ژانرهای بلاگ نویسی ما

بحثی در فرندفید راه افتاده توسط امین ثابتی در مورد وضعیت تولید محتوا در وب فارسی. راستش بحث جدیدی نیست. قبل تر هم در این مورد بحثهای زیادی در بلاگهای مختلف مطرح شده. در گفتگوهایی هم که با افراد مختلف داشتم همیشه به این موضوع اشاره شده که تولید محتوا در وب فارسی شرایط مناسبی نداره. اولین موضوعی که تمام مشکلات را میشه به گردنش انداخت -ف-یل-تری-نگ است که البته بی راه هم نیست. اما همه ضعف رو هم نمی شه به گردن این ماجرا انداخت. اگر کمی به عقب برگردیم و به تاریخچه بلاگ نویسی در ایران مراجعه کنیم، بیشتر بلاگها یا شخصی نویسی بوده یا سیاسی نویسی. در این بلاگهای شخصی، بسته به شغل و تخصص نویسنده، گرایشهایی هم به موضوع کار آنها داشته است. بیشتر این بلاگها هم بعد از دوره ای فعالیت، از صحنه روزگار محو می شوند. (خودم تا بحال چند بلاگ با همین شکل داشته ام که بعد مدتی ولشان کردم). در واقع خیلی وقتها این نوع بلاگ نویسی هدف خاصی رو دنبال نمی کنه و فقط بخشی از عادات روزانه است. البته من ایرادی به این موضوع نمی گیرم، اما وقتی صحبت از تولید محتوا می کنیم بدون شک فعالیتی که هدف خاصی را دنبال نکنه نمی تونه به کیفیت قابل قبولی هم برسه.

از طرفی موضوع بلاگ نویسی بدون شک به ویژگی های شخصی نویسنده گره خورده و می شه براش انگیزه های متفاوتی نام برد. حتی میشه بعنوان مثال شکل بلاگ نویسی در ایران را از جنبه هوش اجتماعی و تجربیات تاریخی خودمان بررسی کنیم. اما تصمیم دارم در نوشته اول به ژانرهای مختلف بلاگ نویسی اشاره کنم و در مطلبی دیگر در مورد اهداف بلاگ نویسی بنویسم. اهداف بلاگ نویسی با تولید محتوا رابطه زیادی داره و به نظرم موضوع مهمی خواهد بود که باید بررسی شود.

و اما ژانرهای مختلف بلاگ نویسی ما:

1- بلاگ شخصی

این نوع از بلاگ نویسی، بیشترین رواج رو داره و خیلی از تجربه های شخصی ما در بلاگهای این چنینی منتشر میشه. از نوشته های عاشقانه و شعر گرفته تا تجربه سفر و تفریح و …. معمولا این نوع بلاگ نویسی که مثل یک دفترچه خاطرات آنلاین است برای مدتی سرپا است و بعد هم متوقف میشه. تجربه شخصی من نشون می ده که تعداد کمی از این بلاگها چند سال باقی مونده و معمولا هم نویسنده های این بلاگها در حال حاضر تبدیل به افراد شناخته شده ای شده اند و این بلاگها بازدید بالایی هم دارند. این نوع از بلاگ می تواند منجر به برقراری ارتباط با افراد جدید که خط فکری نزدیکی با نویسنده دارند شود. یا ممکن است حتی بعد از مدتی خط مشی مشخصی بگیرند و بصورت متمرکز تبدیل بشن به جایی برای انتشار عقاید نویسنده در مورد تخصص یا موضوع مورد علاقه اش. این نوع بلاگ نویسی پتانسیل بالایی برای تبدیل شدن به یک اتفاق موثر دارد اگر فقط در آن شکایت و غر و غم فراق مطرح نشود.

2- بلاگ چیزهای جالب (مجله دانستنیها)

یکسری از بلاگها هستند که موضوعهای جالب در وب را جمع آوری می کنند و یا خودشون در موردش می نویسند یا مطلب اصلی رو ترجمه می کنند. به دلیل اینکه این بلاگها هم مخاطب عام دارند معمولا از بازدید خوبی برخوردار هستند. خود این بلاگها از نویسندگانشون بیشتر مشهور هستند و حتی ممکنه که نویسنده های این بلاگها با نام مستعار بنویسند. این نوع از بلاگ ممکنه که بتونه آگهی هایی رو جذب کنه و در نهایت هزینه های خودش رو پوشش بده. این بلاگها بیشتر مثل مجله دانستنیها است که زمانی محبوبیت زیادی داشت.

