کارهایی که در مصاحبه استخدامی نباید انجام داد

دوباره درگیر ماجرای مصاحبه استخدامی شدم و همین بهانه خوبی بود برای اینکه در این مورد دوباره مطلب بنویسم. قبلا مطلبی با عنوان نکاتی در مورد مصاحبه استخدامی نوشته بودم که بد نیست نگاهی بهش بندازید. تا حالا تو مصاحبه ها با آدمهای مختلفی برخورد کرده ام. اما می خوام بگم که بعنوان کسی که بارها مصاحبه شونده بوده و حالا مصاحبه کننده، چه کارهایی رو نباید انجام داد. خیلی وقتها افراد بواسطه توان فنی و دانش بالا، کاملا شرایط رو به نفع خودشون می بینن، اما باید در نظر داشت که توان فنی و دانش شما دلیل لازم برای استخدام شماست اما کافی نیست. پس فقط روی تخصص مانور دادن نمی تونه شما رو در مصاحبه موفق کنه. پس برای کسانی که دانش خوب و تبحر در کار دارند رعایت این نکات حیاتی است:

1- غرور نداشته باشید. منظورم این نیست که خودتون رو دسته کم بگیرید اما فراموش نکنید که با مصاحبه کنندگان از موضع بالا صحبت نکنید. این عامل تاثیر اولیه بدی در نظر آنها خواهد داشت.

2- محل کار قبلی را خراب نکنید. اگر بدترین تجربه ها را هم در محل کار قبلی خود داشته باشید، نباید از ضعفهای آنها برای بالا کشیدن خود استفاده کنید. این کار در مصاحبه یک خودکشی بی عیب و نقص خواهد بود.

3- همه چیز را به پول وصل نکنید. گرفتن پول به اندازه دانش و تخصص شما و به اندازه ای که خود را لایق آن می دانید حق مسلم شماست. اما مرتبط کردن هر موضوع کاری با پول  کارفرما را به این نتیجه می رساند که احتمالا شما در مقابل دستمنزد بالاتر از یک شرکت دیگه تعهد خود را فراموش می کنید.

4- در مقابل قوانین شرکت نایستید. هر شرکتی قوانین خودش را دارد. یکی از معیارهای انتخاب محل کار اینست که جایی را انتخاب کنیم که قوانینش با شرایط ما همخوانی داشته باشد. پس بجای اینکه سعی کنید در مقابل قوانین شرکت ایستادگی کنید یا انعطاف به خرج دهید یا به فکر شرکت دیگری باشید.

5- شخص مقابل را کم سواد فرض نکیند. بدون شک شما در کار خود بهترین هستید اما نباید مصاحبه کنندگان را بی اطلاع از موضوع فرض کرد. ممکن است آنها به اندازه شما دانش نداشته باشند و شما به هیچ عنوان نباید به شکلی حرف بزنید که به مخاطبتان احساس ضعف بدهید. البته این موضوع را نه تنها در مصاحبه که در هر شرایطی باید رعایت کرد. به نظرم به رخ کشیدن تواناییها یک رفتار کاملا غیرحرفه ای است.

6- مصاحبه روکم کنی نیست. بارها و بارها دیده ام که خیلی ها میرن مصاحبه و مردود میشن و با افتخار می گن که حال طرف رو گرفتم. قضاوت نتیجه این کار با خودتون.

اما اگر تجربه زیادی در کار ندارید و تازه مشغول بکار شده اید ممکنه شرایط متفاوتی را در مصاحبه تجربه کنید:

1- لزومی ندارد همه چیز را بلد باشید. خیلی از رزومه های آدمهای تازه کار پر است از انواع اقسام عنوانها و مواردی که تخصص آنها را باید نشان دهد. اما یک آدم حرفه ای می داند که در زمان کم کسی نمی تواند ادعای بلد بودن خیلی از کارها را داشته باشد. پس تنها بر روی کاری که بلد هستید تمرکز کنید.

2- خود را ضعیف نشان ندهید. درسته که شما تجربه کمی دارید اما این نشانه ضعف شما نیست و دلیل نمی شود که به همه چیز بله بگویید. سعی کنید شخصیت و ویژگی های خود را نشان بدهید.

