خیلی اتفاقی از طریق پیغامی که امیر گرجی در گوگل باز برایم گذاشته بود با سایت ببینیم آشنا شدم و نکته جالب در این سایت برایم استفاده از Ruby on Rails که نمونه اش را در سایتهای ایرانی ندیده بودم و بکارگیری تکنولوژی در جهت ساده سازی بود. به همین دلیل با امین گرجی که از موسسان سایت است تماس گرفتم و پیشنهاد دادم تا برای این هفته، معرفی سایت، به ببینیم اختصاص داده بشه و ازش خواهش کردم ویژگی های ببینیم را در این مطلب شرح بده. امین گرجی هم لطف کرد و پذیرفت و مطلب زیر را فرستاد.
9 نکته درباره ببینیم! فعلی
1- هدف ببینیم

bebinim.com
هدف ببنیم! شفاف ساختن زاویه ای از تکنولوژی(مخصوصا تکنولوژی وب) است که هنوز در ایران به دلیل سو مدیریت ها و عدم شناخت و بینش مسئولین، ناشناخته مانده است. از دیدگاه ببینیم آنچه امروز نداریم نگاه صحیح از دید سرمایه به بحث تکنولوژی وب می باشد. تکنیک فیس بوک را داریم ولی دید و بینش سرمایه گذاری آن را نداریم. شرکتی مانند ماکروسافت را نداریم که 240 میلیون دلار در فیس بوک سرمایه گذاری کند. این در حالی است که سرمایه داریم که برج های N طبقه بسازیم، خیابان ولیعصر را سنگفرش کنیم، رنگ به رنگ رستوران بسازیم، هی شعبه بانک بزنیم و در ایام نوروز ثانیه به ثانیه تیزر پخش کنیم. ما نمی گوییم این ها را نسازیم، ما می گوییم که کسانی که این چیز ها را می سازند تا زمانی که دید صحیحی از تکنولوژی نداشته باشند، نمی توانند تحلیل مناسبی از سرمایه گذاری داشته باشند(در عصر تکنولوژی).
ببینیم بر این باور است که مسئولین(در این بازار) نمی دانند کجا باید سرمایه بگذارند که بیشترین بازگشت را داشته باشد. فقط روی لینوکس ملی کار می کنند! ببینیم نمونه های موفق خارج از ایران، سرمایه گذاری ها و استراتژی ها، ایده های جدید وب، انتقاد از سایت های ایرانی و پشتیبانی از کسانی که دید صحیح سرمایه گذاری در تکنولوژی را دارند در دستور کار خود قرار داده است.
2- مطالب ببینیم
مطالب در ببینیم! تحلیلی، انتقادی، خبری است. تمام اخبار ببینیم با اختلاف دست کم 4 ساعته با خبرگزاری های جهان در ببینیم منتشر خواهند شد. ببینیم می خواهد ایرانی ها اولین کسانی باشند که یک تکنولوژی و یا یک وب را مورد بررسی قرار می دهند. البته ما تمام اخبار را پوشش نمی دهیم. با بررسی که ببینیم بر روی سلایق کاربران انجام داده است آن خبر هایی را پوشش خواهد داد که بیشترین مخاطب را داشته باشد و منطبق بر اهداف ببینیم باشد.
در ببینیم هر خبر یا تحلیل یک ایده است. تا به حال به جرات می توانم بگویم از سایت ببینیم چندین ایده جدید گرفته ام که هیچ کدام در ایران اجرا نشده است. پیشنهاد من این است که به جای اینکه چندین مطلب بخوانید، مطالب ببینیم را چندین بار بخوانید.
3- احترام به حقوق خوانندگان و نویسندگان
زمان خواننده برای تیم ببینیم اهمیت دارد. شما در ببینیم با استفاده از تکنیک های روز براحتی می توانید مطالب دلخواه خود را پیدا کنید و کمترین زمان را برای حرکت در سایت بگذارید و بیشتر روی مطالب دقت کنید. برای حفظ حقوق نویسنده نیز روی الگوریتم هایی کار می کند تا میزان کپی برداری از مطلب وی کاهش یابد. امکان قفل گذاری بر اساس تصمیم سیستم یکی از آنها می باشد.
