معرفی کتاب: عصرآفرینان – بزرگان کسب و کار قرن بیستم

خیلی وقت پیش که با رضا برای خرید یکسری کتاب رفتیم انقلاب، پیشنهاد کرد که کتاب عصرآفرینان را بخرم. بدون اغراق باید بگم که این کتاب فوق العاده است. کتاب عصرآفرینان نتیجه یک تحقیق عظیم است که تاریخ کسب و کار و کارآفرینی در آمریکا را در طول یک قرن از 1900 تا 2000 بررسی می کند و در هر دوره چهره های تاثیرگذار را معرفی می کند. آنتونی جی. مایو و نیتین نوریا با حمایت گروه رهبری دانشکده کسب و کار هاروارد انجام شده.

وقتی این کتاب را می خواندم یاد کتاب چرا باید کلاسیکها را خواند از ایتالو کالوینو افتادم. اگر خواندن آثار کلاسیک در ادبیات ارزشمند است و برای ما سیر تحول ادبیات را مشخص می کند، خواندن این کتاب برای کسانی که در زمینه کارآفرینی فعال هستند یا کسب و کاری دارند، مثل یک کتاب مقدس است. در این کتاب خواننده با سرگذشت افراد و شرکتهایی آشنا می شوند که شیوه زندگی امروزی ما را از یک قرن پیش شکل داده اند.

در این کتاب به مفهوم جالبی اشاره شده به نام هوش بافتی (Contextual Intelligence). هوش بافتی عبارت است از  حساسیت عمیق نسبت به عوامل بافتی موجود در سطح کلان که بر شکل گیری، رشد، یا دگرگونی کسب و کارها اثر می گذارند. به زبان ساده باید بگم که در این کتاب عوامل بافتی و جغرافیایی که بر شکل گیری کسب و کارها تاثیر گذاشته مورد بررسی قرار گرفته است.

این کتاب به انتخاب مرکز توسعه پژوهشی توسعه مدیریت ایران ترجمه شده و موسسه خدمات فرهنگی رسا آن را منتشر کرده و آقای مهندس امیر توفیقی آن را ترجمه کرده اند که باید گفت ترجمه این کتاب که خود کار پژوهشی بوده بخوبی انجام شده. این کتاب 599 صفحه است و قیمت پشت جلد آن 8500 تومان است.

از مقدمه مرکز پژوهشی توسعه مدیریت در کتاب:

هرچقدر میزان حساسیت مدیران کسب و کار به عوامل بافتی در سطح کلان نظیر مداخله ی دولت در اقتصاد و روابط بین الملل یا هنجارهای اجتماعی و نیز از انتظار هر مقطع زمانی از نیروی کار و تکنولوژی بیشتر درک شود، امکان رشد و توسعه و تحول در کسب و کار بیشتر می شود.

اگر یک کار خاص زودتر یا دیرتر و در جای نامناسب انجام شود می تواند مدیر، کارآفرین و رهبر را به جای اینکه به یک قهرمان تبدیل کند، به یک احمق بدل سازد.

بروز رسانی:

هفته پیش از طریق ایمیل از آقای امیر توفیقی متجرم ایمیل خواهش کردم تا در مورد کتاب توضیحی بنویسند. نتیجه بر این شد که من سه سوال پرسیدم و آقای توفیقی لطف کردند و با اینکه در ایران تشریف نداشتند، خیلی صمیمی پاسخها را ارسال نمودند.

آقای توفیقی، کتاب عصرآفرینان یک مرجع است از تاریخ کسب و کار که شاید تاکنون نمونه اش را نداشتیم. چطور شد که این کتاب را ترجمه کردید؟

در مورد انتخاب کتاب راستش دروغ چرا ، انتخاب اولیه از من نبود. آقای دکتر مهدوی که بعدا مقدمه ای هم بر کتاب نوشتند این کتاب رو انتخاب کردند و به جناب آقای ناجیان مدیر محترم و فرهیخته انتشارات رسا که از دوستان عالیقدر من هستند گفته بودند که کسی را برای ترجمه این کتاب پیدا کنند. بنده قبل از این کتاب هم چند کتاب سنگین کار کرده بودم و برای همین جناب ناجیان هم با من تماس کرفتند و گفتند یه کتاب عظیم هست که فقط راه دست خودته منم کتاب رو دیدم و بخش هایی رو خوندم و خوشم اومد و ترجمه رو شروع کردم.