3- سکوت نکنید. بسیاری از افرادی که تازه کار بودند و با آنها مصاحبه کردم، یا فقط شنونده بودند یا به سوالات جواب دادند. در مصاحبه ها آنچه که مهم است اینه که مصاحبه کننده از انگیزه ها و استعدادهای شما اطلاع پیدا کنه. پس سعی کنید تعریف خوبی از خودتون ارائه بدید.

4- رزومه دو خطی نفرستید. گاهی رزومه هایی به این شکل دریافت کردم : “بنام خدا من… علاقه مند به برنامه نویسی هستم. پرانرژی و فعال می باشم. شماره تماس… ایمیل….” باش قبول شما خوبید. استخدام شدید! روزمه شما اگرچه سابقه کاری کمی درش درج خواهد شد اما باید از اهداف و انگیزه های شما بگوید. باید سعی کنید کارهایی مهمی که انجام داده اید یا می خواهید انجام دهید، دوره های آموزشی و مواردی از این دست را در رزومه مشخص کنید.

5- حواستان به آدرس ایمیلتان باشد. این نکته شاید خیلی هم وزن موارد دیگه نباشه اما گاهی رزومه هایی دریافت می کنم با ایمیلهای عجیب غریب. blackrose2003، shamilakhoshgel و… که قابل ذکر نیست. درست دیدید حقیقت داره! لطفا آی دی چت رومهای یاهو رو برای کار استفاده نکیند.

6- اخلاق را رعایت کنید. خیلی عذر می خوام که اینو می گم اما من با کسی مصاحبه کردم که بدلیل آدامس جویدن، وسط مصاحبه ازش خواستم مصاحبه را ترک کنه. شخص دیگری بود که شکل نشستنش این حس را منتقل می کرد که انگار بودن در مصاحبه برایش اهمیت ندارد به همین دلیل از او هم خواستم که برود. بعضی های هم بوده اند که با استفاده از حربه “زود پسر خاله شدن” خواسته اند که به نظر خودشون ارتباط برقرار کنن و گاهی از کلماتی استفاده کرده اند که باعث شده چشمای من از حدقه دربیاد. لطفا این کارها را نکنید. بله با خود شما هستم.

7- سوالات را زیر سوال نبرید. از شما سوال می شود و در این شرایط اگر سوال به مسائل خصوصی شما ربط نداشته باشد، شما باید پاسخ بدهید. پس لطفا نگویید: واااا! این چه سوالیه ؟ و بعد با لبخند مصاحبه کننده را نگاه کنید.

از این موراد که بگذریم در چارگون مشغول استخدام هستیم. برنامه نویس .net، تحلیلگر و طراح سیستم، طراح وب، کارشناس Sharepointو CRM، کارشناس پشتیبانی و نصب و استقرار نرم افزار و مدیر پروژه راه اندازی و نصب و استقرار. برای اطلاع از فرصتهای شغلی روی این لینک و برای ارسال روزمه روی این لینک کلیک کنید.

——————————————————————————————————————————————

می توانید مشترک فید مطالب این بلاگ بشوید و یا در توییتر من را دنبال کنید.

آیا می‌دانید در چه کاری بیشترین میزان موفقیت را کسب خواهید کرد؟ مشاوره شغلی به شما کمک خواهد کرد که به توانایی‌های خود آگاه شوید.

اگر قرار باشد تخصص و دانش شما محصول شما باشد، چطور آن را عرضه می‌کنید؟ آیا شما در جامعه کاری خود شناخته شده و صاحب اعتبار هستید؟

نمایش 40 دیدگاه
  • سعید
    پاسخ

    لینکها کار نمی کنن

  • امیر مهرانی
    پاسخ

    @سعید من تست کردم سالمه.

  • امیر نام آور
    پاسخ

    جناب مهرانی عزیز مطلب دقیق و کارشناسی شده‌ای رو نوشتید. من هم این روزها درگیر مصاحبه با داوطلبان استخدام در شرکت هستم و تصدیق می کنم مواردی که فرمودید کاملا در تصمیم گیری من تاثیرگذار هست. فکر می کنم هزینه‌ای که برای استخدام افراد با توان فنی پایین تر ولی دارای نگاه و اخلاق حرفه‌ای بالا می کنیم کمتر از هزینه‌ای است که برای استخدام افراد با توان فنی بالا ولی با نگاه و اخلاق غیرحرفه‌ای می‌پردازیم. تجربه نشون داده افراد دارای توان فنی پایین که نگاه حرفه‌ای به کار دارن و اخلاق حرفه‌ای رو رعایت می‌کنن به سرعت می تونن در مسائل فنی خودشون رو اثبات کنن ولی عکس این قضیه هرگز صادق نبوده!

