مشاغل تاریخ مصرف گذشته

احتمالا مجموعه تصاویری از آبادن قدیم را که در فضای وب منتشر شده را دیده باشید. بماند که برای اولین بار وقتی این تصاویر را دیدم، نمی‌تونستم ارتباطی بین عکس‌ها و اونچه که از سفر خودم به آبادان دیده بودم ارتباطی برقرار کنم. اما در بین همه عکس‌ها تصویر زیر نظرم رو جلب کرد. فردی با عنوان شغلی نامه نویس عمومی!

این عکس مربوط به حدود 60 سال پیش هست. با توجه به این‌که در اون زمان سواد عمومی نشده بود و نامه نقش مهم برقراری ارتباط آدم‌ها با آدم‌ها و آدم‌ها با سازمان‌ها رو بازی می‌کرد، کسانی که فقط سواد خواندن و نوشتن داشتند می‌توانستند از این موضوع کسب درآمد کنند. یعنی در 60 سال پیش داشتن سواد یک مزیت رقابتی شغلی بوده. این درحالی‌است که الان این موضوع خنده‌دار به‌نظر میاد. در گفتگوهای عمومی می‌گن که دیپلم داشته باشی نهایت به‌عنوان خدمتکار استخدام می‌شی. (البته جمله درستی نیست اما مثالی است که در جامعه استفاده می‌شود). دیدن این عکس باعث شد این سوال به ذهنم برسه که چه برسر این آدم و کارش اومده؟ با گذشت زمان که سواد عمومی‌تر شده این شغل جایگاه خودش رو از دست داده و دیگه دلیل وجودی نداره. نمونه این موضوع رو جلوی در دادگستری و دادگاه هم می‌دیدیم. با ظهور کامپیوتر نسل ماشین‌تحریر‌های مکانیکی سیاه و سنگین منقرض شد و افرادی که مهارت کار با این ابزار رو داشتن کم کم محو شدند.

من نمی‌دونم چه به سر آقایی که در این تصویر می‌بینیم اومده. کسی نمی‌دونه و نمی‌شه حدسی هم زد. اما می‌شه یک مفهومی رو از این عکس برداشت کرد و اینه که بعضی مشاغل، بعضی مهارت‌ها به‌مرور زمان از بین می‌روند. نیاز بعضی از مشاغل در جامعه به دلیل رشد تکنولوژی از بین می‌ره. این اتفاقی است که در تمام دنیا رخ می‌ده. این اتفاق ممکنه برای من و شما هم رخ بده. ممکنه روزی نیاز کاری که داریم انجام می‌دیم در جامعه از بین بره و یا این نیاز با شکلی جدید ظاهر بشه. اگر این اتفاق برای شما بیافته چقدر آمادگی تغییر دارید؟ چقدر در شغل خود وابسته به ابزار و مهارت فنی هستید و چقدر وابسته به توانایی‌ها و ویژگی‌های شخصی که می‌تواند برگ برنده شما باشد؟

نمایش 0 دیدگاه
  • ATI
    پاسخ

    من يه عكاس رو مي شناسم كه با ديجيتالي شدن صنعت عكاسي كارش رو از دست داد و الان مسافركشي مي كنه

  • علیرضا
    پاسخ

    سلام
    متن فوق را خودتان استنباط کردید که در ادامه به اشتباه بودن آن پی می برید:
    این نامه نویس، عریضه نویس دادگاه است،شغلی که اکنون نیز رونق خوبی دارد.
    سایر ادارات نیز نامه نویس داشتند؛ که اکنون فرمهای آماده جای آنان را گرفته است. همانطور که می دانید اکنون نیز بسیاری از با سوادان و مدرک داران قادر به نوشتن یک نامه ساده و مکتوب نمودن اظهاراتشان نیستند.ولی فرمهای آماده مشکل را مخفی نموده است.

  • محمدرضا فرازي
    پاسخ

    واقعا براي سطحي نگري ات متاسفم.اولا آدم هاي بيسواد آن طور كه شما گقتيداصلا نيازي به مراجعه به ادارات نداشتند.ثانيا به كت وشلوار كراوات زده و كفش چرم واكس زده آقاي مراجعه كننده نگاهي بندازيد.خداوكيلي بعد از 60 سال آيا تو تهران امروز همچي تيپي گير مياد؟!

  • امیر مهرانی
    پاسخ

    @علیرضا به‌نظرم شما موضوع اصلی مطلب رو متوجه نشدید. در مورد استنباط اشتباه که این موضوع در کامنت شما وجود داره. شما می‌گید نامه نویس بوده که الان به‌جاش فرم گذاشتن. این معنی‌اش این نیست که این جایگاه شغلی دیگه وجود نداره؟ اصولا این مطلب در مورد ارتباط سواد با توان نامه‌نویسی اداری نیست. موضوع مشاغلی است که به‌دلیل شرایط مختلف زمانی از بین می‌روند. حرف شما درسته عریضه نویس وجود داره ولی این شغل هم از بین می‌ره چون الان کمتر کنار دادگاه‌ها می‌بینیم که کسی با اون ماشین‌تحریر‌های قدیمی عریضه نویسی کنه. پیشنهاد می‌کنم مطلب رو دوباره مرور کنید.

  • امیر مهرانی
    پاسخ

    @محمدرضا فرازی آقای فرازی الان ارتباط گروات و کفش واکس‌زده با سطحی نگری من و موضوغ شغل دقیقا چیه هست؟ من متوجه نشدم؟ به نظرم مطلب رو حتی درست مطالعه نکردید چون من جایی در متن اشاره نکردم که بی‌سوادها نیازی به مراجعه به ادارات نداشتند.

  • پسر بد
    پاسخ

    @محمدرضا فرازی
    با توجه به متن شما میشه نتیجه گرفت اگه یه نفر Audi A8 داشته باشه، پس پدر خیلی خوبیه!!!!
    از نگرش شیرجه‌ای شما تا حدی که سر میخوره به کف استخر بسی لذت بردم

  • احسان
    پاسخ

    مطلب جالبی بود ممنون

  • haney
    پاسخ

    این حرفها قدیمی شده. ما الان از دنیا عقب هستیم. شغل نیست وای به حال اینکه به دنیا برسیم

  • ali
    پاسخ

    با این سایت تازه آشنا شدم جالبه موفق باشید
    یک نکته اینجام ترول زیاده 🙂

یک نظر بدهید