شاید براتون پیش اومده باشه که در اوج گرما سوار تاکسی شدید و در کمال تعجب دیدید راننده‌ی تاکسی کولر ماشین رو روشن کرده و با این کار شما رو از وسط جهنم انداخته وسط بهشت. دست این راننده‌ها رو باید بوسید. قدیم‌ترها که پیکان هنوز سقط نشده بود دستگیره‌ی شیشه‌ها رو می‌کندن که مسافر خدایی نکرده حق انتخاب نداشته باشه و با بالا و پایین کردن و خراب کردن شیشه، خرج اضافی رو دست راننده نذاره.
این سبک خرده دیکتاتوری رو در خیلی از موقعیت‌هایی که قرار است خدمات بگیریم می‌بینیم و گرفتن حق انتخاب از دیگران رو حق مسلم خودمون می‌دونیم.
امروز که دیگه از دوره‌ی پیکان عبور کردیم و دیگه ماشین‌ها کولر دارند و فقط یک پنکه‌ی کوچک بالای سر راننده نیست، بحثی که پیش میاد اینه که آیا استفاده از کولر رو می‌شه خرید؟
یعنی آیا می‌شه با پیشنهاد پول اضافه خدمات بهتری گرفت؟
آیا مسافرها علاقه‌مند هستن که در جهنم بمانند و پول خودشون رو ذخیره کنند؟
از طرفی قطعا راننده به مصرف بنزین و استهلاک ماشین توجه می‌کنه که کولر روشن نمی‌کنه و بی‌شک این موضوع تابع کیفیت خودروهاست.
در هر صورت این موضوع یک پارادوکسه که می‌تونیم اسمش رو بذاریم پارادوکس شیشه بالابر. در این پارادوکس می‌شه هم به راننده و هم به مسافر حق داد.
خیلی علاقه‌مندم در مورد این پارادوکس بیشتر بدونم و یک برداشت رفتاری ازش داشته باشم درباره‌ی مکانیزم انتخاب‌هامون که چطور هزینه و فایده رو می‌سنجیم و تصمیم می‌گیریم.
بنابراین چند پرسش رو می‌شه مطرح کرد:
۱ـ آیا شما حاضرید در ازای پرداخت کرایه‌ی بیشتر از کولر ماشین استفاده کنید؟
۲ـ اگر راننده نپذیرفت چه گفتگویی را با او ادامه می‌دهید که او را مجاب کند به روشن کردن کولر؟
۳ـ مهم‌ترین عاملی که باعث می‌شود شما برای روشن شدن کولر هزینه‌ی بیشتری پرداخت نکنید چیست؟
۴ـ آیا راهکاری دارید که هم مسافر و هم راننده با آن خوشحال باشند؟

به این پرسش‌ها فکر کنید. بعد از انتشار این مطلب در سایت می‌تونیم درباره‌اش گفتگو کنیم. اگر دوست داشتید در این چند روز در خصوص کولر با راننده تاکسی‌ها مذاکره کنید و نتیجه‌اش رو نگه دارید تا روش انتشارش رو اعلام کنم.
پی‌نوشت: می‌تونید با اجازه راننده‌ها از گفتگو فیلم بگیرید یا صدا را رکورد کنید. حتی اگر دوست داشتید می‌تونید بگید که در حال بررسی این موضوع هستید که چه اتفاقی بیافتد مسافر و راننده خوشحال خواهند بود. از دل این گفتگوها شاید بشه به روش‌های انتخاب و تصمیم‌گیری هم رسید. و البته موضوعی که طرح کردم صرفا یک ایده است که می‌تونه توسط خود شما مورد نقد قرار بگیره.

لینک این پست در کانال مربی: پارادوکس شیشه بالابر

Showing 9 comments
  • پدرام
    پاسخ

    یه بار به طرف گفتیم کولر روشن نمیکنی؟ روشن کرد، بعد که رسیدیم پول بیشتری درخواست کرد بدون این که طی کنه!

    • امیر مهرانی
      پاسخ

      پس از نظر این راننده موضوع دریافت پول خیلی بدیهی بوده و فکر می‌کرده مسافر هم این رو می‌دونه!

  • مهديس اصولي
    پاسخ

    با سلام
    به نظرم به موضوع خیلی جالبی اشاره کردید، واقعا همگی یجوری درگیر این موضوع هستیم. وقتی داشتم این مطلبتون رو میخوندم یاد خاطره ای افتادم که همین چند وقت پیش رخ داد. از اونجایی که کرایه تاکسی نسبت به اوتوبوس بیشتره خیلی از مردم ترجیح میدن از اتوبوس برای جابجایی استفاده کنن. خاطره ای که میخوام براتون تعریف کنم مربوط به چند روز پیش میشه، تو یکی از همین روزای هفته های اخیر که گویا هوا خیلی گرم بوده خواهرم با عصبانیت اومد خونه و وقتی ازش پرسیدیم چرا اینقدر عصبانی هستی گفت: ” امروز وقتی سوار اتوبوس شدم ( یکی از خطوط BRT که معمولاً اتوبوسهای مجهزتری دارن) یکی از بانوان از راننده درخواست میکنه سیستم سرمایشی رو روشن کنه، ولی راننده امتناع میکنه و میگه دلم نمیخواد روشن کنم، مصرف بنزینم بالا میره و اون خانم هم که عصبانی شده بوده از پاسخ راننده بهش میگه تو وظیفته که سیستم سرمایشی رو روشن کنی اصن واسه همینه که داری حقوق میگیری… خلاصه اینکه بحث بین اون خانم و راننده بالا میگیره تا حدی که راننده به نزدیکترین ایستگاه که میرسه میگه اصن ماشین خودمه و خوش ندارم مسافر سوار کنم همگی پیاده شید… و تمامی مسافرا پیاده میشن… شاید فک کنید اینجا دیگه باید تعداد معترضین بیشتر میشده که همین اتفاق هم افتاده اما فقط خانمهای بیشتری بودن که اعتراض میکنن و هیچ یک از آقایون حرفی نمیزنن و بی سر و صدا همه پیاده میشن… خب تو این شرایط تقریباً آدم عصبی میشه به دلایل مختلف، شاید به این دلیل که اعتراضش با این که به جا بوده موثر نبوده یا اینکه چرا همه با هم اعتراض نکردن در رابطه با مشاهده این رفتار غیر منطقی یا شاید با اینکه به راحتی میتونستن شماره پلاک راننده متخلف رو به سازمان مربوطه اطلاع بدن و پیگیر بشن اما چون امیدی نداشتن که کارشون پیگیری بشه حتی این کار رو هم نکردن و… نمیدونم چرا با خوندن این متنتون بلافاصله یاد این خاطره افتادم… امیدوارم بشه این مشکل رو حلش کرد…

