کاروشی یا مرگ به سبک ژاپنی

اگر زندگی قبلی وجود داشته باشه شاید من مثلا سامورایی بودم یا ممکنه اطراف ژاپن به دنیا اومده باشم که اینقدر فرهنگ مردم این کشور و به خصوص سامورایی ها برام جالبه. حالا چند وقتیه افتادم به بررسی روشهای کاری و اخلاقهای کاری ژاپنی ها. به نظرم برای ما مطالعه روشهای کاری، فرهنگ مدیریت و اخلاق حرفه ای ژاپنی ها ارزش داره. ما وقتی صحبت از تاریخ کشورمون می کنیم یک تصویر بزرگ و غنی را می سازیم اما آنچیزی که امروز و در عمل می بینیم کشوری است که ربطی به تاریخش نداره. بگذریم…

در این گشت و گذارها و مطالعه های پراکنده به مواردی برخورد کردم که جالبه و فکر کردم در موردش بنویسم.

همیشه این بحث وجود داره که میزان ساعت کاری مفید در کشور ما چقدره. گمانه زنی هایی در حدود 2 ساعت تا 4 ساعت می شه. در بخش دولتی شاید این زمان کمتر باشه و در بخش خصوصی بیشتر. همین مورد هم باعث می شه که خیلی ها دنبال راه حلهایی برای افزایش میزان زمان کار مفید افراد در شرکتها بگردند. اما در ژاپن این ماجرا وارونه است. یعنی دولت ژاپن سعی می کنه تا قوانینی وضع کنه که ساعت کاری را کنترل کنه و افراد را از زیاد کار کردن منصرف کنه.

در زبان ژاپنی کلمه ای وجود داره با عنوان کاروشی. ترجمه کاروشی به زبون ما میشه مرگ از شدت کار زیاد. بله درسته! مرگ از شدت کار زیاد. آقا، تو ژاپن طرف اینقدر کار می کنه که می میره. باورتون میشه؟ باورتون میشه که تو ژاپن برای این موضوع، کلی کتاب نوشتن، دولت وضعیت فوق العاده اعلام کرده و برنامه ریزی ملی برای جلوگیری از این رخداد در دست انجامه؟

طبیعیه که کاروشی بیشتر برای مردها اتفاق می افته. این ماجرا از زمانی خیلی حاد شد که جنازه یکی از مهندسین ارشد تویوتا در تخت خانه اش توسط دخترش پیدا شد. علت مرگ این مهندس ایست قلبی بخاطر کار زیاد بود. جالبه که بدونید او در یکماه 114 ساعت اضافه کاری داشته. شاید شما بگید که دلیل اصلی این موضوع دریافت دستمزد بیشتر بوده. اما اشتباه می کنید. خیلی از این نوع اضافه کاریها بدون پرداخت دستمزد است. هدف گرایی و پایبندی شدید ژاپنی ها برای رسیدن به نتیجه کار و موفقیت باعث میشه که در صورت شکست، روح سامورایی احاطه شان کنه و دست به خودکشی یا همون هاراگیری بزنن.

مرگ مهندس تویوتا نمونه ای از تعداد رو به افزایش این نوع مرگ و میر در ژاپن است. در سال 2007 حدود 147 نفر به شکل کاروشی مرده اند و بیش از 208 نفر به همین دلیل اضافه کاری بیش از حد از کار افتاده شده اند. این موضوع اینقدر جدی است که بسیاری از شرکتها سیاستهای کنترلی برای اضافه کار پرسنل خود تدوین کرده اند. مثلا در تویوتا از ساعت 7 شب بصورت مداوم اعلانهای پخش میشه که به پرسنل یادآوری می کنه باید محیط کار را ترک کنند و محدودیت اضافه کار تا سقف 30 ساعت در ماه تعیین شده. در بعضی دیگر از شرکتها مثل نیسان، کارکنان به دورکاری تشویق می شوند و واردی از این دست.

درباره کاروشی کانال Arte یک مستند ساخته با عنوان Old in Japan و بازی  های کامپیوتری وجود داره که برای گذشتن از یک مرحله باید به مرگ برسید.

این از ژاپنی ها. ما از چی می میریم؟

——————————————————————————————————————————————

در صفحه بپرسید؟ می توانید سوالات خود را در زمینه مطالبی که در بلاگ می نویسم مطرح کنید تا درباره آنها مطلب بنویسم.

می توانید مشترک فید مطالب این بلاگ بشوید و یا در توییتر من را دنبال کنید.

بلاگ سازمانی خود را ثبت کنید تا در Thecoach.ir به خوانندگان جدید معرفی شود.

خدماتی را که می توانم ارائه بدهم مطالعه کنید و در صورت نیاز با من تماس بگیرید.