  • Hoda
    پاسخ

    خیلی کامل و جامع بود
    ممنون خیلی به دردم خورد

  • فری
    پاسخ

    مصاحبه کننده حق توهین رو به کسی نداره . خدا که نیستی به هر سوالت جواب داده بشه
    تو در مقام کارفرما یا صاحب کاری نه بیشتر آره با خودت هستم .
    در ضمن تو هم خودت خوب میدونی که تو این مملکت کسی دنبال تخصص نیست . آشنات رو استخدام کن پسر تخصص کیلو چنده ؟

  • امیر مهرانی
    پاسخ

    @فری اصلا باهات موافق نیستم. این مطلب رو بخون لطفا: http://thecoach.ir/1389/05/23/%d9%be%d8%a7%d8%b1%d8%aa%db%8c-%d8%a8%d8%a7%d8%b2%db%8c-2-0-3/

    در ضمن من نمی دونم بحث توهین رو شما از کجا آوردی. من جایی از توهین به مصاحبه شونده صحبت نکردم و گفتم اگر سوال خصوصی نباشه شما موظف هستید جواب بدید.

  • میلاد
    پاسخ

    البته بند پ رو فراموش نکنید چون بد جوری اعتماد به نفس رو بالا میبره!!!

  • مایا
    پاسخ

    مرسی امیر جان طبق معمول عالی بود مطلبی که نوشتی

  • آيدين ك
    پاسخ

    من هم مطلبي در اين مورد داشتم:
    موقع مصاحبه از اين اشتباهات نكنيد
    http://ieplusit.blogspot.com/2010/03/common-job-interview-mistakes.html

  • امیر مهرانی
    پاسخ

    @آیدین ک جالب بود. ظاهرا همه جای دنیا آسمون یک رنگه. اون مورد زیاد صحبت کردن هم نکته خوبی بود که من یادم رفت بنویسم. مرسی بابت لینک.

  • احسان ولی نوری
    پاسخ

    آقای تهرانی، من آگهی چارگون رو دیدم و رزومه ارسال کردم، با من تماسی گرفته نشد، البته قصد ندارم از شما بخواهم که برام پارتی بازی کنید، میخوام بدونم چرا با ارسال این همه رزومه هیچوقت با من تماسی گرفته نمیشه؟ آیا این دلیلی بر پارتی بازی در اکثر شرکت ها نیست؟ رزومه من رزومه دو خطی نیست، به نظر خودم رزومه ای تقریبا حرفه ایست اما اینکه جرا مورد توجه قرار نمیگیره برای خودم هم عجیبه.

  • امیر مهرانی
    پاسخ

    @احسان ولی نوری آقای ولی نوری عزیز من مهرانی هستم (نه تهرانی) در حال حاضر بیش از 300 رزومه به شرکت رسیده که عملا بررسی همه این رزومه ها و تنظیم وقت مصاحبه بسیار زمان بر خواهد بود. پس مسئله پارتی بازی منتفی است. اگر شما برای جاهای مختلف رزومه می فرستید و پاسخی نمی گیرید بهتره در رزومه خودتون بازنگری کنید. ممکنه رزومه شما از نظر خودتون خوب باشه ولی از نظر دیگران اینطور نباشه.
    ولی واقعا برای من سوال شده چرا ما اینقدر صحبت از پارتی بازی می کنیم؟

