آشنایی با ابزار Sharepoint

این بار می خوام کمی برگردم به اول. اینکه اصلا Sharepoint جه ابزاری است و چه کاربردی داره. قصد دارم در چهار قسمت راجع به Sharepoint و کاربرد آن بنویسم. این از قسمت اول.

شاید هنوز نسل اول افرادی که در زمینه پیاده سازی شبکه های کامپیوتری فعالیت داشته اند، بعنوان متخصص مشغول بکار باشند. بهتر است اینطور بگوییم که در فاصله کمتر از یک نسل کاری، دنیای IT تغییراتی با سرعت فرای تصور داشته است و این سرعت هر روز بیشتر و بیشتر می شود. اولین دلایل استفاده از شبکه های کامپیوتری انتقال فایلها و استفاده از چاپگرها بوده است. اما با روند تغییر نیاز کاربران این خواسته اولیه به موضوعی جامع تر با نام تبادل اطلاعات تبدیل گردید. در دنیای کامپیوتر مفهوم اطلاعات بسیار زود تغییر ماهیت داد.

پست الکترونیک در زمینه تبادل اطلاعات انقلاب ایجاد کرد و استفاده از بستر شبکه را تنها محدود به انتقال فایل یا استفاده از چاپگرها ننمود. این تحول باعث ایجاد مفهوم همکاری تیمی با استفاده از بستر IT شد. کاربران با استفاده از پست الکترونیک اقدام به جابجایی محتوای اطلاعاتی می کردند. با پیشرفت روند استفاده از پست الکترونیک، کاستی های این سیستم مشخص گردید. شاید بزرگترین ایرادی که به استفاده از پست الکترونیک وارد بود عدم تمرکز، عدم امکان سازمان دهی و عدم امکان جستجو اطلاعات بوده است.

این قابلیتها امروزه بعنوان امکانات اثبات شده هر سیستم اطلاعاتی می باشد. تمرکز اطلاعات، قابلیت سازماندهی و جستجو باعث می شود تا کاربران از انجام دوباره کاری ها دور بمانند و در زمان انجام کار بصورت بهینه فعالیت نمایند.

نیاز به تمرکز اطلاعات و دسترسی سریع به آنها باعث شد تا بسیاری از شرکتهای پیشرو در صنعت IT اقدام به تولید ابزارهایی جهت رفع این نیازها نمایند.

مایکروسافت بعنوان یکی از شرکتهای پیشرو محصول Microsoft Sharepoint  را ارائه کرد. این محصول از خانواده سروری مایکروسافت می باشد که با در اختیار قرار دادن قابلیتهای مبتنی بر وب، به کاربران این امکان را می دهد تا اطلاعات را در قالبهای مشخص سازماندهی نمایند، به اشتراک بگذارند و جستجو کنند.

کاربران اطلاعاتی با استفاده از این ابزار می توانند از روی خط بودن دیگر کاربران اطلاع حاصل نمایند، مستندات مختلف را به اشتراک بگذارند، از روند تغییرات اطلاعات مطلع شوند یا دیگران را مطلع نمایند. همچنین سازمانهایی که از این ابزار استفاده می نمایند می توانند از اطلاعات محافظت نموده، تغییرات آنها را کنترل نمایند و آنها را بصورت کارا و قابل دسترس ذخیره کنند. استفاده از Sharepoint باعث می شود تا سازمانها با بکارگیری ابزارهای موجود مثل Microfot Office و Internet Explorer و بدون نیاز به اعمال تغییرات اساسی در روند کار، کارایی کاربران را دوچندان نماید.

سازمانها با بکارگیری ابزار Sharepoint بعنوان یک عنصر کلیدی می توانند اهداف استراتژیک جدیدی تعریف نمایند. فراتر از برگزاری جلسات در سالنهای اجتماعات و ارسال نامه ها و پست های الکترونیک گروهی، Sharepoint می تواند اطلاعات سازمانی را متناسب با نیاز کاربران به آنها ارائه نماید.

ساختار ابزار Sharepoint به شکلی طراحی گردیده که در صورت تغییر نیاز، می توان به سادگی نیازهای جدید را در این ابزار پیاده نمود و به اهداف جدید دست پیدا کرد.

نمایش 0 دیدگاه
ترک بک ها

یک نظر بدهید