3- بلاگ سیاسی

بلاگ سیاسی یک ژانر بسیار جدی است که مخصوصا از زمان اتفاقات انتخابات تعدادشون به شدت بالا رفته. گاهی فکر می کنم بلاگهای سیاسی که شکل می گیرن نتیجه همون بحثهای سیاسیه که تو جمع های همه ما با دوستان و آشنایان شکل می گیره. فکر می کنم بحث سیاسی رایج ترین نوع بحثیه که ما در شب نشینیهامون داریم. این نوع بلاگ هم باز به این دلیل که مخاطب عام داره و همه ما بصورت ناخودآگاه به مباحث سیاسی گرایش داریم، بازدید خوبی دارند. بخصوص اگر جنبه سیاسی اعتراضی هم داشته باشد. بسیاری از روزنامه نگاران هم در این ژانر بلاگ نویسی می کنند.

4- بلاگ هنری

خیلی از هنرمندان (کمتر شناخته شده ها) یا افرادی که به نوعی به فعالیتهای هنری مربوط می شن بلاگهایی دارن که در زمینه سینما، تئاتر، موسیقی، ادبیات و … مطلب منتشر می کنند. این نوع بلاگ یا منجر میشه به انتشار آثار شخصی یا اطلاع رسانی از آثار شخصی یا معرفی و اظهار نظر در مورد آثار دیگران است. این دسته از وبلاگ وقتی مخاطب خاص پیدا می کند، بازدیدش کمتر می شود. اما مثلا موضوعی مثل فیلم می تواند مخاطب خوبی را جذب کند.

5- بلاگ مینیمال

بعد از تولد توییتر که مینیمال نویسی را در دنیا باب کرد، ما هم به دلیل شرایط اجتماعی که داشتیم در یکسال گذشته به مینیمال نویسی علاقه مند شدیم و میبینیم که بلاگهای مینیمال ظهور کرده اند. این بلاگها مخاطب زیادی دارن. چون در زمان کم میشه یک مطلب جالب خوند و درست مثل تب اس ام اس بازی شده. مطالبشون همه جا پخش شده و حتی گاهی به محاوره روزمره هم وارد شده.

6- بلاگ کامپیوتری

بلاگهای آی تی هم کم نیستند. این بلاگها در زمینه های مختلف از معرفی و دانلود نرم افزار که بازدید خیلی خیلی زیادی دارند تا مباحث خیلی تخصصی و فنی که مخاطب محدودی دارند مطلب منتشر می کنند. بخشی از این بلاگها، بلاگهای خارجی رو سورس خود قرار می دهند و هرچیزی که اونها منتشر می کنند رو بصورت خلاصه ترجمه می کنند و در بلاگ خود قرار می دهند. در دسته از بلاگ نویسی تولید محتوا کم است و کمتر کسی را میشناسم که راه سخت و وقت گیر تولید محتوا را انتخاب کرده باشد. بلاگهایی که در این دسته تخصصی می نویسند معمولا بازدید بالایی ندارند چراکه مخاطبشان هم محدود است.

7- بلاگ کلیکی

این دسته از بلاگها با توهم کسب درآمد از تبلیغات کلیکی شکل می گیرند و اینقدر تبلیغهای چشمک زن با تصاویر وحشتناک و گاه احتمالا محرک در صفحه شان قرار می دهند که دیگر جایی برای چیزی باقی نمی ماند. نویسندگان این بلاگها تقریبا هرچیزی را که به نظرشان جالب بیاد را از بلاگهای دیگه یا سایتها کپی می کنند و ممکن است مطلب جدی شما در کنار مجموعه ای از تبلیغات زننده قرار بگیرد.

8- بلاگ کپی کننده

دسته ای از بلاگها هستند که من هنوز علت وجودی آنها را نمی دونم. این دسته از بلاگها هم مثل دسته قبل تقریبا هر موضوعی را از جای دیگه کپی می کنند و با اسم خودشون منتشر می کنند و شما پای مطلب خودتون می بینید که تعداد زیادی کامنت گذاشته شده و از نویسنده آن بلاگ بخاطر دانش و تیز بینی اش تشکر شده. این بلاگها تبلیغات کلیکی ندارند اما براحتی مطلب کپی می کنند. بعضی از این بلاگها هم بصورت تخصصی کار می کنند. مثلا در زمینه کامپیوتر فعالیت می کنند و بخوبی مطالب را از منابع مختلف کپی می کنند.