4- دسترسی آسان و سریع به مطالب با موضوعات مشابه
شما می توانید در صفحه اصلی سایت ببینیم! آن را تست کنید. با بردن موس بر روی هر کدام از مطالب، با کمک منو باز شونده می توانید در بین مطالب با موضوعی مشترک حرکت کنید و هر مطلبی را خواستید به دلخواه خود انتخاب کنید. از طرفی با عضویت در سایت ببینیم، مطالبی را در سمت چپ می بیند که به دنبال آنها می گردید.
5- ذخیره مطالب دلخواه شما
با عضویت در سایت ببینیم هرگاه از مطلبی خوشتان آمد و یا خواستید آن را بعدا بخوانید فقط کافی است روی نشان ستاره که در کنار عنوان مقاله قرار گرفته است کلیک کنید. با این کار، ببینیم 2 مهم اتفاق می افتد.
- آن پست را برای دسترسی های آینده شما ذخیره می کند.(بعدا بخوانید)
- محتوای دلخواه شما را برایتان تولید می کند و آنچه را می خواهید به شما پیشنهاد خواهد داد.(در زمان شما صرفه جویی خواهد شد)
6- مکالمات در سایت ببینیم
بخش مکالمات در سایت ببینیم فقط یک بخش نظر دهی ساده نیست. شما می توانید در آن مکالمه ایجاد نمایید. امکانات این بخش در حال تکمیل می باشد و به همین جهت هم هست که در بلاگ ببینیم هنوز به آن اشاره نشده است. امکاناتی مانند تصویر شما، وضعیت شما، پیام مستقیم، like و un-like جز امکانات بعدی در این مکالمات هستند.
7- به روز رسانی و تغییرا ت طبق نیاز
موارد بالا جز نکات مثبت سایت ببینیم بودند. البته نکات منفی هم در این سایت وجود دارند. البته نکته این است که ببینیم هنوز در فاز بتا است. شما هر چند روز تغییرات بسیاری در سایت ببینیم مشاهده می کنید. مدیریت سایت ببینیم اعلام کرده که بر اساس نیاز کاربران امکانات اضافه خواهد کرد. و امکاناتی که امروز می بینید نهایی شده امکانات در ببینم نیستد.
8- تکنولوژی های تیم ایجاد سایت ببینیم
ببینیم خیلی سریع است. چرا؟ تیم ببینیم! از متد Agile استفاده می کند. هر چیز جدیدی که در سایت ببینیم می بینید تا زمانی که در بلاگ ببینیم مطرح نشود در حال تست است. تیم ببینیم: ما برنامه نویسان RubyOnRails هستیم. برای تکنولوژی های سمت کلاینت خود نیز از jQuery استفاده می کنیم. نتیجه اینکه ما خیلی سریعیم، هم متد ما و هم زبان برنامه نویسی ما!
9- عدم گروه بندی و دسته بندی مناسب مطالب
یکی از نکات منفی که شاید باید به آن زودتر پرداخته می شد، دسته بندی و گروه بندی دقیق تر مطالب می باشد. منو بالا با اینکه تا حدی موثر است ولی در صورتیکه قوی تر باشد برای خوانندگان بسیار مفید تر می باشد.
-
[…] This post was mentioned on Twitter by Amir Mehrani. Amir Mehrani said: معرفی سایت: bebinim.com http://goo.gl/fb/ajsMO […]
[…] معرفی سایت: bebinim.com […]
Leave a Comment
هر چقدر با خود کلنجار رفتم نتوانستم رابطه ای بین نکته اول این نوشته که همان هدف ببینیم! باشد و سایر نکته ها (که بخشهای سایت را معرفی میکنند) ارتباطی برقرار کنم.
خوشحال میشوم اگر پاسخی برای سوالات زیر پیدا کنم:
1- در هدف ببینیم این موارد دیده میشود: “ببینیم نمونه های موفق خارج از ایران، سرمایه گذاری ها و استراتژی ها، ایده های جدید وب، انتقاد از سایت های ایرانی و پشتیبانی از کسانی که دید صحیح سرمایه گذاری در تکنولوژی را دارند در دستور کار خود قرار داده است.”
