زگهواره تا گور دانش بجوی در وال مارت

به احتمال زیاد با نام وال مارت آشنا هستید. وال مارت بزرگترین بزرگترین فروشگاه زنجیره‌ای دنیاست که 9700 فروشگاه در 20 کشور دنیا دارد. تا پایان سال مالی 2010 فروش وال‌مارت به 2.1 بیلیون دلار رسید و جالب توجه هست که این مجموعه دارای 2.1 میلیون‌نفر کارمند است و از این نظر بیشترین تعداد کارمند را در تمام دنیا دارد.

لحظه‌ای فکر کنید که مدیریت 2.1 میلیون نفر چه معنی می‌تونه داشته باشه؟ چطور باید فرهنگ سازمانی رو در این حد مدیریت کرد؟ چطور می‌توان سیاست‌های شرکت رو بر 2.1 میلیون نفر در نقاط مختلف دنیا با فرهنگ‌های متفاوت اعمال کرد؟ چطور باید نیروهایی تربیت کرد که بتوانند در طول سال‌ها در کسب درآمد عظیم وال‌ مارت نقش داشته باشند؟

اما برای این‌که متوجه بشیم وال‌مارت برای پاسخ به این سوالات چه استراتژی‌ را به‌کار گرفته بهتره موارد زیر رو مرور کنیم.

اول

Don Tapscott یکی از متخصصان استراتژی‌های کسب و کار می‌گه:

زین‌پس چیزی که شما می‌دانید به حساب نمی‌آید. آنچه شما می‌توانید بیاموزید مهم است.

دوم

کن بالانچارد در کتاب عملی کردن دانسته‌ها به نکته مهمی اشاره می‌کند. وی می‌گوید که ما اطلاعات را کسب می‌کنیم اما بسیار سخته که آنها را بکار بگیریم. یکی از روش‌های استفاده از اطلاعات (آموزشی) اینه که اطلاعات مورد نیاز کم‌کم و در طول زمان به افراد ارائه بشه. این روش باعث می‌شه تا افراد با آرامش بیشتری یاد بگیرند چرا که دچار بمباران اطلاعاتی نمی‌شوند.

راه حل

وال‌مارت برای پاسخ به سوالات مطرح شده راه‌حل آموزش در تمام زندگی را انتخاب کرده. در مورد این پروژه در سایت این شرکت نوشته شده:

در وال‌مارت ما می‌دانیم که استعداد و سخت‌کوشی عامل موفقیت خواهند بود. همچنین ما می‌دانیم که بزرگترین مزیت رقابتی که می‌توانیم در قرن 21 به افرادمان بدهیم آموزش است. برنامه آموزش در طول زندگی به‌ کارکنان این امکان را می‌دهد تا برای آموزش همزمان با کار به دانشگاه بروند. همکاری با American Public University این امکان را می‌دهد تا افراد زمان کمتری در دانشگاه صرف کنند و دوره آموزش را سریع‌تر بگذرانند.

وال‌مارت به این نقطه رسیده که باید تسهیلات آموزشی را برای کارکنانش در تمام دنیا فراهم آورد و البته نه‌تنها فقط تسهیلات آموزشی را فراهم آورد بلکه آموزش را با شکلی نو فراهم کرده و فرآیند آموزش رسمی رو برای کارکنانش آسان کرده و به این حقیقت پی‌برده که یک‌بار آموزش موثر نیست، صرف داشتن مدرک به معنی آگاهی داشتن در رشته خاصی نیست. در اختیار قرار دادن اطلاعات زیاد به افراد مثل غذا دادن به آدم سیر است. پس باید اجازه داد آموزش در زمان مورد نیاز به افراد ارائه بشه. وال‌مارت به این حقیقت رسیده که باید زگهواره تا گور دانش جست و البته دانش نه برای فقط دانشمند شدن بلکه برای به‌کار گرفتن، عمل کردن و به نتیجه رسیدن.

——————————————————————————————————————————————————
این مطلب در وبلاگ thecoach.ir منتشر شده است. شما می‌توانید مشترک خورا ک این بلاگ شوید.

من را در توییتر و گوگل+ دنبال کنید.

نمایش 0 دیدگاه
  • بهاره
    پاسخ

    اینجا که برعکسه! بارها به دوستانی بر خوردم که تجربه شان در مورد سیاست آموزشی شرکتها در ایران مثل هم بوده. همه با رد درخواستهای آموزشی مواجه می شویم که مثلاً قبلاً دوره مشابه گذرانده شده و یا به شغل فعلی مستقیما مربوط نمی شود و این طور بهانه ها. از صنعت خودرو تا نیروگاه تا نفت و آی-تی انگار فرقی نمی کند. به آموزش به عنوان یک امتیاز دیده می شود که به کارمند داده می شود نه یک سرمایه گذاری روی منابع انسانی یا توسعه کارکنان.

  • آرش
    پاسخ

    با سلام،‌نكته اي كه از بالانچارد ذكر كرديد جالب بود. در واقع باعث شد بيشتر به مستمر بودن فرآيند آموزش در يك سازمان فكر كنم.
    ممنون

  • امیر
    پاسخ

    جالبه که گذشته از اینکه مدیریت این شرکت خودش کلی دردسر داره، تعداد زیادی دشمن داره یه مستند کامل هم شبکه چهار خودمون ازش پخش کرد.

یک نظر بدهید