9- بلاگ اقتصادی

نمی تونستم از این دسته نام نبرم چون هر روز با بلاگهایی که توسط کسایی که از اقتصاد سررشته دارند آشنا میشم. این یک موج خیلی خوب می تونه باشه که باعث میشه تعداد زیادی از مخاطبها با زبان ساده از مفاهیم پیچیده اقتصادی آگاه شوند. مثلا تعداد زیادی از این نوع بلاگها تحلیلهای جالبی در مورد حذف یارانه ها و احتمالات پیش رو داشته اند که مطالعه آنها می تونه مفید باشه. به نظرم هنوز هم جای خالی بلاگهایی با زبان ساده اقتصادی به شدت احساس میشه.

10- بلاگ طرفداران

خیلی از چهره های معروف طرفدارانی دارند. این طرفداران سعی می کنند تا با راه اندازی بلاگ در مورد اونها عکسها و اخبار مربوط به این افراد رو منتشر کنند. حتی گاهی در این ژانر آرزوهای شخصی که بلاگ را راه اندازی کرده در مورد مثلا ازدواج با شخص معروف هم مطرح میشه. در این نوع بلاگ هم تبلیغات کلیکی دیده میشه و مخاطبهای تقریبا محدودی ممکنه داشته باشه.

11- بلاگ عکس

تقریبا وقتی در مورد یک عکس جستجو کنید به این نوع بلاگها می رسید. بخشی از این بلاگها، فوتوبلاگهای افرادی هستند که عکاسی می کنند که اینها در همان دسته بلاگهای هنری قرار می گیرند. عده ای دیگر از عکس خواننده و بازیگر تا عکسهای شخصی مردم که معلوم نیست از کجا پیدا می کنن رو منتشر می کنن. دیدن میزان بازدید این بلاگها هم باعث میشه تا دهنتون باز بمونه.

12-بلاگ سازمانی

در این مورد زیاد نوشتم و تعداد شرکتهایی که بلاگ دارند بسیار کم است.

احتملا ژانرهای دیگه ای هم وجود داره که من از قلم انداخته ام.

——————————————————————————————————————————————

در قسمت بپرسید؟ می توانید سوالات خود را در زمینه مطالبی که در بلاگ می نویسم مطرح کنید تا درباره آنها مطلب بنویسم.

می توانید مشترک فید مطالب این بلاگ بشوید و یا در توییتر من را دنبال کنید.

در ووزلای فناوری می توانید من را دنبال کنید و از اخبار مربوط به Thecoach.ir مطلع شوید.

بلاگ سازمانی خود را ثبت کنید تا در Thecoach.ir به خوانندگان جدید معرفی شود.

خدماتی را که می توانم ارائه بدهم مطالعه کنید و در صورت نیاز با من تماس بگیرید.

نمایش 0 دیدگاه
  • امين
    پاسخ

    ميشه براي هر ژانر مثال هم بزنيد ؟

  • امیر مهرانی
    پاسخ

    @امین راستش دلم می خواست این کارو انجام بدم اما واقعا زمانبر میشد. از طرفی بیشتر این بلاگها رو می شناسیم.

  • محمدرضا کشاورزی
    پاسخ

    1. بلاگ های مذهبی رو تو لیست نیاوردی ها؟؟
    حوزه ای ها هم واسه خودشون کلی بلاگ دارند.
    2. من اسم یک سری بلاگ ها رو هم می زارم مولد. ایده دارند، آدم هاش واسه هر پست شون فکر می کنند و بقیه رو به فکر وا می دارند .
    اگر هم می خواهید تولید محتوی رو برسی کنید تو وب فارسی، باید روی این سری از وبلاگ ها تمرکز کنید، به نظر من البته!