دستور کار سایت ببینیم چیست؟
آیا میخواهد یک سایت اطلاع رسانی در حوزه آی تی با امکانات سوشیال باشد؟
چگونه قرار است فعالیت های این سایت منجر به دید صحیح سرمایه گذاران ایرانی شود؟
2-مزیت رقابتی ببینیم! در چیست؟ یا در واقع قرار است چه کاری برای مشتریان انجام دهید که دیگران انجام نمیدهند؟
3-“البته ما تمام اخبار را پوشش نمی دهیم. با بررسی که ببینیم بر روی سلایق کاربران انجام داده است آن خبر هایی را پوشش خواهد داد که بیشترین مخاطب را داشته باشد و منطبق بر اهداف ببینیم باشد.”
اگر قرار است پوشش اخبار برای بیشترین مخاطب باشد پس باید خبر حضور حبیب در ایران و کنسرتش بیشترین مخاطب را داشته باشد!!!! آیا اینکه اخبار با بیشترین مخاطب راه را برای ایده های جدید و اخبار مربوط به ایده های جدید کمی تنگ نمیکند؟
با آرزوی موفقیت
امیدوارم پاسخ به سوالات گویا باشه
1- سایت ببینیم می خواهد سایت اطلاع رسانی در حوزه آی تی با امکانات سوشیال(البته الان سوشیال نیستیم) باشد. ولی موضوع سر این است که چه نوع اطلاع رسانی؟ اطلاعات با چه سمت و سویی باشد؟ من درباره سایت englishcentral.com صحبت کردم ولی با دیدی تجاری. من در این مطلب اشاره کوتاه به نحوه استفاده و مزایای استفاده از آن کردم و بیشتر درباره ساز و کار تجاری و شرکت های سرمایه گذاری در این پروژه و دلیل سرمایه گذاری آنها صحبت کردم. همه فیس بوک را می شناسند ولی کمتر میدانند چطور فیس بوک، فیس بوک شد. اطلاع رسانی ما بیشتر جنبه های سرمایه گذاری را پوشش می دهد.
حال ممکن است سوال کنید چطور سوشیالی است که شما به آن هدف می دهید؟ الان ادعا ندارم سایت ببینیم سوشیال است. ولی به زودی در سایت ببینیم این امکان را خواهید دید و هدفمند هم خواهد بود.
2- در حال حاضر شاید نوع مطالب ببینیم و نوع دید آنها به مطالب و نوع پیاده سازی سایت مزیت باشد. در ضمن ما مشتری در ببینیم نداریم. اگر منظور بازدید کنندگان هستند، فکر کنم تصمیم با آنها باشد که ما چه مزیتی را ایجاد می کنیم. در صورتیکه مزیتی را ایجاد نکنیم، مطمئن باشید کرکره سایت را پایین می کشیم و سایت هایی را به شما پیشنهاد می کنیم که مفیدتر باشند.
3- ما الان در سایت ببینیم با تکنیک هایی در حال سلیقه یابی هستیم. حال نه اینکه کنسرت حبیب باشد یا ساز و کار جستجوی گوگل. اگر در گروه بندی ها و نوع مطالب بررسی کنید در ببینیم از تحلیل و گزارش و خبر از سایت های سوشیال، سرویس باز گوگل، iPad و حتی بازار لپ تاپ ایران استفاده کردیم آن هم برای سلیقه یابی کاربران ایرانی. دیدمان به همه موضوعات نسبت به رقبا متفاوت است ولی در حال بررسی آن هستیم که کدام مطلب برای اکثر این گروه خوانندگان بیشتر دوست داشتی است(نه برای همه). مثلا آقای امیر مهرانی شاید برایش تحلیل های مدیریتی IT جذابیت بیشتری دارد تا اینکه مثلا گوگل شرکت X را خرید. منظورمان از بیشتر مخاطبان، همین مخاطبان سایت هستند نه کسی که دنبال موزیک می گردد. که البته در سایت های ایرانی اصلا تاکیدی بر آن نباشد.
تا چند روز آینده نوع دسته بندی بر اساس این اطلاعات آماری در سایت ببینیم متفاوت خواهد شد. مطمئنا نمی توانیم همه کاربران را کاملا راضی کنیم ولی به این سمت می رویم که شما در سایت ببینیم آن چیزی را که می خواهید راحت تر پیدا کنید.
لطفا اگر باز هم انتقادو نظری دارید با ما در میان بگذارید. لطفا ما را بیشتر نقد کنید از هیچ چیز هم نگذرید.