حل مسئله به روش شرلوک هولمز

حل مسئله بیشتر از آنکه وابسته به ابزار خاصی باشد به یک الگوی فکری نیاز دارد. الگوی فکری به شما کمک می‌کند تا بتوانید با موضوع مورد نظر خودتون به خوبی برخورد کنید و در مسیر خود به سمت جواب، قدم‌های درستی بردارید. وقتی صحبت از مسئله و معما می‌شود، از نام آقای شرلوک هولمز نمی‌توان چشم پوشی کرد. این 8 قدم از روش‌هایی است که آقای هولمز برای حل معماهای پلیسی خود استفاده می‌کند. شاید در حل مسئله برای شما الگوی خوبی باشد.

1- مسئله را تعریف کنید.

شرلوک هولمز همیشه می‌داند که دنبال چه چیزی باید بگردد و هدفش چیست. تعریف مسئله بخش بسیار مهمی است. اگر شما موضوع مورد نظر خودتون رو بخوبی نشناسید برای حل آن دچار مشکل خواهید شد و ممکن است در مسیر اشتباه قرار بگیرید. پس به‌خوبی بدانید که هدف چیست و محدوده موضوع مورد نظر را تعریف کنید. شما دقیقا باید بدانید دنبال چه چیزی می‌گردید. هدف خود را به شکل مشخص بنویسید و جلوی چشم خود داشته باشید.

2- مفروضات را جمع آوری کنید.

شرلوک هولمز پس از اینکه هدف خود را شناخت به سراغ جمع آوری شواهد و مدارک موجود می‌رود. جمع‌آوری مفروضات یک مسئله نقطه مهمی است برای رسیدن به راه‌حل. به همه جنبه‌ها فکر کنید و پیش فرض‌ها را جمع‌آوری کنید. اگر پیش‌فرض‌های شما در غالب روزنامه، تصویر، نوشته یا هر المان فیزیکی است، می‌توانید آنها را در یک نقطه جمع کنید. استفاده از وایت بورد یا شیشه در این بخش کاربردی است. می‌توانید مفروضات را روی Sticky Note بنویسید، تمام کاغذها و مدارک دیگر را هم جمع کنید و بخشی از وایت بورد را به مفروضات مسئله اختصاص دهید. سپس همه را با هر ترتیبی که می‌خواهید در آن قسمت بچسبانید. گاهی برای جمع آوری مفروضات زمان زیادی لازم است و ممکن است شما مثل یک کارآگاه به جاهای مختلف بروید. آقای هولمز برای این کار یک دفترچه جیبی دارد. پس شما هم ابزار یادداشت خود را پیدا کنید. نقشه ذهنی هم برای کار ابزار بدی نیست و می‌توانید از آن استفاده کنید. مطلب 7 ابزار غیر کامپیوتری که کارایی شما را افزایش می‌دهد را هم می‌توانید مطالعه کنید.

3- دکتر واتسون‌ها را صدا کنید.

شرلوک هولمز مسائل را با کمک دستیار خود حل می‌‌کند. باید قبول کرد که حل یک مسئله به تنهایی کار دشواری است و افراد مختلف در جایگا‌ه‌های متفاوت، دیدگاه‌های گوناگونی خواهند داشت که به حل مسئله کمک می‌کند. بنابراین بهتر است از افرادی که می‌توانند در حل مسئله به شما کمک کنند دعوت کنید.

4- بپرسید “چرا؟”

همه از اهمیت پرسیدن سوال خوب آگاه هستیم. آقای هولمز در زمان‌های مناسب سوال‌های خوبی می‌پرسه و برای آنها به دنبال جواب می‌گرده. برای اینکه بتوانید به ریشه‌های مسئله مورد نظر خود دست پیدا کنید بپرسید چرا این اتفاق افتاد؟ دلایل چه بودند؟ برای پاسخ به این سوال‌ها از مفروضات خود استفاده کنید. جوابها را در بخش جدیدی روی وایت بورد بنویسید و مفروضات را به هر جواب ارتباط دهید. برای هر جواب دوباره یک “چرا؟”. این کار را آنقدر ادامه دهید تا چرایی باقی نماند و کماکان ارتباط بین هر سوال، جواب و مفروضات موجود را به هم وصل کنید.