  • امین ثابتی
    پاسخ

    دسته‌بندی‌ات به نظرم کامل نیست و دسته‌بندی دقیق را می‌تونیم در وب‌سایت بلاگبان (blogbaan.com) ببینیم که به نظر من کاملا‌ترین دسته‌بندی هستند.
    اما در مورد وبلاگ‌های کلیکی، کپی‌کننده و طرفداران، این‌ها به نظرم بلاگ نیستند چون چیزی را تولید نمی‌کنند و تنها از دیتاهای بقیه استفاده می‌کنند. البته در حال نوشتن مطلبی در این مورد هستم که به زودی منتشر می‌شود، در اون سعی می‌کنم کامل توضیح بدم و البته از این مطلب تو هم شدیدا استفاده خواهم کرد 🙂

  • امیر مهرانی
    پاسخ

    @محمدرضا کشاورزی درست می گی بلاگهای مذهبی رو یادم رفت بنویسم. آخر مطلب هم نوشتم که احتمالا ژانرهایی رو از قلم انداختم.

  • امیر مهرانی
    پاسخ

    @امین ثابتی در مورد بلاگبان هم اونها دسته بندی موضوعی انجام داده اند اما من خیلی هدفم نبوده که موضوعی بنویسم. دسته بندیهای بلاگبان هم یک دسته بندی عمومیه اما من هدفم این بود که کسانی هم که کپی می کنند رو بهشون اشاره کنم چون در نهایت نمیشه نادیده گرفتشون. یا مثلا بلاگهای مینیمال تو دسته بندی بلاگبان شاید مثلا اجتماعی یا سیاسی می شدند. اما این موارد موضوعهایی بوده که من باهاشون بیشتر برخورد داشتم.

  • محسن الف. جیم.
    پاسخ

    وبلاگ کپی کننده در این دسته بندی نمیتونه قرار بگیره

  • امیر مهرانی
    پاسخ

    ژانر مذهبی و ازدواج موقت رو هم میشه اضافه کرد احتمالا. وبلاگ کپی کننده هم درسته که وبلاگ نیست اما بالاخره اینا دسته از از افراد هستن که دارن با این کارشون زحمت همه رو از بین می برن. بالاخره باید بپذیریم که این دسته از افراد وجود دارند.

  • محسن الف. جیم.
    پاسخ

    @امیر مهرانی
    منظور من این بود که در یک سلسله مراتب درختی، این نوع وبلاگ نمیتونه در کنار وبلاگ های دسته بندی شده ی این مطلب قرار بگیره، باید زیر شاخه ی نوعی از وبلاگ نویسی مثلاً تبلیغات یا هرزنامه نویسی قرار بگیره. کلا میشد دسته بندی جامع تری معرفی کرد.

  • امیر مهرانی
    پاسخ

    @محسن الف. جیم. موافقم باهات اما من بیشتر ژانر مد نظرم بود و در محدوده تجربه خودم نوشتم. قصد ارائه یک دسته بندی جامع و کامل رو نداشتم یعنی خیلی با این دسته بندی آشنا نیستم چون ممکنه که بلاگهای زمینه خاصی رو حتی یکدونه شون رو هم نشناسم.

  • هنردوست
    پاسخ

    من خودم در ضمینه ی همه ی این وبلاگ ها تجربه داشتم به استثنا وبلاگهای کلیکی .
    متضاد ترین بخشش بخش فتوبلاگهاست. که از همون طوری که خودتون اشاره کردین به دو بخش وبلاگ عکاسان و وبلاگ پخش کننده های عکس تقسیم می شه. در مورد اول که همین الان هم خودم درش دارم تجربه می کنم مخاطب خاص خودش رو داره ، که من به شخصه این طوری ترجیه می دم. چون کارم برای کسی می مونه که درکش می کنه. اما در مورد دومی که عکسها رو جمع می کنن ، کار بسیار فانیه و اولین تجربه ی من در روز اول 500 تا در روز دوم 4000 تا خواننده رو به وبلاگم کشید. ( البته با استفاده از تکنیک هایی که از قبل یادداشتم.)
    از زالو های دنیای وبلاگ نویسی این وبلاگهای کپی کننده و کلیکی هستند. که حالم رو بهم می زنن.

  • مطهری
    پاسخ

    یک دسته جدید هم اضافه کنید ! وبلاگ های جامعه شناسی و علوم ارتباطاتی ها . تعدادشون کم نیست. با اقتصادی ها حداقل برابری می کنند.

یک نظر بدهید