Middle East Center for Positive Change

معمولا وقتی با مدیران سازمان‌ها صحبت می‌کنم بیشترین گفتگوها درباره مشکلاتشان است و معمولا بعد از یک‌ساعت گفتگو لیستی بلند بالا از مشکلات وجود دارد که روبرو شدن با همه آنها کاری بسیار دشوار و گاهی غیرممکن به‌نظر می‌رسد. در همه‌ی این گفتگوها کمتر پیش می‌آید که مدیران درباره نتایجی که می‌خواهند بگیرند صحبت کنند. معمولا گفتگوها درباره مشکل فروش٬ ارتباطات درون سازمانی٬ کارایی٬ نظام پرداخت٬ ارتباط با مشتریان و مواردی از این جنس است. در این شرایط من هم معمولا یک سوال از مدیران می‌پرسم. فرض کنید که مسئله‌ای که در سازمانتان دارید حل شده باشد. آنگاه چه کاری را در سازمانتان متفاوت انجام می‌دهید و وقتی مسئله حل شده باشد سازمان شما دقیقا چه‌کار می‌کند؟ و دقیقا در پاسخ به این سوال فعالیت‌های تحولی شروع می‌شود.

از چند سال پیش با رویکردی آشنا شدم که برایم بسیار جالب توجه و متحول کننده بود. رویکردی با عنوان Appreciative Inquiry که در فارسی با ترجمه با اغماض جستجوی ارزش‌ها می‌تواند نامیده شود. AI یک رویکرد تحولی در سیستم‌های انسانی است که بجای اینکه بر کشف مشکلات تمرکز داشته باشد بر کشف ارزشمندی‌های گذشته٬ به حداکثر رساندن آنها در زمان امروز و طراحی آینده‌ای مطلوب‌تر از آنچه می‌تواند باشد متمرکز است. به زبان ساده این رویکرد می‌گوید هر فرد یا هر سازمان مجموعه‌ای از قابلیت‌ها را دارد که شناخت و به حداکثر رساندن آنها می‌تواند متحول کننده باشد و سیستم‌های انسانی با ماشین‌ها متفاوت هستند و به همین دلیل همواره کشف ریشه‌ی مشکلات گذشته دلیل بر رفع مسائل آینده نخواهد بود. بنابراین این رویکرد با اینکه نگاهی به گذشته دارد اما بسیار رو به جلو است و سرعت اعمال تغییرات با این تفکر بسیار بالاتر از رویکردهای سنتی‌تر است. یکی دیگر از ویژگی‌های این رویکرد این است که چون مثبت است و بر ویژگی‌های مثبت تمرکز دارد مقاومت به تغییر را تبدیل به مشارکت می‌کند. همینطور این رویکرد یک مدل تغییر Large Scale است. یعنی اگر قرار باشد در سازمانی تغییر ایجاد شود بجای این‌که چند نفر محدود به تغییرات فکر کنند کل بدنه‌ی سازمان ( تا بیش از ۵۰۰۰ نفر) را درگیر موضوع می‌کند و کمک می‌کند نظرات تمام افراد حاضر شنیده شود.

این رویکرد کمک می‌کند ایده‌ها در سازمان به جریان بیافتند و سرعت نوآوری افزایش پیدا کند. همچنین این حق انتخاب را به افراد و مدیران می‌دهد تا با استفاده از قابلیت‌هایشان بیشترین اثر را در شکل‌دهی تغییرات سازمانی داشته باشند.

Middle East Center for Positive Change چیست؟

در ماه‌های اخیر مذاکراتی را برای تاسیس مرکزی در این منطقه با مدیران این مجموعه شروع کردم که امروز خوشحالم این مذاکرات به نتیجه رسید و ما به‌طور رسمی کار خودمون رو در منطقه‌ی خاورمیانه شروع کرده‌ایم. هدف این مرکز ایجاد تحول مثبت در سازمان‌هاست به‌شکلی که قبل از شروع با سازمان شما کار می‌کنیم تا نتیجه‌ی مورد انتظار را مشخص کنیم و در ادامه شما را در رسیدن به اهدافتان همراهی می‌کنیم. همراهی ما از جنس بیزینس کوچینگ است و کمک می‌کنیم تا مادامی که در مسیر پیش می‌روید نکات مهمی را آموزش ببینید که بتوانید در ادامه به نتایج پایدار دست پیدا کنید.

Middle East Center for Positive Change یا MCPC یک مرکز وابسته به Corporation for Positive Change است به مرکزیت تهران و گستردگی فعالیت در منطقه‌ی خاورمیانه. Corporation for Positive Change مجموعه‌ای است که در دنیا پروژه‌های تحولی سازمانی را بر مبنای مدل جستجوی ارزش‌ها پیش می‌برد و شامل متخصصان حرفه‌ای از نقاط مختلف دنیاست. مجموعه‌ی دفاتر این مجموعه در آمریکا٬ کانادا٬ آسیای شرقی و اروپا فعالیت می‌کنند. ما با توجه به مسائل تحریم‌ها به لحاظ قانونی زیر مجموعه مرکز اروپایی این مجموعه Eroupean Center for Positive Change قرار داریم.