5- از حل مسئله لذت ببرید.

یکی از رمز‌های موفقیت آقای هولمز این است که از کاری که انجام می‌دهد لذت می‌برد و کسی او را مجبور به انجام کاری نمی‌کند. در واقع حل مسئله برای آقای هولمز، مخمصه نیست، بلکه چالشی است که بوسیله آن خودش را آزمایش می‌کند و توانایی‌های خود را می‌سنجد و با هر بار برنده شدن خودش را تحسین می‌کند و اعتماد به نفس بیشتری می‌گیرد. اگر خود را درگیر مخمصه کنید یا خودتان، خودتان را گیر بیاندازید، پیدا کردن راه‌حل بسیار سخت خواهد شد. بنابراین سعی کنید شرایطی را فراهم کنید که از حل مسئله لذت ببرید.

6- دام‌ها را حذف کنید.

سر راه آقای هولمز همیشه دام‌هایی وجود دارد که او را از مسیر اصلی خارج می‌کند. در طول مسیر شناسایی ریشه‌ها ممکن است درگیر موضوع‌های فرعی بشوید و از بحث اصلی خارج شوید. مواظب حاشیه‌‌ها و بحث‌های جنبی باشید.

7- کشف کنید.

آقای هولمز در جریان کار خود شواهد اضافی و جواب‌های اشتباه را حذف می‌کند تا رابطه اصلی واقعه با مجرم را پیدا کند. برای اینکه به جواب اصلی برسید می‌توانید کم کم جواب‌های اشتباه و شواهد و مفروضاتی که دیگر به کار نمی‌آیند را حذف کنید. با این کار بین مسئله اصلی و جواب اصلی یک رابطه وجود خواهد داشت که جواب شما است.

8- مرور کنید.

شرلوک هولمز پس از کشف جواب با دکتر واتسون داستان را مرور می‌کند. مرور به شما کمک می‌کند تا تصویری از مسیری که آمده‌اید را ببینید و تجربیات خود را برای مسئله جدید ثبت کنید. این کار را می‌توانید وقتی با همکاران و دوستانتان مشغول نوشیدن چای یا قهوه هستید انجام بدهید.

و شرلوک هولمز در طول زمان

آقای هولمز در طول زمان به آقای هولمز تبدیل شده. برای اینکه به یک تحلیل‌گر خوب و یک مسئله حل کن حرفه‌ای تبدیل شوید باید جسارت درگیر شدن در مسئله را داشته باشید و در طول زمان مسائل مختلفی را حل کنید. درست مثل توان حل مسائل ریاضی یا توانا‌یی‌های جسمانی، این تمرین و استمرار است که شما را موفق خواهد کرد.

——————————————————————————————————————————————

در صفحه بپرسید؟ می توانید سوالات خود را در زمینه مطالبی که در بلاگ می نویسم مطرح کنید تا درباره آنها مطلب بنویسم.

می توانید مشترک فید مطالب این بلاگ بشوید و یا در توییتر من را دنبال کنید.

بلاگ سازمانی خود را ثبت کنید تا در Thecoach.ir به خوانندگان جدید معرفی شود.

خدماتی را که می توانم ارائه بدهم مطالعه کنید و در صورت نیاز با من تماس بگیرید.

نمایش 0 دیدگاه
  • peyman
    پاسخ

    مهمترین بخش حل مسئله,طرح پرسش محوری است یا آنچه که اگر درست و به موقع پرسیده شود جوابی جز حل مسئله نخواهد داشت

  • مایا
    پاسخ

    انصافا پست فوق العاده ای بود، هم لذت بردم از خوندن هم دسته بندی خوبی داشت

  • محمد نصیری
    پاسخ

    ممنون امیر جان من هم به اندازه کافی لذت بردم
    فقط یک سوال داشتم
    در مورد 7 ابزار غیر کام÷یتوری که به ما کمک میکنن که استیکی نوت (Sticky Note) مهمترینشون بود من تو فروشگاه هایپر استار هر چقدر دنبالش گشتم پیداش نکردم میشه لینکشو رو بهم بدین ؟؟ ممنونتون میشم
    مرسی 

  • امیر مهرانی
    پاسخ

    @محمد نصیری توی همه فروشگاه‌های لوازم والتحریری و همه دفتر فنی‌هایی که فتوکپی دارند می‌تونی پیدا کنی.

