یک عادت ۵ دقیقه‌ای که زندگیتان را تغییر می‌دهد

در دنیای شلوغ امروز، منحرف شدن از هدف اصلی خیلی أسان است. هر روز، عوامل مختلف حواس‌پرتی از تمام جهات بر ما هجوم می‌آورند. به حداقل رساندن این عوامل و تمرکز زمان و انرژی روی موارد با اهمیت، کیفیت زندگی را به طور قابل توجهی افزایش می‌دهند. در مورد برنامه‌ریزی روزانه و مدیریت صحیح زمان، عادتی ۵ دقیقه‌ای وجود دارد که کیفیت کار شما را بهبود می‌دهد: زمان خود را هدایت کنید.

اختصاص دادن ۵ دقیقه در هر روز، برای یادداشت کردن برنامه روز آینده می‌تواند حرکت کردن به سمت اهداف را آسان‌تر کند. در این صورت می‌توانید زمان تلف شده در انجام کار‌های با اهمیت کم را کاهش داده و از ۲۴ ساعت خود بهترین استفاده را ببرید. در ادامه به بررسی چند نکته درباره همین موضوع می‌پردازیم.

۱. زمانی برای پرداختن به کار‌های مورد علاقه‌تان کنار بگذارید

هر روز، زمانی هرچند کم را به انجام دادن کار‌های مورد علاقه‌تان اختصاص دهید. اگر هر روز با این کار انرژی خود را افزایش دهید، زندگی و افراد دور شما نیز تغییر می‌کنند.

۲. طبق بالا‌ترین اولویت‌های خود زندگی کنید

نوشتن برنامه روی کاعذ، به شما کمک می‌کند بیشتر روی موارد مهم تمرکز کنید. در همین حین، سعی کنید بیشتر وقت خود را به اولویت‌هایتان اختصاص دهید. اگر پس از مدتی متوجه شدید که این موارد مهم را نادیده می‌گیرید و وقت خود را صرف انجام کار‌های بیهوده می‌کنید، بهتر است که راهکار جدیدی برای تنظیم برنامه‌تان بیاندیشید. اگر دیدید زندگی‌تان بر اساس اولویت‌ها پیش نمی‌رود، عمیق به دنبال مشکلات بگردید و با خود رو راست باشید؛ اولویت‌ها را به طور واضح تعیین کرده و زندگی و برنامه خود را دوباره ارزیابی کنید.

۳. فعالیت‌های مشابه را در یک گروه قرار دهید

هنگام نوشتن و تنظیم برنامه، فعالیت‌های مشابه را که می‌توانند به طور یکجا انجام گیرند در یک گروه قرار دهید. این کار، زمان تلف شده هنگام جابجا شدن میان فعالیت‌های مختلف را کاهش داده و باعث افزایش ثمربخشی می‌شود. سعی کنید در مورد تمام کار‌هایی که در طول روز انجام می‌دهید و فکر کرده و این مورد را روی آن‌ها پیاده سازی کنید.

۴. برای خودتان محدودیت زمانی (ددلاین) تعیین کنید

محدودیت زمانی به ما کمک می‌کند تلاش خود را چندین برابر کنیم و از همین طریق، بسیار مفید واقع می‌شوند. وقتی برنامه خود را می‌نویسید، آن را با زمان محدود کنید. وقتی می‌خواهید فعالیتی را در زمانی مشخص کامل کنید، سعی می‌کنید وقت کم‌تری تلف کرده و سریع‌تر عمل کنید. یکی از روش‌های مختلف، تکنیک Pomodro است که تمرکز را بسیار بالا می‌برد.

۵. هر روز قدمی کوچک به سمت هدفی بزرگ بردارید

در جهت رسیدن به اهداف بزرگ، هر روز قدمی کوچک بردارید. هر روز، قدمی که فردا طی خواهید کرد را بنویسید که کمی بیشتر به رویاهای خود نزدیک شوید.

چنین توصیه‌هایی با اینکه ساده به نظر می‌رسند، اما می‌توانند تاثیر بسزایی در دراز مدت داشته باشند. وقتی به زمان می‌گویید که به کدام جهت حرکت کند و اولویت‌های خود را مشخص می‌کنید، زمان نیز مطابق میل شما رفتار می‌کند. همین موضوع زندگی شما را برای همیشه تغییر خواهد داد. تجربه شما از مدیریت زمان و نوشتن روزانه برنامه چیست؟ آن را با ما به اشتراک بگذارید.

منبع

یک نظر بدهید