شیرپوینت: سرمایه گذاری مشتری

چند وقته به پروژه های عجیب و غریبی برخورد می کنم. پروژه هایی که بر روی بستر شیرپوینت انجام شده اما باید منتظر بود تا اشتباهات طراحان کم کم در این پروژه ها نمایان شود. چند روز پیش با یکی از مشتریان جلسه ای داشتم در خصوص شیرپوینت. تقریبا سرمایه گذاری خوبی روی این محصول کرده اند اما جای تاسف داشت که همکارانی که در زمینه طراحی و اجرای پروژه های شیرپوینت فعالیت می کنند کاربرد اصلی این ابزار را آنچه که به نفع خودشان بوده معرفی کرده اند و نه آنچه که شیرپوینت برای آن ساخته شده. می خواهم باز هم تاکیید کنم که شیرپوینت قبل از اینکه هرچیزی که ما تعریف می کنیم باشد یک بستر همکاری تیمی است. طبیعی است ابزاری که برای نگهداری Unstructured Data طراحی شده، برای نگهداری Data Modelهای RDBMS مناسب نیست. برای یادآوری نقش شیرپوینت در سازمان اینجا را ببینید و همینطور مطلب درباره Enterprise 2.0 را مطالعه کنید. بعد از آن جلسه کارشناسان آن سازمان متوجه استراتژی غلطی  که توسط بعضی از دوستان برای آنها تعریف شده بود گردیدند. شیرپوینت در حال حاظر و حتی فکر می کنم در آینده هیچگاه بستری برای طراحی و پیاده سازی Enterprise Application نیست. طراحی چنین Applicationهایی بر روی شیرپوینت باعث می شود تا هزینه پشتیبانی به شدت افزایش یابد. امیدوارم که در نهایت از چنین تکنولوژی هایی بتوانیم درست استفاده کنیم.

در صورتیکه علاقه مند هستید بیشتر با کاربردهای شیرپوینت در سازمان آشنا شوید در قسمت درخواست آموزش مشخصات خود را وارد نمایید و گزینه کارگاه کاربردی شیرپوینت در سازمان را انتخاب کنید تا هماهنگی های لازم برای برگزاری این دوره انجام شود.

پی نوشت:

چند وقتی است که در حال تهیه نسخه اول نشریه سیوان هستیم. هدف از این نشریه ارائه مطالب در زمینه های هوش تجاری، پورتالهای سازمانی و مباحث مدیریت IT است.  این نشریه برای مشتریان سیوان بصورت رایگان ارسال خواهد شد. البته قصد داریم نسخه اول را بصورت کاملا رایگان برای مخاطبان ارسال نماییم. در حال حاضر قرار است این نشریه هر دو ماه یکبار منتشر شود. در صورتیکه علاقه مند به دریافت این نشریه می باشید یک ایمیل با عنوان C1 برای من ارسال نمایید تا پست الکترونیک شما را در اختیار همکارانم قرار دهم. amir[dot]mehrani[at]gmail[dot]com

نمایش 0 دیدگاه
  • hoseinezci
    پاسخ

    باسلام
    moss 2007
    به تنهايي خود يك محيط اينترپرايز است. چطور شما ادعا مي كنيد اين بستر براي توليد محصولات اينترپرايز مناسب نيست. هزينه پشتيباني براي تمامي محصولات صدق مي كند.

  • Amir Mehrani
    پاسخ

    سلام

    اگر دقت کرده باشید توضیح داده ام که هدف اصلی شیرپوینت پیاده سازی قابلیتهای همکاری تیمی است و جاخالیهایی را در سازمان پر می کند که توسط ابزارهای دیگر پر نمی شود. مثلا استفاده از شیرپوینت برای اتوماسیون اداری با مولفه های سازمانهای ایرانی استراتژی مناسبی نیست.
    اینکه شیرپوینت یک ابزار انترپرایز است درش شکی نیست اما ابزاری که باید در جایگاه خودش استفاده شود و نه در غالب ابزارهای دیگر. شما اگر نمونهای عملی مایکروسافت را مطالعه کنید بیشتر با این موضوع برخورد خواهید کرد. هدف من از مطرح کردن این بحث این بود که تا بحال نمونه های زیادی دیده ام که با اشتباه در تصمیم گیری از شیرپوینت سازمانها مجبور به دوباره کاری شده اند چرا که انتظارات برنامه ای که از ابتدا با کدنویسی تولید می شود را از شیرپوینت دارند.
    در نهایت انترپرایز بودن شیرپوینت دلیلی بر تولید نرم افزارهای یکپارچه اینترپرایز نیست.

  • hoseinezci
    پاسخ

    با سلام مجدد
    در مورد سازمان هاي ايراني بايد گفت به دليل اينكه در اكثر سازمان هاي ما فرايند هاي سازماني به طور علمي و واضح و مطابق با استاندارد هاي مديريت كيفيت ايجاد نشده اند و اكثر سازمان ها بر روش سنتي خود در استفاده از فرآيند هاي سازماني پافشاري ميكنند ، عملا پياده سازي سيستم هاي اينترپرايز در اين سازمان ها از طريق شيرپوينت امكان پذير نيست . ولي اگر قبل از پياده سازي فرايندهاي سازماني از طريق مهندسي مجدد فرآيند ها اصلاح و ايجاد و همه مطابق اصول سيستم مديريت كيفيت پياده سازي شوند،بهترين نرم افزار جهت پياده سازي اين فرايند هاي استانده ، همانا شيرپوينت مي باشد

    با تمام اين صحبت ها اين اصول مهندسي فن آوري اطلاعات است كه نقش عمده اي در شناسايي سازماني و اصول مهندسي نرم افزار است كه نقش مهمي در فرآيند نيازسنجي يك مجموعه بر عهده دارد و اگر هركدام از فرض ها و پيش فرض ها درست تحليل نشوند نه نتها كه شيرپوينت بلكه هر محصول ديگري با شكست قطعي مواجه خواهند شد

    نكته نهايي اينكه معماري شيرپوينت يك معماري سرويس گرا است و با اين توصيف به راحتي مي توان اشكالات به وجود آمده در هر مرحله ي اجرا را برطرف نمود. توجه كنيد كه در مرحله پياده سازي نه تحليل و نيازسنجي

  • Amir Mehrani
    پاسخ

    فکر می کنم که هر دوی ما به یک مسئله از دو دیدگاه نگاه می کنیم. من با نظر شما کاملا موافقم. مشکل اصلی در سازمانها اینست که حتی مستندات مشخص و اولیه برای فرآیندها وجود ندارد.
    اکنون با مطرح شدن مباحث انترپرایز 2 شکل کار در حال ورود به مرحله جدیدی است. مرحله ای که بسیاری از مناسبات اداری و قوانین خشک را پشت سر می گذاره. رگه های این قابلیتها در شیرپوینت نمایان شده. در بسیاری از سازمانها قوانین سنتی در شیرپوینت هم وارد می شود. این همان مشکل تحلیل و نیاز سنجی است چرا که ما در بیشتر مواقع می خواهیم ابزارتبدیل به آنچه که می خواهیم شود اما هیچگاه خودمان را با آن قابلیتها تطبیق نمی دهیم.
    اما آجر اول که کج باشد تا انتها کج می رود

  • Hamid
    پاسخ

    با سلام
    با توجه ه مقاله شما من یک سوال داشتم واون هم اینکه ایده استفاده از شیرپوینت به عنوان سیستم دبیر خنانه به نظر سما درسته؟

  • Hamid
    پاسخ

    ببخشید این همه غلط املایی داشتم.منظوره سیستم دبیر خانه بود.

یک نظر بدهید