    • ALI_S
      پاسخ

      سلام و تشکر از مطالب مفیدتون ، پاسخ سوال شما را از طرف مراجع عظام فهمیدم ، امیدوارم به کارتون بیاد. که به نظر خودم به آموزش غلط و نادانی و کوتاهی آدمهاست نسبت به کارهایی که در طول روز انجام میدهند.به عبارت دیگر کسی نیست فرهنگ سازی کند.
      http://makarem.ir/Question/question.aspx?lid=0#
      9210260109: کد رهگیری
      سلام علیکم و رحمه الله.با تشکر فراوان از زحمات بسیار شما: خدا قوه.
      حکم دینی یا شرعی عمل پارتی بازی در کار(استخدام در ادارات و به طور کل شغل ها) و یا غیر کار(به کسی برای کمک در غیر شغل معرفی کردن…) چیست؟ لطفا احکام را شرح فرمایید.
      با اهداء سلام و تحيت؛
      پاسخ:(آیت الله مکارم شیرازی مرجع عالی قدر اسلام)
      پارتي بازي ( يعني وساطت براي پيشرفت کار بر خلاف قانون) جايز نيست و حقوقي که مي گيرند اشکال دارد ولي چنانچه اين کار در حد معرفي باشد و فرد بقيه مراحل را طبق مقررات و شرايط قانوني طي کند و باعث تضييع حقوق ديگران نشود اشکالي ندارد. موفق باشید

  • امیر مهرانی
    پاسخ

    @احسان ولی نوری نکته دیگه که فراموش کردم بگم این بود که در صورتیکه برای مصاحبه با شما تماس گرفته نشه به این معنی بوده که شرایط شما با نیاز شرکت مطابقت نداشته.

  • احسان ولی نوری
    پاسخ

    آقای مهرانی، رزومه من کپی هوشمندانه ای از یک رزومه حرفه ای بود. ضمنا الان اصلا بحث من شرکت چارگون نبوده و نیست. بحث من اینه که در اکثر شرکت ها آگهی استخدام یک چیز فرمالیته است و نهایتا کسی انتخاب خواهد شد که ارتباطی غیر کاری با کارمندان و مدیران شرکت داشته باشد. البته این فرد میتونه از لحاظ علمی هم مناسب باشه ولی مهم اینه که اون شرط رو که گفتم داشته باشه.
    من هیچ جای صحبتم نگفتم در شرکت شما پارتی بازی میشه پس سو تفاهم نشه حدای ناکرده.

  • امیر مهرانی
    پاسخ

    @احسان ولی نوری به نظرم اشتباه اول کپی رزومه است. در این مورد حتما خواهم نوشت. در مورد ارتباطات می خوام بگم که این موضوع رو از پارتی بازی جدا بدونید. در کار حرفه ای طبیعیه که من نوعی همیشه به سراغ افرادی میرم که سابقه ذهنی از اونها دارم و از کیفیت کارشون باخبر هستم. هزینه نیروی انسانی برای یک شرکت هزینه بالایی است بخصوص در کار تخصصی پس طبیعیه که همه شرکتها از افرادی استفاده کنند که تضمینی پشت آنها باشه شما خودتون هم به این موضوع اشاره کردید. اینکه یک نفر رو بیاری چند ماه روش سرمایه گذاری کنی و بعد نتیجه نده ضربه بزرگیه. مثل این میمونه که شما بخوای لباس بخری و یکی از اقوام شما مغازه فروش لباس داره که مدلهای مورد نظر شما رو می فروشه. شما در این شرایط چیکار می کنی؟ به نظرم اگر توانایی های فنی هرکسی خوب و قوی باشه قدم دومش اینه که ارتباط سازی کنه. ما تو ایران به این می گیم پارتی بازی اما همه جای دنیا روشهای ایجاد ارتباط موثر رو درس می دن. این تفاوت دید هستش.
    پارتی بازی یعنی یک آدم بیسواد رو بیاری سرکار. مثلا استخدام بانک از طریق آزمون ورودی هست، کسی رو بدون آزمون وارد کنی که سواد کمتری از دیگر شرکت کننده ها داشته باشه. این پارتی بازیه و ضایع کردن حق دیگران.