MCPC چطور به شما کمک می‌کند؟

خیلی شفاف ما کسب و کار شما را کوچ می‌کنیم تا شما به نتایج مطلوب برسید. این نتایج می‌تواند در سطح استراتژیک یا عملیاتی باشند و به‌شما کمک می‌کنیم تا روند خود را تبدیل به یک فرآیند یادگیری کنید تا در سطح نیروی انسانی هم رشد چشم‌گیری را تجربه کنید. برای درک این موضوع لطفا به پرسش‌های زیر فکر کنید:

همین حالا اگر سه آرزو برای سازمانتان داشته باشید که شرایط شما را متحول کند آن سه آرزو چیست؟

بهترین دستاوردهای سازمان شما چه زمانی شکل گرفته؟ این دستاوردها به‌دلیل چه ویژگی در کسب و کار شما یا سبک مدیریت مدیران شما بوده است؟

اگر دستاوردهای گذشته‌ی شما به سطحی بالاتر ارتقاء پیدا کنند و تبدیل شوند به پیروزهای بزرگ‌تر٬ چه عواملی در سازمان شما تغییر کرده که به این پیروزی‌ها رسیده‌اید؟

فرض کنید سازمان شما به حداکثر کارایی خود رسیده است. چه رفتارهایی در سطح مدیران و کارشناسان شما تغییر کرده؟

چه موارد دیگری در سازمان‌ شما اگر بهبود پیدا کند می‌تواند به روند دستیابی به نتایج کمک کند؟

فرض کنید که به موفقیت‌هایی که برای سازمان خود در نظر دارید رسیده‌اید. چه معیارهایی را برای سنجش میزان موفقیت خود انتخاب می‌کنید؟

برای رسیدن به موفقیت مورد نظرتان چه کارهایی را انجام می‌دهید که تاکنون انجام نمی‌داده‌اید؟ چه کارهایی هست که اگر انجام ندهید سرعت شما را افزایش می‌دهد؟

ما در MCPC به شما کمک می‌کنیم تا سوالات از این دست را پاسخ دهید تا به نتایج درست در زمان درست دست پیدا کنید و علاقه‌مندیم برای رسیدن به این هدف با شما در یک ارتباط بلندمدت کار کنیم.

مزایای همکاری با MCPC چیست؟

یکی از مزایای همکاری ما با مجموعه‌ی شما این است که وقتی قرار است با سازمانی همکاری کنیم مسئله‌ی آن سازمان وارد شبکه‌های مشاوران ارشد بین‌المللی می‌شود و معمولا ما در جلساتی که داریم درباره پروژه‌ها با هم گفتگو می‌کنیم و این رویکرد باعث می‌شود که به مسئله‌ی یک سازمان از جنبه‌های مختلفی پرداخته شود و تجربیات مختلف به‌اشتراک گذاشته شود.

مزیت دوم رویکردی است که ما از آن استفاده می‌کنیم. جستجوی ارزش‌ها یک رویکرد ارتباطی است. یعنی گفتگو کردن و ارتباط مستمر داشتن در آن ارزش است. بنابراین سعی می‌کنیم پرسش‌های موثری بپرسیم و به میزان کافی گفتگو کنیم تا مخاطب‌های ما بتوانند به بهترین تصمیم‌های خود برای پیشبرد اهداف سازمانی‌شان برسند. ما نسخه‌های از پیش تعریف شده نداریم و سعی می‌کنیم بهترین قابلیت‌های هر سازمان را کشف کرده و آن را به مدیران و اعضایش نشان دهیم و شفاف کنیم که چطور این قابلیت‌ها برای دستیابی به نتایج می‌تواند متحول کننده باشد.

آیا MCPC دوره‌های آموزشی دارد؟

ما در MCPC دوره‌های آموزشی رسمی در زمینه‌ی آموزش تسهیل‌گری مبتنی بر جستجوی ارزش‌ها٬ ایجاد تحول سازمانی مبتنی بر مدل جستجوی ارزش‌ها و کوچینگ با مدرک رسمی ICF و دوره‌‌های رهبری مبتنی بر جستجوی ارزش‌ها را ارائه می‌دهیم. همچنین دوره‌های شناخت توانایی‌ها (که طراحی‌اش برمبنای مدل جستجوی ارزش‌ها بوده است) و مجموعه کارگاه‌های کوله‌پشتی توسط Corporation for Positive Change تایید شده و از سال جدید میلادی در تقویم بین‌المللی این مجموعه قرار خواهد گرفت. برخی از این دوره‌ها توسط مدرسان خارجی و برخی هم توسط خود من ارائه خواهد شد.

از کجا شروع کنیم؟

بهترین روش آشنایی با مدل جستجوی ارزش‌ها تجربه کردن آن است. برای شروع ما آماده هستیم تا جلسات مشاوره‌ی رایگانی را با شما برگزار کنیم و کمک کنیم همزمان که قدرت این رویکرد را تجربه می‌کنید به شکل‌دهی نتایج دلخواهتان برسید. همچنین گفتگو کردن درباره‌ی نمونه‌های پروژه‌های داخلی و خارجی درک عمیقی از آنچه می‌تواند اتفاق بیافتد را به شما خواهد داد. رویکرد جستجوی ارزش‌ها را می‌توانید در تغییرات استراتژیک٬ افزایش میزان رضایت مشتریان٬ تغییر فرهنگ٬ افزایش کارهایی و رضایت پرسنل٬ بهبود شاخص‌های مالی سازمان٬ طراحی سازمان٬ کشف استعداد و پرورش مدیران و … بکار گرفت.

لطفا فرم زیر را پر کنید تا همکاران من برای هماهنگی جلسه با شما تماس بگیرند.

Comments
pingbacks / trackbacks

Leave a Comment