فرض کنید که شما قرار است مفهومی را به مشتری یا رئیس خود توضیح بدهید تا او بتواند درباره واگذار کردن کار یا تایید اجرای پروژه به شما نظر مثبت بدهد. شما تمام روز را فرصت ندارید که از قصد و منظورتان و نتایج مثبت اجرای پروژه و دفاع از خودتان صحبت کنید. نه تنها تمام روز را بلکه، حتی یک ساعت هم فرصت ندارید. شما در آسانسوری هستید و باید به خلاصهترین شکل ممکن منظور خود را منتقل کنید. در چنین شرایطی چهکاری انجام میدهید؟ آیا میتوانید این کار را انجام بدهید؟
مشخص صحبت کردن و منظور را شفاف و ساده به مخاطب منتقل کردن یکی از ویژگیهایی است که میتواند تاثیر مثبتی روی ارتباطات کاری شما داشته باشد. برای اینکه بتوان در زمان کم بهترین مفهوم و منظور را به مخاطب رساند احتیاج است تا به موضوع مورد بحث خوب تسلط داشته باشید و در سادهسازی مفاهیم هم استاد باشید. البته این کار بسیار سخت و مشکله چون معمولا در چنین شرایطی ما درگیر حاشیههایی میشویم که ما را از منظور اصلی دور میکنه. اما به این موضوع فکر کنید. وقتی میتوانستید یک مفهوم را فقط در فاصله طی کردن چند طبقه از آسانسور به کسی توضیح بدهید یعنی هم خودتان ماجرا را خوب فهمیدید و هم طرف مقابل خوب خواهد فهمید. این به شما کمک میکنه تا در جلسات تمرکز داشته باشید، در سخنرانیها هدف را گم نکنید و در مذاکرات مشخص صحبت کنید.
در همین رابطه مطلب Elavator Pitch چیست را در بلاگ مایا بخوانید.
و به نظر من در عین تسلط به موضوع باید برای عکسالعملهای طرف مقابل که ممکن است خللی در روند صحبت های شما بوجود آورد، آمادگی و راه حل داشته باشید
مطلب من در همین زمینه
http://www.maia.ir/archives/115/elavator-pitch-%DA%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA%D8%9F/
شمام مطلبت روان هست لینک می کنم
مدتی پیش پژمان دشتی نژاد یه مطلب در همین رابطه با عنوان “مخ زنی در آسانسور” نوشته بود.
هنوز که هنوزه شخصی رو ندیدم به صورت جدی علاقه به سرمایه گذاری روی مثلا حرفه خودم(راه اندازی استارتاپ های اینترنتی) داشته باشه ، و هنوزم رسم نیست کسی ایده خودش رو به سرمایه گذار بگه ، چون سیستم ، سیستم دزدی هست و عدم اعتماد.
البته به قول پژمان ایده ، چیزه مهمی دیگه نیست و در خیلی از موارد توهمی هست و موارد خیلی مهمتری هم از ایده هست ، اما در همین وضعیت که همین ایده های کوچیک هم میدزند و هیچ نهادی هم نیست که از شما حمایت کنه.
این زنجیره از نظر من حلقه های مفقوده زیادی داره.
@امیر البته من راجع به ایده و راه اندازی کسب و کار صحبتی نکردم. در هر صورت این شرایط را هرزمانی و هر جایی ممکنه تجربه کنی.
آسانسور تو طبقه های زوج وای میسته یا فرد؟ D:
in bil bil kie????:D@bilbil
امیر جان
میدونم مطلبت خیلی وقت پیش پست شده ولی من در ارجاع «۷ نکته برای پرسنال برندینگ درون سازمانی» دیدمش
لینک زیر هم خیلی باحاله
ارائهی آسانسوری (Elevator Pitch)
مدل هاروارد از موثرترین و کارآمدترین مدلهای پیشنهادی است.
http://www.alumni.hbs.edu/careers/pitch/
@علی کریمی بسیار عالیه