سرمایه‌ی هویتی

سرمایه‌ی هویتی به معنی ارزشمندی‌هایی است که در زندگی در اختیار داریم. وجود سرمایه هویتی به ما می‌گوید که چه کسی هستیم، چه کاری انجام می‌دهیم، با چه افرادی باید در ارتباط باشیم، چه ارزش‌هایی داریم، چه تخصص و دانشی داریم و در زندگی به‌دنبال چه هستیم.
زمان‌هایی پیش می‌آید که ما هویت خودمان را گم می‌کنیم و به‌دنبال پاسخ به این پرسش هستیم که من چه کسی بودم یا چه کسی هستم. اما بهتر است در چنین زمان‌هایی به این پرسش فکر کنیم که من چه کسی می‌‌خواهم باشم و سرمایه‌ام در رسیدن به کسی که می‌خواهم شوم چیست؟
آیا دوستانی دارم که من را در مسیر دستیابی به هویت جدیدم منع یا تشویق می‌کنند؟ اگر منع می‌کنند و جزو دسته افرادی هستند که خودشان حرکتی در زندگی نمی‌کنند آنها نمی‌توانند بخشی از زندگی من باشند و باید از آنها عبور کنم.
اگر تخصصی دارم که من را به سمت هویت ایده‌آلم می‌برد چطور می‌توانم آن را تقویت کنم؟ چه چیزهای دیگری وجود دارد که به آنها توجه نکرده‌ام؟ چطور می‌توانم از دانش، تخصص و توانایی‌هایم در امور اجتماعی استفاده کنم و به دیگران کمک کنم. فعالیت‌های اجتماعی موقعیت فوق‌العاده‌ای است برای ساختن سرمایه‌ی هویتی.
چگونه می‌توانم برنامه یادگیری مداومی برای رشد و ایجاد سرمایه‌ی بزرگ‌تر هویتی داشته باشم؟
سرمایه، در دنیای امروز تنها پول نیست بلکه آدم‌های اطراف شما، دانش و تخصص‌تان و از همه مهم‌تر نگرش شما به مسائل اطرافتان سرمایه‌ی شما را شکل می‌دهد.
نگرش شما باعث می‌شود که به‌دنبال کنکاش دلایل ایرادها باشید یا بدنبال حل مسئله و شکل دادن موقعیتی جدید.

لینک این پست در کانال مربی: سرمایه‌ی هویتی

نمایش 1 دیدگاه

یک نظر بدهید