بازخوردها در مورد این کتاب چگونه بوده؟ بین خوانندگان و احتمالا محافل علمی آیا نطرات خاصی در مورد این کتاب داده شده؟

خوشبختانه بازخوردهای بسیار خوبی در مورد این کتاب دریافت کردم و متاسفانه این تنها کتابی بوده که بنده در موردش بازخورد دریافت کردم . گرچه از همان اولین کتاب، همیشه ادرس ایمیل خودم رو در مقدمه کتاب ذکر کرده بودم به هر حال خوشحالم که حداقل در این یک مورد بازخوردها خوب بود. دوستان عزیزم در نشریه مهندسی بازار و شرکت tmba.ir چندین سمینار بر اساس محتوای این کتاب برگزار کردند.
سرکار خانمی از گیلان با من تماس گرفتند و گفتند پایان نامه فوق لیسانس مدیریتشان در مورد هوش بافتی contextual intelligence است که در این کتاب به تفصیل به آن پرداخته شده و بیان کردند که این کتاب تنها مرجع فارسی بوده که برای تحقیق خود یافته اند و پایان نامه شان کاملا بر اساس این کتاب شکل گرفته است. به هر حال بسیار خوشحالم که بازخوردها مثبت بوده و خستگی از تن من درآمد. دوستان دیگری هم ابراز محبت کردند که از همگی تشکر میکنم.

آیا کتابهای دیگری در همین زمینه ترجمه کرده اید؟ در صورت امکان معرفی بفرمایید.

در مورد سوال آخر شاید یک معرفی از خودم و کتاب هایی که ترجمه کرده ام بد نباشد.

بنده امیر توفیقی متولد 1358 مهندس مخابرات و دانشجوی فوق لیسانس فناوری اطلاعات هستم. ترجمه به عنوان یک کار جنبی و مورد علاقه در کنار کار و رشته اصلی خودم بوده و تا کنون 19 کتاب در حوزه مدیریت و بازاریابی ترجمه کرده ام که بعضی از آنها عبارتند از:
بهبودی یا نابودی: رازهای مدیریتی جک ولش در جنرال الکتریک ، انتشارات انستیتو ایز ایران
زندگی خود را دگرگون کنید، انستیتو ایز ایران
چه کسی میگوید فیل ها نمیتوانند برقصند؟ داستان تحول آی بی ام،انستیتو ایز ایران
مهارت های رهبری برای مدیران، انستیتو ایز ایران
جعبه ابزار بازاریابی، از سری کتاب های چکیده هاروارد، انستیتو ایز ایران
راه و روش اجرا، نشر پیک آوین
عصر آفرینان، انتشارات رسا
مشتری ها چگونه فکر میکنند، رسا
101 تکنیک برای حفظ و جذب مشتری، رسا
شیفته مشتری، اثر بلانچارد، رسا
کارآفرین یک دقیقه ای، بلانچارد، رسا
درنگ نکن، انجامش بده، ریچارد برانسون، نشر سیته
و آخرین کتابی هم که ترجمه کردم اثر عظیمی بود در مورد ثروتمندترین مرد جهان، وارن بافت، به نام گلوله برفی که سیته در حال تدوین آن است و هنوز به بازار نیامده
https://www.adinebook.com/gp/search?search-alias=books&rh=n:1000,p_2:%25D8%25A7%25D9%2585%25D9%258A%25D8%25B1%2B%25D8%25AA%25D9%2588%25D9%2581%25D9%258A%25D9%2582%25D9%258A,p_3:author-exact&chooser-sort=price
این لینک فرستی از بخشی از کتابهایی است که من ترجمه کرده ام . البته اولین کتاب این سایت که آشنایی با ادیان است از بنده نیست و شباهت اسمی است.
امیدوارم پاسخ سوالات شما را داده باشم

با سپاس
امیر توفیقی

——————————————————————————————————————————————

در قسمت بپرسید؟ می توانید سوالات خود را در زمینه مطالبی که در بلاگ می نویسم مطرح کنید تا پاسخ بدهم.

می توانید مشترک فید مطالب این بلاگ بشوید و دیگر مطالب را دنبال کنید.

بلاگ سازمانی خود را ثبت کنید تا در Thecoach.ir به خوانندگان جدید معرفی شود.

خدماتی را که می توانم ارائه بدهم مطالعه کنید و در صورت نیاز با من تماس بگیرید.

نمایش 0 دیدگاه
  • Matin
    پاسخ

    با سلام از کجا این کتاب را تهیه کنم جایی پیدا نکردم این کتاب رو؟

  • امیر مهرانی
    پاسخ

    @Matin من از انقلاب خریدم اما مغازش یادم نیست !!!

ترک بک ها

یک نظر بدهید