کارکنان از موارد دیگر در این زمینه است. بسیاری از افراد انتظار دارند در محیط کار خود پیشرفت کنند و دوست دارند محیط کار آنها این امکان را در اختیارشان بگذارد. وجود تعادل در محیط کار هم فاکتور بسیار مهمی می تواند باشد. مثلا تعادل بین حقوق افراد و تخصص آنها. رفتار و برخورد یکسان قوانین شرکت با افراد. به موقع بودن زمان پرداخت حقوق. (با توجه به اینکه بسیاری از شرکتها در زمان حاضر با مشکل نقدینگی روبرو هستند این موضوع هم می تواند معیار تصمیم گیری برای بسیاری باشد.)

در نهایت هر کدوم از ما تعریف متفاوتی از محیط کار مناسب داریم. برای هر شخص یک ویژگی می تواند اهمیت بیشتری بر ویژگی دیگری داشته باشد. به نظر شما محیط کار مناسب چه تعریفی دارد؟

قصدم این نیست که شما به ایده آل هایتان فکر کنید و همه مواردی که محل کار شما را تبدیل به بهشتی مثل گوگل می کند را بنویسید، بلکه اگر همین حالا مشغول به کار در شرکتی هستید، خوب و بدهای آن را بنویسید. به چه دلیل محل کاری فعلی را انتخاب کرده اید؟ به چه دلیل می خواهید از محیط کار فعلی جدا بشوید؟

نمایش 0 دیدگاه
  • مژگان بهروان
    پاسخ

    من محیط کار رو به سه قسمت تقسمیم می کنم: یکی شرایط فیزیکی ، یکی شرایط روانی و یکی هم هدف مجموعه و میزان موفقیتش از دید کارکنان که به نوعی در حیطه روانی کار قرار میگیره اما به نظرم انقدر مهم هست که بشه به عنوان یک فاکتور جداگانه بهش نگاه کرد.

    همه این شرایط با هم به نظرم نقش مهمی دارند، ضعف در هر کدوم از این موارد محیط کار رو با مشکل مواجه می کنه.

    به نظرم افراد تعریف متفاوتی از شرایط فیزیکی و درک هدف مجموعه دارند اما تقریبا بر سر مسائل روانی افراد با هم نظر یکسانی دارند،یعنی همه دوست دارند در محیطی باشند که فضای صمیمی و ارتباط خوبی بین سطوح مختلف افراد درسازمان وجود داشته باشه.

    اما یه شرکت خوب رو شاید بشه از این جهت نگاه کرد که چقدر افرادش به برآورده کردن هدف مجموعه فکر می کنن، چون به نظرم وقتی افراد به این درجه می رسند که درگیر مسائل فیزیکی و یا روانی نشده باشند.(قضیه مازلو)

    برنامه ریزی برای رسیدن به اهداف هم به نظرم نیاز هر سازمانی هست چون در غیر این صورت می بینیم که در بازه های زمانی مختلف حجم کار به طور نامتناسبی به هر فرد فشار وارد می کنه و از طرفی فرد رو دچار مشکلات روانی می کنه

    در حوزه روانی هم مقایسه افراد به طرز ناصحیح از موارد بدی هست که در بعضی جاها دیده میشه.

    ارزش دادن به کار افراد و تناسب حقوق با کار انجام شده نیز به نظرم از موارد مهم دیگر است.ارزش دادن به کار رو میشه برای مدیرانی گفت که تخصص در حوزه ی خاصی دارند و در حوزه دیگری فعالیت می کنند این تفاوت در نوع نگاه مشکلاتی رو برای کارکنان ایجاد می کنه

  • میر عماد
    پاسخ

    شرایط روحی ،روانی.
    انسان میتواند شرایط فیزیکی محیط رو با تطابق دادن خود نسبت به پیرامون قابل تحملتر کنه و عامل غالب در استعفاء ،افسردگی ،بیزاری از کار ،کم کاری ،کم شدن روحیه کاری وشوق ارتقاء کاری ، انگیزه پیشرفت و ارتقاء نیست علت غالب موارد بالا ، محیط ناسالم روانی واخلاقی شمرده میشود و انسان را بسوی ارتقاء روابط ناصحیح کاری چاپلوسی، زیرآب زنی، منفعت طلبی، خودخواهی و ظاهرسازی و… سوق میدهد

  • علي نعمتي شهاب
    پاسخ

    در مورد معيارهاي رواني محل کار، به نظرم مطلبي که چند شب پيش ترجمه کرده بودم خيلي کامل بود؛ به‌علاوه‌ي اين‌که من شخصا محيط جوان و پويا و البته شاد و صميمي را به محيط رسمي کاملا ترجيح مي‌دهم (و محل کار فعلي‌ام هم خوش‌بختانه اين ويژگي‌هاي رواني را دارد.) در مورد ويژگي‌هاي فيزيکي، داشتن نور مناسب، تهويه‌ي خوب، بيش از حد گرم و سرد نبودن، ارگونومي ميز و صندلي، دسترسي به تلفن و داشتن يک کمد يا کتابخانه‌ي کوچولو براي گذاشتن وسايل براي من مهم است که متأسفانه اين بخش را خيلي نداريم!