  • رامین
    پاسخ

    از اونجایی که همیشه داستانهای شرلوک هولمز دنبال می کردم به نظرم یکی از ویژگی های اصلی این شخصیت در حل مسائل اعتماد به نفس بالا در شروع کار هست.(رفتارش در ابتدای کار نشان دهنده این هست که حل مسئله راحتر از چیزی ست که به نظر می رسه!)

    و نکته بعدی، زمانی که در حل مسائل با مشکلی مواجه می شه: برای مدتی از حل مسئله فاصله می گیره که این کار فرصت تمرکز، تغییر راه حل(در صورت تشخیص) و ادامه حرکت با انرژی به سمت جواب مسئله رو فراهم می کنه.

  • امیر نام آور
    پاسخ

    شخصیت هولمز و خالق آن سرآرتور کانون دویل از آن شخصیت های استثنایی است که همیشه مورد احترام و توجه ویژه من بوده است … در حال غوطه خوردن در حالات نوستالوژیک ویژه‌ای هستم … ممنونم که مرا به گذشته ها بردید و ممنون به خاطر مطلب با ارزشتون.

  • رضا قربانی
    پاسخ

    من را بردی به حال و هوای زمانی که مدیر کارگاه سرگرمی همشهری بودم. چقدر معما طراحی کردیم آنجا و چقدر معمای پلیسی طراحی کردیم. البته علاوه بر دانستن این که چه طور باید مثل شرلوک هولمز فکر کنیم به خلاقیت داوینچی یا حداقلی از آن نیاز داریم.
    ممنون

  • نگار
    پاسخ

    ممنون پست جالبی بود، فقط یک نکته به ذهنم رسید که همیشه استادمون تاکید میکرد و به نظر خودمم مهمه، اینکه همیشه قبل و بعد و همینطور حواشی مسئله رو هم ببینیم،اینطور نباشه که مثلا برای حل مشکل ترافیک یک منطقه تونل یا پل درست کنیم و مشکلمون در اون منطقه حل بشه اما همین کار باعث به وجود اومدن مشکلات بیشتر در اطراف بشه!

  • امیر مهرانی
    پاسخ

    @رامین نکات خوبی بود مرسی. مخصوصا فاصله گرفتن از مسئله و دوباره برگشتن.

  • امیر مهرانی
    پاسخ

    @امیر نام آور

    @رضا قربانی
    فکر نمی کردم این مطلب حس نوستالژیک ایجاد کنه:) خوشحالم که حس خوبی دارید.

  • امیر مهرانی
    پاسخ

    @نگار اینکه تو نکته اول توضیح دادم که دامنه مسئله را تعریف کنید شامل همین موضوع که شماره اشاره کردید میشه و اینکه گفتم درگیر حاشیه نشید به این دلیله که موقع حل مسئله همیشه اتفاق های جانبی رخ می ده که ممکنه مارو از موضوع اصلی دور کنه.

  • سید علا سبزپوش
    پاسخ

    مثل همیشه بسیار عالی است واقعا لذت بردم
    اما یک سوال ، در اینجا بحث زمان و محدودیت زمانی چقدر اهمیت دارد ؟ یعنی محدودیت زمانی در حل مساله چه نقشی دارد ؟ برخی مواقع شما برای حل مساله ای با محدودیت زمانی مواجه می شوید و این باعث فشار کاری یا استرس می شود .
    با تشکر دوباره از شما

  • امیر مهرانی
    پاسخ

    @سید علا سبزپوش مسئله زمان همیشه وجود داره اما اگر همون اول مسئله رو درست تعریف نکنیم یعنی زمان از دست دادیم.

  • متین
    پاسخ

    بسیار هوشمندانه بود

  • علی
    پاسخ

    سلام .
    ببخشید شما کارآگاه هستید ؟
    این مطالب رو برای چی میخونید ؟
    البته منظورم چیز بدی نیست . و من هم از مطالب خیلی لذت بردم .
    فقط خاستم بدونم همین . 😀

یک نظر بدهید