نمایش 17 دیدگاه
  • roho
    پاسخ

    تو سنتها و باورهای ما کارکردن امر خوب و پسندیده ای هست و بیکاری رو عار میدونستند ولی اگر میخواستند برای کسی دعا کنند میگفتند کار نکنی و بخوری ( یک مثل آذری ) و این باور تو ذهن خیلی از جوان ها ماندگار شده و آمال اونها این هست که یک جایی استخدام بشن و صبح تا ظهر باشه و حقوق ثابت ، کسی هم بهشون کاری نداشته باشه ( عدم مسئولیت پذیری و راحت طلبی ) .
    یک دلیل دیگر برای این باور ،عدم پذیرش جوان به عنوان صاحب ایده و قدرت کار هست .
    بیشتر کارفرماها هم میخوان که کنترل کار دست اونها باشه تا دست یک نیروی کار جوان و این درحالی هست که در بیشتر کشورها جوان رو تشویق به کار مستقل میکنند و از ایده اونها استقبال میشه ( مثل استارت آپ ها ).
    یک مورد دیگر هم عدم پایبندی به تعهد و زمان هست که تو جامعه ما رواج داره و برای انجام یک کار چند نوع قرارداد و چندین جلسه تصمیم گیری در مورد انجام تعهدات کاری و زمانبندی پروژه برگزار میشه ولی طرفین هرکدام به نوعی از اجرای تعهدات طفره میرن.

    • فارس
      پاسخ

      جناب ROHO از مثال هایی که زدین مچکرم…….واقعیت رو گفتین

  • امیر مهرانی
    پاسخ

    @roho به نکته‌های خیلی خوبی اشاره کردید. مثل جالبی بود. در مورد همین روش اهمیت دادن به جوانان در ژاپن مطلبی دارم که فکر می‌کنم برای هفته آینده منتشرش کنم.

    • azeri
      پاسخ

      چرا از اذری ها مثال می زنی ترکها در ایران سختکوش ترین قوم هستند این مثل هم توسط افراد تنبل و بی شخصیت استفاده می شه ایران را شما فارسها به گند کشیدید ایران اگر شما را نداشت اینهمه در فساد غزق نمی شد

      • فارس
        پاسخ

        واقعیت گاهی تلخه…بپذیر….اون که باید بره توی متجاوزی هستی که از نسل مغولی

  • متین
    پاسخ

    امير جان، عالی بود. من از بچگی به ژاپن علاقه داشتم و اميدوارم که در مورد ژاپنی ها بيشتر بنويسی.

  • پدرام میرافتخاری
    پاسخ

    کلی جالب بود
    باز هم افراط و تفریط

  • ساسان
    پاسخ

    خیلی حال می‌کنم با این فرهنگ ژاپونی‌ها. کار اون‌ها رو میکشه، ما رو مفت‌خوری.
    راستی این عکست تو بنر هم خیلی باحاله، کُپ سامورایی‌ها افتادی.

  • محمد
    پاسخ

    البته اقتصاد دولتی هم در کم‌کاری ما تأثیر داره. و ایضاً اقتصاد سرمایه‌داری در پرکاری ژاپنی‌ها. هرچند عوامل فرهنگی هم مؤثر باشند.

  • sss
    پاسخ

    ین اخری که گفتی یعنی چی زیر مهدکودک بگو ما هم بفهمیم!!!

  • دانیال
    پاسخ

    ما از زرنگی و از زیر کار در رفتن در محیط کار.

  • آرزومودی
    پاسخ

    نه تنها ما به تاریخمان هیچ ربطی نداریم.
    بلکه چنان با آن بیگانه ایم که هیچ خبری از جزئیات و چند و چون انجام بدیهی ترین کارهایی که اتفاقا خیلی هم بهشون می نازیم را هم نداریم.

  • پاژتار
    پاسخ

    به خاطر حسادت يا چشم و همچشمي يا غرور يا دنده اي كه بعضي از زنا به مرداشون مي دن. مردم حداقل زمان ممكن رو به كارشون اختصاص مي دن و بقيه زمانشون رو صرف اين مي كنند كه از خلاقيتشون استفاده كنند و بتونن از امتيازات ديگه اي كه داخل يا بيرون از محل كار وجود داره استفاده كنند يا اگر بتونن منبع درامد ديكه اي جور كنن.
    حالا اگر بتونيم مديريتي داشته باشيم تا نيازهاي پرسنل رو رفع كنه و اون ها رو به كار جذب كنه و جوري اونها رو به بازي راه بده كه همه سعي كنن از خلاقيت هاشون براي پيشرفت كار استفاده كنند و بدونن كه پيشرفت گروه توي سرنوشت اونها هم تاثير داره اونوقت راندمان كاري بالاتر ميره

  • پسر بد
    پاسخ

    امیرجان یه کوچولو بگم و اونم اینه که “هاراکیری” درسته، که البته تو زبون ما چون معنیش یه جوری میشه، اکثرا بهش “هاراگیری” میگن

  • حامد
    پاسخ

    دمشون گرم به مولا

  • آرش زستمی
    پاسخ

    @آرزومودی

    کاملا موافقم

  • ن
    پاسخ

    سلام ملت ژاپن اقتصادی به ساعت کارزیادی خیلی وحشناک بود وجمعیت پر برابر خفه ازمرگ شده است خیلی فرهنگ اشتباه است

یک نظر بدهید