  • آيدين ك
    پاسخ

    نيازمنديهاي انسان با توجه به كسب مدارج علمي بالاتر و تجربي بيشتر ، و رسيدن به سطح ديگري از رفاه متغير است:
    http://ieplusit.blogspot.com/2008/01/blog-post_24.html

  • آيدين ك
    پاسخ

    نيازمنديها و علاقمنديهاي شغلي افراد با توجه به كسب مدارج علمي بالاتر و تجربه بيشتر و نيز رسيدن به سطح ديگري از رفاه متغير است:
    http://ieplusit.blogspot.com/2008/01/blog-post_24.html

  • sepehr
    پاسخ

    من از محیط کارم رضایت ندارم چون چیزی به نام فاکتور ” ایرانی بازی ” در آن موجود است . همه پشت سر هم حرف می زنند در مار هم فضولی می کنند . توهین به هم می کنند . بعد دوباره با هم دوست می شوند و بعد یک ماه دوباره دعوا می کنند . مثل یک رابطه سیاسی پیچیده است . همه هم سر کار بی حوصله ،اخمو ، … هستند . همه هم از زیر کار در می روند . بعد آخر ماه که می شود دنبال فردی می گردند تا عقب افتادن کار را توجیه کنند

  • صندوقک
    پاسخ

    به‌نظر من مهم‌ترین فاکتور در تعیین محیط روانی یک محل کار، مدیران آن بترتیب چارت سازمانی هستم. بشخصه حدود هشت سال است در محیطی کار می‌کنم که مدیران انسان و بسیار بسیار خوبی دارد، اما نقطه ضعف ایشان در عدم برخوردهای قاطع در زمانهای لازم است که گاهی باعث می‌شود آدمها ناتو براحتی جو شرکت را بهم ریزند ، اما چون معمولا کسانی که انتخاب می‌کنند به دلیل رفتار بسیار خوب خود مدیران اصلی شرکت ، کمتر بد در می‌آیند ، این مشکل خیلی به چشم نمی ‌آید. محیط دوستانه هم تا حدی خوب و تا حدی بد است. یعنی باید درک افراد درگیر این رابطه آنقدر باشد که تشخیص بدهند، اولویت ایجاد رابطه در یک محیط کار، بطبع کار است و بعدا دوستی مهم می‌شود.

  • رضا نظريان
    پاسخ

    به نظر من عواملي كه بالا گفته شد همه درستن . رفتار مدير هم خيلي موثره . حمايت بيش از اندازه از يك فرد باعث دلسردي تو بقيه افراد ميشه . ايراني بازي رو خيلي خوشم اومد و متاسفانه هست .بحث حقوق مهمه اما نه اونقدر ها . به نظر من اگر حقوق عامل اصلي انگيزه كارمندان باشه يجاهاي كار اشكال داره . كسي كه خود كار و پيشرفت و بهتر انجام دادنش براش مهم باشه حقوق نمي تونه عامل اصلي باشه .

  • امیر مهرانی
    پاسخ

    @علی نعمتی شهاب جالبه! به نظر می رسه که مسائل فیزیکی محیط کار کمتر در شرکتها رعایت میشه و خیلی از شرکتهای سعی می کنن که با تقویت شرایط روانی، کاستی های فیزیکی را که هزینه بر هم هستند را پوشش دهند.

  • امیر مهرانی
    پاسخ

    @آیدین ک ممنون مطلب مفیدی بود.

  • مایا
    پاسخ

    من عاشق محیطی هستم که همه عاشق هدفشون باشند و پر از انرژی مثبت
    سرشار از آرزوی رسیدن به موفقیت و در همین جهت تلاش کنند.
    محیط پویا، با محوریت تخصص. قابلیت نقد همدیگه و همکاری تیمی فوق العاده بالا

  • تراوشگر
    پاسخ

    من چند روز پیش یه پستی نوشتم که تقریبا با این پست شما در ارتباطه
    زیاد منسجم نیست بیشتر شبیه دلنوشته است ولی خب بی ربط نیست

  • سحر حسینی
    پاسخ

    لطفا مطالب را با ذکر منابع آنها بیاورید تا قابل استفاده شوند. ممنون

  • امیر مهرانی
    پاسخ

    @سحر حسینی
    یعنی فرض شما اینه که این مطالب از جایی کپی می‌شن؟ و اینکه فرض کنیم از جایی هم کپی می‌شن اگر منبع نداشته باشن قابل استفاده نیست؟ شما با چه فرضی چنین موضوعی رو مطرح می‌کنید؟

  • elahe
    پاسخ

    ali bod mamnon
    mohit kar bayad adelane v daraie amniat bashe

  • فرزانه
    پاسخ

    باسلام، من دنبال یه تعریفی در مورد نور مناسب برای محیط کار برای پروپوزالم هستم، البته تعریف عملی شو میخوام،تعریف نظری شو اینطوری نوشتم “استفاده از نور مصنوعی و طبیعی به منظور تاثیر روی زیبایی محیط و عملکرد و شادی افراد ” میشه امشب کمکم کنین الان خیلی لازممه ممنون میشم الان یه تعریف برام بنویسین.

  • معراج
    پاسخ

    با سلام
    جهت ارسال مطالب مربوط به روشنایی در محیط کار و یا سایر عوامل فیزیکی مرتبط در محیط کار ازجمله سرو صدا ، دما و.. لطفا ایمیل بزنید به emperatour_mygod@yahoo.com
    با سپاس

یک نظر بدهید