بحث و گفتگو: آیا حرفه ای بودن به معنی رد شدن از سنتهاست؟

کشتی در میان همه ورزشهای حرفه ای در ایران، هنوز هم بیشتر از بقیه رشته ها سنتی مانده. اینکه دلیلش چیست، هدف مطلب من نیست. موضوع اینه که ما در شرایطی به نقطه ای می  رسیم که باید بین سنت ها و نیازهای مدرن یکی را انتخاب کنیم. سامان طهماسبی کشتی گیر اسبق تیم ملی ایران این روزها به واسطه قبول تابعیت آذربایجان خبر ساز شده. طهماسبی شاید تنها کسی بوده که پا را از خط مرام پهلوانی آنطرف تر برده و برای تامین زندگی اش از همه سنتها گذشته. قصد این را هم ندارم که در مورد کار او قضاوت کنم، اما قصد دارم در این مورد بحث کنیم. این موضوع بهانه ای شد برای اینکه یک یادآوری باشد که ما در کار و حرفه خود هم علاوه بر زندگی خصوصی در مرز عبور از سنتها هستیم. محیطهای کاری ما در حال حاضر چیزی بین تعارفات سنتی و صراحت های حرفه ای است. ما با پشتوانه سنتی، تصمیم های حرفه ای می گیریم و این گاهی ما را در شرایط سخت قرار می دهد. سامان طهماسبی مسیر بزرگان را طی نکرد. سنت می گوید که یک قهرمان کشتی باید مرام پهلوانی خاصی داشته باشد اما او این موضوع را پشت سر گذاشت.

شما چطور فکر می کنید؟ آیا شما تصمیم سامان طهماسبی را حرفه ای می دانید؟ آیا اکنون حرفه ای بودن به معنی رد شدن از همه سنتها است؟ ما چقدر و چگونه در کار و در انتخابهای حرفه ای مان می توانیم اخلاق و سنتها را حفظ کنیم؟

قبل از اینکه مطلب را تمام کنم یاد فیلم آخرین سامورایی افتادم. ژاپن و ژاپنی ها به نظرم سمبل سنت و مدرنیته هستند. سنت سامورایی بخشی از تاریخ این کشور بوده و حالا اخلاق سامورایی وارد محیط کار شده. به نظرم شاید دقت در اخلاق کاری ژاپنی ها بتونه برای ما هم درسهایی داشته باشه. در این مورد حتما سعی می کنم بیشتر مطلب بنویسم.

آلگرن (تام کروز) در پایان فیلم آخرین سامورایی و بعد از کشته شدن کاتسوموتو در برابر پادشاه ژاپن می گوید: “این شمشیر کاتسوموتو است. او می خواست که این شمشیر به دست شما برسد. او می خواست تا با مرگ خود باعث شود تا اجدادتان را که این شمشیر را داشتند بیاد بیاورید و بدانید که آنها برای چه مردند. امیدوارم که نیروی سامورایی همیشه همراه شما باشد.

——————————————————————————————————————————————

در صفحه بپرسید؟ می توانید سوالات خود را در زمینه مطالبی که در بلاگ می نویسم مطرح کنید تا درباره آنها مطلب بنویسم.

می توانید مشترک فید مطالب این بلاگ بشوید و یا در توییتر من را دنبال کنید.

بلاگ سازمانی خود را ثبت کنید تا در Thecoach.ir به خوانندگان جدید معرفی شود.

خدماتی را که می توانم ارائه بدهم مطالعه کنید و در صورت نیاز با من تماس بگیرید.

نمایش 0 دیدگاه
  • مژگان بهروان
    پاسخ

    موضوع جالبیه، راستش خیلی سخته که بگیم تصمیم آقای طهماسبی حرفه ای بود یا نه، حرفه ای شدن در چیزی می تونه چنین نتایجی داشته باشه. فرض کنید آقای طهماسبی می رفت یه سوپر مارکت می زد، اون وقت باز هم مردم می گفتند حیف نیست..در اون صورت اگر چه شاید سنت را به طور کامل کنار نزده بود اماباز تاسف برانگیز بود.
    معمولا افراد وقتی در کاری حرفه ای میشن، کار کردن حول همون موضوع رو دوست دارند و اینجاست که شاید اگر اون شرایطی رو که انتظارش رو ندارند باهاش روبرو بشن، دو کار می تونن انجام بدن،سنتها رو کنار بزنن یا اینکه اونها رو عوض کنند.
    که میشه گفت کنار زدن از دید دیگرانه، عوض کردن از دید خود فرد هست

