تبلیغات محدود در صنعت IT ایران

اگر دقت کرده باشید وقتی وارد سایتها و بلاگهای خارجی می شوید، مجموعه ای از تبلیغات متفاوت تصویری، متنی و تبلیغات متحرک را می بینید. احتمالا تعداد زیادی تبلیغات ویدئویی هم تا کنون دیده اید و اگر مجلات خارجی را هم دیده باشید تعداد زیادی تبلیغات رنگارنگ از شرکتهای مختلف فعال در زمینه فناوری اطلاعات مشاهده کرده اید.

اما تبلیغات در ایران چه در محیط اینترنت و چه خارج از آن، فعالیت محدودتری دارد. عمده تبلیغات شرکتهای فناوری اطلاعات از طریق مجلات کامپیوتری یا مجلات تخصصی مثلا در زمینه مدیریت، منابع انسانی، مالی و … است. بخش دیگری از تبلیغات در سایتهای اینترنتی است که بسیار محدود هستند و حتی شرکتهایی که رو به تبلیغات اینترنتی می آورند، تعدادشان بسیار کم است. یکی از شرکتهای پیشرو در این زمینه همکاران سیستم است که در سایتهایی مثل ITanalyzer.ir تبلیغات خود را قرار می دهد و این علاوه بر تبلیغات ثابت مجله ای است. در حوزه تلویزیونی اما این موضوع بسیار محدودتر است. شناخته شده ترین تبلیغات تلویزیونی مربوط به خدمات ایرانسل است که علاوه بر معرفی خدمات ارتباطی به معرفی خدمات اینترنتی خود هم می پردازد. بخاطر دارم که دو سه سال پیش شرکت آسیاتک برای مدت محدودی خدمات اینترنتی خود را از طریق تلویزیون تبلیغ کرد.

اما این سوال وجود دارد که چرا تبلیغات در حوزه فناوری اطلاعات تا این حد محدود است؟ موارد زیر به نظر من می رسد:

  • حجم پایین گردش مالی در صنعت IT باعث می شود تا هزینه صرف شده برای تبلیغات بسیار پایین باشد. صرف هزینه 20میلیون تومان در سال برای تبلیغات برای یک شرکت IT عددی قابل توجه است.
  • فراگیر نبودن خدمات IT در کشور هم باعث می شود تا تبلیغات همه جانبه در این زمینه مطرح نشود. بیشتر خدمات IT به شرکتها ارائه می شود و نه به اشخاص.
  • بدلیل ارائه خدمات به دیگر صنایع، صنعت IT در کشور چهره ای جدی دارد و تبلیغات در این شرایط محدود می شود.
  • عدم آشنایی آژانسهای تبلیغاتی با مفاهیم موجود در IT و عدم امکان ارائه طرح های مناسب این صنعت.

موارد دیگری اگر به نظر شما می رسد، مطرح کنید.

نمایش 0 دیدگاه
  • مهرداد
    پاسخ

    یک علت حجم پایین گردش مالی در صنعت آی تی به نظر من، ناموفق بودن طرح تکفا و اعطای وام به افرادی غیر تخصصی بوده که متقابلا روی تبلیغات الکترونیکی هم تأثیر گذاشته و نکته دیگه بنظر من ، کمبود برگزاری همایش ها و سمینار های مرتبط با حوزه تبلیغات الکترونیکی هست .

  • آرمان
    پاسخ

    البته من فکر می کنم این مسئله کم کم جا بیفته ..
    ممنون خیلی خوب بود

  • ساری گلین
    پاسخ

    با تاخير سلام
    به نظر من همانطور كه شما گفته ايد بسياري از مشتريان در حوزه آي تي سازمانها هستند كه اگر اجازه بدهيد ترجيح ميدهم بگويم سازمان هاي دولتي
    در اين آشفته بازار به نظر ميرسد به جاي سرمايه گذاري روي تبليغات تلويزيوني يا مجلات يا سايت ها و … شركت ها ترجيح بدهند روي افراد تصميم گير در آن سازمان ها سرمايه گذاري كنند و با جور كردن پارتي و اعمال نفوذ به فروش محصولات خود اقدام كنند تا تبليغات غير موثر

  • اوبالیت به بو
    پاسخ

    سلام

    راجع به این موضوع زمانی بسیار فکر می کردم و خوشبختانه به یک دلیل منطقی رسیدم.
    اگر نگاهی به آگهی ها و تبلیغات تلویزیونی داشته باشید 100% تبلیغات جنبه مصرفی دارند. مثل ماکارونی، مثل لاستیک خودرو، مثل بانک، مثل سس و ترشیجات، مثل شوفاژ، لوازم خانگی، مثل مزدا3 یا رنو پارس و …
    یعنی همه اینها نیاز تمام مردم عادی محسوب میشه.
    محصول یک شرکت مبتنی بر IT یک محصول سفارشی یا مربوط به یک صنف خاص می شود. مثل سیستم انبارداری، مثل سیستم اتوماسیون اداری و اقسام دیگر سیستم های مالی اداری صنعتی و غیره. بدون تحقیق حدس می زنم این مساله در تمام دنیا صادق هست.
    شما هیچ وقت نخواهید دید که یک شرکت/کارخانه در تبلیغات تلویزیونی خود یک صنف خاص را هدف بگیرد (بسیار کم و به ندرت) و یا در تیزر آگهی خود بیاورد انجام پروژه و سیستم های مورد نظر شما با RFP دلخواه شما.
    هیچ وقت شرکت آبسال نمی تواند بگوید محصول من فقط برای این مردم هستند. همه خریداری می کنند. محصولات IT محصولاتی هستند که فعلا در ایران به درد تمام اصناف جامعه نمی خورند چون شرکت ها نمی توانند در تمام بخش های IT فعالیت کنند. مثلا راننده تاکسی در زندگی خود هیچ وقت با نرم افزار برخورد نداشته چون به کارش نمی آمده.

ترک بک ها

یک نظر بدهید