    • امیر مهرانی
      پاسخ

      تجربه جالبی بود. تو برنامه بعدی رادیو مربی ازش استفاده کردم که بزودی منتشر می‌شه.

  • مهديس
    پاسخ

    با سلام
    به نظرم به موضوع خیلی جالبی اشاره کردید، واقعا همگی یجوری درگیر این موضوع هستیم. وقتی داشتم این مطلبتون رو میخوندم یاد خاطره ای افتادم که همین چند وقت پیش رخ داد. از اونجایی که کرایه تاکسی نسبت به اوتوبوس بیشتره خیلی از مردم ترجیح میدن از اتوبوس برای جابجایی استفاده کنن. خاطره ای که میخوام براتون تعریف کنم مربوط به چند روز پیش میشه، تو یکی از همین روزای هفته های اخیر که گویا هوا خیلی گرم بوده خواهرم با عصبانیت اومد خونه و وقتی ازش پرسیدیم چرا اینقدر عصبانی هستی گفت: ” امروز وقتی سوار اتوبوس شدم ( یکی از خطوط BRT که معمولاً اتوبوسهای مجهزتری دارن) یکی از بانوان از راننده درخواست میکنه سیستم سرمایشی رو روشن کنه، ولی راننده امتناع میکنه و میگه دلم نمیخواد روشن کنم، مصرف بنزینم بالا میره و اون خانم هم که عصبانی شده بوده از پاسخ راننده بهش میگه تو وظیفته که سیستم سرمایشی رو روشن کنی اصن واسه همینه که داری حقوق میگیری… خلاصه اینکه بحث بین اون خانم و راننده بالا میگیره تا حدی که راننده به نزدیکترین ایستگاه که میرسه میگه اصن ماشین خودمه و خوش ندارم مسافر سوار کنم همگی پیاده شید… و تمامی مسافرا پیاده میشن… شاید فک کنید اینجا دیگه باید تعداد معترضین بیشتر میشده که همین اتفاق هم افتاده اما فقط خانمهای بیشتری بودن که اعتراض میکنن و هیچ یک از آقایون حرفی نمیزنن و بی سر و صدا همه پیاده میشن… خب تو این شرایط تقریباً آدم عصبی میشه به دلایل مختلف، شاید به این دلیل که اعتراضش با این که به جا بوده موثر نبوده یا اینکه چرا همه با هم اعتراض نکردن در رابطه با مشاهده این رفتار غیر منطقی یا شاید با اینکه به راحتی میتونستن شماره پلاک راننده متخلف رو به سازمان مربوطه اطلاع بدن و پیگیر بشن اما چون امیدی نداشتن که کارشون پیگیری بشه حتی این کار رو هم نکردن و… نمیدونم چرا با خوندن این متنتون بلافاصله یاد این خاطره افتادم… امیدوارم بشه این مشکل رو حلش کرد…

  • الهه
    پاسخ

    به نظرم راهکارش اینه که سازمان تاکسیرانی مقرر کنه از تاریخ فلان تا تاریخ فلان، تمامی رانندگان تاکسی موظف هستند از کولر استفاده کنند و بنا به همین دلیل طی این مدت نرخ کرایه مصوب فلان برای هر مسیر محاسبه خواهد شد.
    هرکسی هم که کولرش مشکل داره تا اون تاریخ نسبت به تعمیراتش اقدام کنه وگرنه مسافرین میتونن اعتراضشونو به گوش تاکسیرانی برسونن.

    • امیر مهرانی
      پاسخ

      راستش تجربه نشون داده که بخشنامه و دستورالعمل در این موارد چندان کارساز نیست. به همین دلیل فرض کن که تعداد زیادی شکایت بابت کولر روشن نکردن به دست تاکسیرانی برسه. چه اتفاقی می‌افته؟ بعد از یه مدت کل این رویه حذف می‌شه. به‌نظرم مسائل رفتاری رو نمی‌شه با دستورالعمل درست کرد.

  • D
    پاسخ

    راستش مشکل نبود دستگیره شیشه بالابر، مختص تاکسی های پیکان نبود. هنوز هم ما با راننده های تاکسی، سر بسته بودن شیشه هاشون توی گرما و نداشتن دستگیره شیشه، درگیریم. کولر پیشکش.
    گاهی اگه موقع سوار شدن بخصوص اول خط ببینم که شیشه بسته است و دستگیره نداره، همونجا پیاده میشم.

Leave a Comment