  • علي نعمتي شهاب
    پاسخ

    امير جان عالي نوشتي. من با اجازه‌ات چند تا نکته کوچک را براساس تجربه‌ي شخصي‌ام اضافه کنم:
    1. سعي کنيد بتوانيد در چند جمله‌ي کوتاه به فرد مصاحبه‌کننده نشان دهيد که تخصص شما دقيقا چيست و قرار است براي کارفرما چه کار کنيد.
    2. سر وقت به قرار برسيد؛ نه زودتر و نه ديرتر (اين خيلي نکته‌ي مهمي است که معمولا بهش دقت نمي‌کنيم.) اگر زود برسيد اين پيام منفي را دارد که خيلي براي رسيدن به اين شغل عجله يا نياز داريد. اگر دير برسيد هم که ديگر معلوم است چه پيامي به طرف داده‌ايد!
    3. اين کاملا درست است که نبايد محل کار قبلي را خراب کنيد؛ اما حتما براي ترک شغل‌تان انگيزه‌ي مثبت داشته باشيد. يعني مثلا به کارفرماي جديد بگوييد دنبال تجربه کسب کردن در حوزه‌ي کاري جديد هستيد (مثلا من تمام تجربه‌ام در زمينه‌ي فرايندها بود و مي‌خواستم بروم وارد حوزه‌ي استراتژي بشوم.)
    4. لطفا متوهم نباشيد و اغراق هم نکنيد! خيلي وقت‌ها ما آن چيزي که فکر مي‌کنيم نيستيم يا اين‌که مي‌خواهيم به هر علتي مي‌خواهيم خود را چيزي نشان بدهيم که خودمان هم مي‌دانيم نيستيم. لطفا نه به خودتان دروغ بگوييد و نه به طرف مقابل.
    5. حاشيه نرويد. سؤال طرف را با کم‌ترين جملات ممکن ولي کامل جواب بدهيد. براي وقت خودتان و مصاحبه‌کننده اهميت قائل باشيد.

  • امیر مهرانی
    پاسخ

    @علی نعمتی شهاب مرسی علی نکات مهمی بود.

  • حسین
    پاسخ

    مطالب کاملا مفیدی بود ممنووووووووووووووووون

  • پدرام میرافتخاری
    پاسخ

    سلام آقای مهرانی شما که با این دقت نوشتید که چگونه باید مصاحبه استخدامی انجام داد، منکه رزومه خود را برای شما فرستادم حتی یک ایمیل هم نفرستادید که رزومه شما دریافت شد و … این حداقل وظیفه گیرنده اینگونه مدارک است. یک “کارهایی که باید در مصاحبه استخدامی باید انجام داد” هم گویا نیاز است.
    موفق و سلامت باشید

  • امیر مهرانی
    پاسخ

    @پدرام میرافتخاری آقای میرافتخاری عزیز من این موضوع را به تمام دوستانی که کامنت می گذارند و یا مستقیما به من ایمیل می زنند توضیح می دم که تعداد رزومه های رسیده بسیار بالا است. به این دلیل که آگهی کار فقط از طریق بلاگ من نبوده بلکه یک آگهی در صفحات اصلی همشهری هم چاپ شده و برای تمام عناوین شغلی مورد نیاز در شرکت بیش از 500 رزومه رسیده که طبیعی است که رسیدگی به همه رزومه ها زمانبر خواهد بود. در مرحله اول هم روزمه ها بررسی می شوند و با افرادی که برای مصاحبه مناسب تشخیص داده می شوند قرار مصاحبه تنظیم می گردد.

  • امیر مهرانی
    پاسخ

    @پدرام میرافتخاری نکته دیگه اینکه معمولا شرکتهای بزرگ واحد منابع انسانی دارند که وظیفه رسیدگی به رزومه ها را داره. در این زمینه بنده مسئول رسیدگی به تک تک رزومه ها نیستم. به نظرم قبل از قضاوت زود هنگام کمی صبور باشید و در صورتیکه با شما تماسی گرفته نشد به این معنی است که تخصص شما با نیاز شرکت همخوانی نداشته.

  • پدرام میرافتخاری
    پاسخ

    آقای مهرانی، ممنون از پاسختان. من اصلا از اینکه دعوت به کار نشده ام ناراحت نیستم. این نظری که دادم هم از لحاظ روانی و هم از لحاظ برند برای سازمان شما مفید می باشد. تعداد بالای رزومه توجیه این مطلب نیست زیرا که این ایمیل ها معمولا به صورت اتومات پاسخ داده میشوند. و قطعا بخش منابع انسانی موظف به انجام چنین کاریست.
    اگر سوء تفاهم شد عذر میخواهم. برای شما PDF در مورد کارمندیابی میفرستم، جهت اشتراک ایده ها. کاری بود برای دوران دانشجویی من.
    پیروز باشید

  • امیر مهرانی
    پاسخ

    @پدرام میرافتخاری ممنون منتظر دریافت فایل از طرف شما هستم. در مورد پاسخ خودکار متاسفانه هنوز این بخش راه اندازی نشده که حتما برای راه اندازی پاسخ خودکار پیگیری می‌کنم.