  • دوست
    پاسخ

    نظرتون در مورد اين اخبار چي هست؟
    دارنده مقام سوم مسابقات کشتی جوانان جهان، پيک موتوری است
    http://www.aftabnews.ir/vdcbf0b8arhbggp.uiur.html

    آيا زندگي اين افراد خرج دارد؟ آيا اگر قبول داريم حرفه‌اي هستند نبايد حتي تا اين حد پشتيباني شوند؟

  • بنيامين
    پاسخ

    پيام اين مطلب رو ميشه از اين چند جمله فهميد :
    قبل از اینکه مطلب را تمام کنم یاد فیلم آخرین سامورایی افتادم. ژاپن و ژاپنی ها به نظرم سمبل سنت و مدرنیته هستند. سنت سامورایی بخشی از تاریخ این کشور بوده و حالا اخلاق سامورایی وارد محیط کار شده. به نظرم شاید دقت در اخلاق کاری ژاپنی ها بتونه برای ما هم درسهایی داشته باشه.

    منتظر مطالب بيشتر هستم …

  • amirpaia
    پاسخ

    سنت این طوری تعریف می شه:
    1-اعتقاداتی و رسومی که به وسیله یک نسل اغلب به صورت شفاهی به نسل بعد انتقال می یابد
    2-اعتقادات ، رسوم و اعمالی که باعث بقای تعاملات اجتماعی می شوند
    3-اعتقادات ، رسوم و اعمالی که باعث بقای گروه ها و دولت ها می شوند.
    4-اعتقادات ، رسوم و اعمالی که باعث بقای شاخص های مذهبی می شوند

    حالا جدای از اینکه این رسوم و اعتقاداتی که از نسل قبل با ما رسیده اند خوب هستند یا نه، و جدای از اینکه باعث بقای چه چیز هایی می شوند
    من فکر میکنم که انتخاب بین سنتی بودن و حرفه ای بودن همیشه یک جواب نداره، ولی هر کس که در شرایطی مجبور به انتخاب بین این دو مورد میشه تنها باید خودش به صورت منطقی تصمیم گیری کنه و بدونه که یه نسخه از پیش تعیین شده برای او وجود نداره
    من به شخصه اگر جای طهماسبی بودم به احتمال زیاد همین کار ایشون رو می کردم
    و البته من فکر می کنم باقی موندن سنت ها، گاهی حرفه ای و مدرن شدن برخی افراد یا اقشار جامعه رو می طلبه تقریبا هم ارز با این جمله ای هست که می گه تا “بد” نباشه “خوب” معنا پیدا می کنه، البته نه به معنای بد یا خوب دونستن یکی از موارد سنت یا مدرنیته
    یعنی مثلا شاید کار طهماسبی باعث بشه که تعداد دیگه ای از افراد به خاطر حفظ سنت های دیرین پهلوانی، در شرایط مشابه با طهماسبی، کار مشابه رو انجام ندن تا نشون بدن که کار اون اشتباه بوده
    اما در هر صورت فکر می کنم تلاش مضاعفی برای حفظ سنت ها نباید کرد، یک کتابی می خوندم که حتی تعاملات اجتماعی رو با نظریه تکامل داروین مورد بررسی قرار می داد و می گفت هر چیزی که باید بمونه می مونه، و لزوما این چیزی که می مونه بهترین مورد باقی مونده نیست، سازگارترین ه
    شاید با موازنه بین انتخاب سنتی بودن و حرفه ای بودن در جامعه باشه که سنتی بودن ارزش خاص پیدا کنه، و شاید اون قسمت هایی از سنت باقی بمونه که واقعا مفید حال جامعه مدرن هست

    البته این چیزی بود که الان به ذهنم رسید و ممکن ه کاملا اشتباه باشه، اگر بحث ادامه پیدا بکنه ممکن ه نظرات عوض بشه

  • abdollah2
    پاسخ

    “سنت می گوید که یک قهرمان کشتی باید مرام پهلوانی خاصی داشته باشد اما او این موضوع را پشت سر گذاشت.”
    مخالفم. به نظر من تصميم ايشون حرفه اي هست و ايشون از سنتها عبور نكردند. يعني اصلا از سنت چيزي نمونده كه ايشون ازش عبور كنند. سنت ما چيزي جز تكريم قهرمان ها و پهلوان ها بوده؟
    به نظر من شايسته تر بود در مطلب روي عملكرد بد مديريت كه باعث چنين اتفاقي شده تمركز مي كردين نه خود اتفاق!

