مهارت ارائه مطلب : Presentation

شما در حال آماده شدن برای دموی یک محصول به مشتری یا رئیس خود هستید. تا آخرین لحظات کار می کنید. همه موارد را چند بار آزمایش می کنید و از صحت عملکرد محصول مطمئن می شوید. بعد با استفاده از Power Point یک Presentation ایجاد می کنید و شما خود را آماده ارائه می نمایید. اما هنگام جلسه همه چیز آنطور که شما می خواستید پیش نمی رود. شما اینطور احساس می کنید که مخاطب شما می خواهد هرچه زودتر زمان جلسه به اتمام برسد و خود را از اتاق جلسات بیرون بکشد. ممکن است هرکدام از ما یا بعنوان مخاطب و یا بعنوان ارائه کننده مطلب چنین شرایطی را درک کرده باشیم.

 

حقیقت اینست که وجود محصول خوب و وجود مطالب مفید تنها 20% از یک Presentation می باشد و 80% باقیمانده را مهارت شما در نحوه ارئه مطالب تشکیل خواهد داد. در اینجا قصد دارم تا شما را با مهمترین نکاتی که برای جلسه Presentation باید در نظر بگیرید، آشنا نمایم.

روز قبل از Presentation

برای برگزاری یک جلسه Presentation مناسب باید حتما خود را از روز قبل آماده نمایید. شما باید در مورد موضوع مورد نظر تسلط کافی داشته باشید تا بتوانید پاسخهای مناسبی برای سوالات احتمالی داشته باشید. به مخاطب خود فکر کنید و توجه نمایید که آنها به چه موضوعی بیشتر علاقه دارند. این به نوعی یک عملیات تحقیقی برای درک بهتر نیازها، سطح تفکر و فرهنگ مخاطب شما می باشد. نکاتی که از این موضوع بدست می آورید را لیست نمایید و ساختار Presentation خود را با توجه به این موضوع ایجاد نمایید. برای اینکار می توانید از نقشه ذهنی استفاده نمایید. برای آشنایی بیشتر با نقشه ذهنی مطلب نقشه ذهنی و کاربردهای آن را مطالعه نمایید. می توانید روی کاغذهای یاداشت کوچک موارد و مطالبی کلیدی را ثبت نمایید تا هنگام ارائه دچار فراموشی نشوید. ارائه کنندگان تازه کار همیشه دچار نگرانی و استرس خواهند بود. همراه داشتن یادداشت می تواند از فراموشی ناشی از استرس جلوگیری نماید.

روز جلسه

این 6 نکته می تواند در برگزاری یک جلسه خوب به شما کمک نماید:

1. سعی کنید خواب خوبی داشته باشید و صبحانه مناسبی میل کنید. زمانتان را آزاد کنید و قبل از جلسه مورد نظر ذهنتان را به موضوعات دیگر مشغول نکنید.

2. پانزده دقیقه قبل از شروع جلسه در محل حاضر باشید تا با فضا و امکانات محل جلسه آشنا شوید.

3. دو دقیقه بر روی تنفستان تمرکز کنید. سعی کنید نفس عمیق بکشید. این کار باعث می شود تا استرس از شما دور شده و بتوانید جلسه را با آرامش آغاز نمایید.

4. بخاطر داشته باشید شروع و خاتمه Presentation کلیدی ترین بخشهای آن می باشند. پس در این لحظات تمام توان خود را بکار گیرید و سعی کنید لحظاتی تاثیر گذار ایجاد نمایید.

5. اگر هنگام جلسه موردی را فراموش کردید یا اشتباه بیان نمودید صحبت خود را با عذرخواهی متوقف نکنید و به کار خود ادامه دهید. این موارد معمولا زود از خاطر شنونده می روند.

6. هیچگاه مطالبی خارج از درک مخاطب خود مطرح نکنید. بسیاری این اشتباه را مرتکب می شوند و تصور می کنند با استفاده از کلمات ناشناخته یا طرح مباحث پیچیده که خارج از قدرت درک مخاطب است می توانند توانایی خود را اثبات نمایند، اما این نکته را بخاطر داشته باشید: “شما برای اثبات خود به ارائه مطلب نمی پردازید، بلکه برای همراه نمودن مخاطب با خود باید تلاش کنید.” پس سعی کنید در سطح درک مخاطب صحبت کنید.

زبان بدن – Body Language

در جلسات Presentation نباید از نقش رفتارهای بدنی به سادگی گذشت. پنج نکته زیر به شما کمک می کنید تا بهترین رفتار بدنی را هنگام برگزاری جلسه داشته باشید:

1. هنگام صحبت کردن به چشمان مخاطب خود نگاه کنید. هیچگاه به زمین یا به پشت سر مخاطب خود خیره نشوید. این کار مخاطب را عصبی می کند و تمرکز او را از بین می برد.

2. اعتماد به نفس خود را خفظ کنید. حالت باز داشته باشید. از دست به سینه ایستادن پرهیز کنید و شانه های خود را پایین نیاندازید. صورت شما باید بیانگر احساس شما باشد. استفاده به موقع از لبخند می تواند تاثیر مناسبی بر بیننده داشته باشد. حالت رسمی داشتن و یا رسمی صحبت کردن مناسب است اما باید توجه داشته باشید که دراین مورد زیاده روی نکنید. ضمن اینکه با رسمی صحبت کردن به مخاطب خود احترام می گذارید اما باید این اجازه را به مخاطب خود بدهید که به شما نزدیک شود.

3. بخاطر داشته باشید که آرامش در کلام بدنی شما حس اعتماد و باز بودن تفکر شما نسبت به مسئله مورد بحث را به مخاطب منتقل خواهد کرد. از ایستا بودن پرهیز کنید. سعی کنید حرکت داشته باشید و در صورت لزوم از وسایل موجود در محل جلسه استفاده بهینه کنید.

4. در صدای خود نوسان ایجاد کنید. به هیچ عنوان با تن صدای ثابت صحبت نکنید. از حرکات و اشارات دست استفاده کنید. هیچگاه دستانتان را در جیب نگذارید و یا با یک قلم بازی نکنید. دستهای خود را در حالتی باز قرار دهید و از آنها بهره بگیرید.

5. آرام و با دقت صحبت کنید اما در عین آرامش باید احساسات را به مخاطب خود منتقل نمایید. اگر موضوع مورد نظر از مباحث مورد علاقه شما باشد این علاقه به مخاطب شما نیز منتقل می گردد.

 

نمایش 0 دیدگاه
  • mohammad
    پاسخ

    عالی بود
    دست گلت درد نکنه خیلی بدردم خورد چون فردا ارائه دارم
    بازم ممنون

  • معصومه
    پاسخ

    سلام
    از مطالب مفیدتون متشکرم
    خیلی به درد بخور هستن و البته پیوندهایی که در متن مطلب میذارین خیلی جالب و بجا هستن
    بسیار ممنونم

ترک بک ها

یک نظر بدهید