  • Maneli
    پاسخ

    ممنون ازنظراتتون ولی شدنی نیست .

  • Maneli
    پاسخ

    البته جسارت منو حمل بر بی ادبی ندونید .

  • امیر
    پاسخ

    اگه کسی تازه فارغ التحصیل شده و هیچ تجربه کاری نداره چی کار باید بکنه؟!
    این جاست که به قول معروف میگن باید با پارتی بازی وارد کار بشه تا بتونه سابقه بدست بیاره برای شغل های بعدی این طور نیست؟
    سوال اصلی من اینه که چرا در شرکت ها بخشی به نام آموزش نمیزارن تا تازه واردها با کمی آموزش خشک و خالی برای کار نیاز دارن تا بتونه شروع خوبی برای پایان موفقیت آمیز داشته باشه…..

  • امیر مهرانی
    پاسخ

    @امیر در بسیاری از کارها دوره کارآموزی وجود داره. شما می‌تونید در رشته کاری خودتون می‌تونید کارآموزی کنید. من مثالهای زیادی از آدمهایی دارم که به همین روش کار شروع کردند و الان شرایط خیلی خوبی دارند.

  • a.s
    پاسخ

    سلام
    من یه مشکل خیلی بزرگ دارم.در مصاحبه ها عملکرد ضعیفی دارم و از اون چیزی که هستم خودم ر پایین تر نشون میدم دست خودم هم نیست.جواب صحیح سوالات ر بعد از مصاحبه یادم میفته و…با اینکه از دانشگاه خوبی فارغ التحصیل شدم، معدل خوبی دارم،رتبه تک رقمی کنکور سراسری کارشناسی ارشد دارم،مقالات و پایان نامه خوبی هم دارم ولی از شدت استرس عملکردم پایین میاد.نمیدونم باید چیکار کنم .لطفا راهنماییم کنید

  • vahid
    پاسخ

    من جدیدا آزمون کتبی یک شرکت معتبر رو قبول شدم و چند روز دیگه باید مصاحبه رو انجام بدم قبلا با شرکت های پیمانکاری و یک نفر که ازم مصاحبه میگرفت برخورد کردم ولی حالا اوضاع فرق میکنه و میدونم بجای یک نفر 4 نفر مصاحبه میگیرن . بخاطر همین دچار استرس شدم . میشه راهنمایی کنید که چه برخوردی باید داشته باشم در این موقع . اگر جواب رو برام ایمیل کنید ممنون میشم .
    مرسی

  • مصطفی
    پاسخ

    سلام
    من دانشجوی رشته ی نرم افزار هستم خیلی دوست دارم ار الان وارد بازار کار شوم می خواهم از شما که در سمت مصاحبه گر بوده اید سوال کنم به نظر شما چه تخصصص هایی برای یک برنامه نویس تازه کار مد نظر دارید
    لطفا پاسخ سوال مرا بدهید
    باتشکر

  • امیر مهرانی
    پاسخ

    @مصطفی این کاملا بستگی داره که چه گرایشی رو در کار نرم‌افزار بخواهید ادامه بدید. اما به‌عنوان یک شخص تازه‌کار توان حل مسئله، انگیزه و آشنایی کامل با مفاهیم پایه‌ای و دانش خوب تئوری در حوزه مورد علاقه کاری اهمیت داره.

  • بهاره
    پاسخ

    سلام

    با عرض خسته نباشید خدمت شما ..و با تشکر از مطالب خوبتون …راستش به تازگی تو ی ازموئن قبول شدم…که مصاحبه هم داره…هر کسی به من ی چیزی میگه که اینو بخون اونو بخون…این لباسو بپوش …جوراب مشکی بپوش و…میشه راهنماییم کنید..با تشکر

  • امیر مهرانی
    پاسخ

    @بهاره راستش این موضوع خیلی وابسته به سازمانی است که شما مصاحبه دارید. قطعا در مصاحبه استخدامی باید پوشش رسمی داشته باشید.