  • امیر مهرانی
    پاسخ

    @abdollah2 من هدفم این نبود که باز یک مطلب تکراری بنویسم که آی ما تو مملکتمون مدیریت نداریم و وضعمون خرابه. اینو که هممون می دونیم.من راجع به شرایطی نوشتم که روی تصمیم گیری ما تاثیر می ذاره. هدفم بررسی این قسمته. من قصدم تحلیل این خبر و تحلیل کشتی و سیاسی زدگی ورزش و … اینا نیست.

  • امیر مهرانی
    پاسخ

    من خودم فکر می کنم که باید از سنتها رد شد. ولی باید آداب سنتی رو مثل یک درس وارد دنیای مدرن کرد. و البته هروقت از مرز سنت به سمت مدرنیته بری با سیل انتقادها روبرو می شی چون برای بسیاری این حرکت قابل قبول نیست.

  • پاسخ

    سلام
    قبول دارم كه ايشون سنت شكني كردند، اما مطمئن باشيد كه حتما پشته پرده قضايايي بوده كه براي ايشون غير قابل تحمل بود و ايشون ديگه نمي تونست تحمل كنه!
    حالا اين مسائل مي تونه مزد كم و يا مشكل با اطرافيان(تويه باشگاه) باشه.

    اگه ما به ورزشكارامون خوب برسيم، مسئله اي مثله فراره مغزها پيش نمي ياد.

    موفق و پيروز باشيد

  • abolfazl
    پاسخ

    میشه یه عبارت دیگه هم به کار برد “تصمیم منطقی” و “تصمیم احساسی”.

  • شازده کوچولو
    پاسخ

    من خودم توی زندگی به این نتیجه رسیدم که آدم روی هیچ چیزی به جز خونوادش نباید تعصب داشته باشه. ما به این دنیا اومدیم که از تمام مواهبش استفاده کنیم.
    به نظر آقای طهماسبی کار کاملا درستی رو انجام داده،چون می خواسته “زندگی” کنه.حالا این زندگی میتونه توی ایرن باشه،میتونه تویه آذربایجان باشه.جاش مهم نیست.مهم اینه که بتونی اون راهی رو که می خوای بری و از تمام خوبی های این دنیا استفاده کنی و لذت ببری

  • هادی
    پاسخ

    ما جای آقای طهماسبی نیستیم.
    اما فقط به عنوان نظر خودم می گویم که ایشون تصمیم عاقلانه ای گرفته اند.

  • مایا
    پاسخ

    در مورد کشتی اگه بخوایم بحث کنیم می توان این طور تعریف کرد که این کشتی گیر را با فرار مغزها مقایشه کرد
    اینجا جای پیشرفت نداشت، رفت در جایی دیگر! تازه جالب است ما مهاجرها سرگذشت لافکادیو، شیری که جواب گلوله را با گلوله می داد شده ایم!!!
    به نظر من در این دنیا باید جایی باشی که خوب پیشرفت کنی
    وقتی خودت را بسازی و به جایی برسی آنوقت هست که می توانی روحیه پهلوانی داشته باشی و دست دیگران را بگیری

  • عطا
    پاسخ

    امیر مهرانی :
    من خودم فکر می کنم که باید از سنتها رد شد. ولی باید آداب سنتی رو مثل یک درس وارد دنیای مدرن کرد. و البته هروقت از مرز سنت به سمت مدرنیته بری با سیل انتقادها روبرو می شی چون برای بسیاری این حرکت قابل قبول نیست.

    حرف شما کاملا درست ولی وقتی میشه از سنتها رد شد که آداب سنتی رو مثل یک درس در همین دنیا تجربه کنیم بعد اون رو وارد دنیای مدرن کنیم!!
    “ژاپن و ژاپنی ها به نظرم سمبل سنت و مدرنیته هستند” کاملا موافقم
    “آیا اکنون حرفه ای بودن به معنی رد شدن از همه سنتها است؟” مسلما خیر مثال ژاپن
    و از تصمیم حرفه ایی آقای طهماسبی کاملا دفاع میکنم.

  • حمیده
    پاسخ

    به نظر من کشتی با بقیه رشته ها و شغل ها هیچ فرقی نداره.همون طور که الان خیلی از جوونا بعد از درس خوندن از ایران میرن،کشتی گیرا،ورزشکارا و هنرمندا و هرکس دیگه ای هم این حقو داره.

  • متین
    پاسخ

    جائی که حتی سنت هم نادیده گرفته می شود جائی برای تفکر راجع به مدرنیته نیست.

    قانونی باید ساخت …

یک نظر بدهید