  • صمد
    پاسخ

    سلام
    جدیدا در آزمون استخدامی یک سازمان دولتی قبول شدم و قرار است سازمان مربوطه ما را به مصاحبه دعوت کند.می خواستم در مورد مصاحبه سازمانهای دولتی بیشتر بدانم
    با تشکر

  • mohsen
    پاسخ

    salam dostan
    man ham vase mosahbe raftam vali ghabol nashodam fardi ke az man soal mikard reshte mekanik khonde bod va man electronic
    khob soal avale ke az man porsid
    kheili jaleb bod behem goft farghe beyne electonic ghodrat ba tristor chie?!!!
    va dar sokhananeshon farmodand ma inja be mohandesi ke plc va micro balad bashand nyazi nadarim
    khob dige saretono dard niaram

  • .خضرایی
    پاسخ

    باسلام
    من رزومه فرستادم تاییدشد برای مصاحبه شغل پشتیبانی به چارگون آمدم اما رد شدم دائم دراین فکر بودم که چرا؟درایمیل دریافتی علت عدم تطابق سوابق با مشاغل چارگون ذکر شده بود.درحالیکه من تازه فارغ التحصیل شده ام و تجربه زیادی ندارم سوابق ذکر شده در رزومه هم فقط کارهای دانشجویی بود ومن صادقانه آنها راذکر کردم اما بعد بعد به این نتیجه رسیدم که شاید بهتر بود راجبشان صحبتی نمیکردم.
    الان در گوگل به دنبال “نحوه مصاحبه” میگشتم که شاید اشکالات خود رابیابم که اتفاقی به این مطلب رسیدم ودرآخر آگهی چارگون رادیدم مطلب شما بسیار عالی بود اما من فکر میکنم که اشکالات ذکر شده در اینجا راهم نداشتم .با توجه به اینکه مصاحبه من درچارگون اولین مصاحبه رسمی ام دریک شرکت مهم بود برای شرکت در مصاحبه های دیگر استرس دارم ونمیدانم کدام قسمت از رفتارم ایراد داشت وآیا باید در جای دیگر تغییری در نحوه پاسخگویی داشته باشم یا نه یا آیا اصلا صداقت در مصا حبه خوب است یا نه؟خیلی دوست دارم نقاط ضغفم را بدانم .گرچه من باشما مصاحبه نکردم.اما لطف میکنیداگر راهنماییم کنید. باتشکر

    • امیر مهرانی
      پاسخ

      سلام. من در مصاحبه شما نبودم و اطلاعی از دلایل عدم پذیرش شما ندارم. اما شاید نداشتن تجربه کاری باعث این موضوع شده. در مورد صداقت همواره تاکید می‌کنم که صادقانه در مصاحبه حضور داشته باشید. چون کاری که با دروغ شروع بشه بعدا برای خود شما سخت خواهد شد.

  • احسان
    پاسخ

    قربان بد نیست برای مصاحبه‌کنندگان و گروه منابع انسانی شرکت‌ها هم مطلب مشابهی بنویسید. اینکه اصول مصاحبه کاری چیست؟ حق پرسیدن چه پرسش‌هایی را دارند؟ برخورد و رفتار مناسب با جوینده کار چطور باید باشد؟ بسیار دیده‌ام که نکات بدیهی اخلاقی و انسانی (که لزوما ارتباطی هم با موقعیت مصاحبه ندارند و وظیفه اخلاقی هر انسانی در قبال همنوع خود هستند) به راحتی زیر پا گذاشته می‌شوند فقط به این دلیل که مصاحبه‌کننده خودش را در موضع کارفرما کاملا بالا فرض می‌کند و مصاحبه‌شونده را موجود ضعیف و زبون و نالایقی می‌بیند که از سر اضطرار به جلسه مصاحبه آمده و بود و نبودش بستگی به تصمیم تیم معظم مصاحبه دارد.

  • AmirAli1988
    پاسخ

    دیروز مصاحبه داشتم خوب پیش رفت فقط بهم گفت اگه ازت سوءپیشینه بخوایم باهاش مشکل نداری منم گفتم چند سال پیش ب خاطر یه دعوا یه روز زندان بودم بعد دیگه همه چیز تموم شد بعد از ۴ماه صبح تا شب دنبال کار بودن با بدبختی این کار رو پیدا کردم شرکتشم خیلی عالی بود بعد با یه سوء پیشینه همه چیز خراب شد گفت برو اگه خواستیمت خبرت میکنیم کاش حقیقت رو نگفته بودم کاش اصلا واسه خاطر رفیقم واسه خودم سوءپیشینه الکی درست نکرده بودم کاش لعنت ب این زندگی

یک نظر بدهید