فضایی برای پرواز ذهن

Citrix Collaboration Space

Citrix Collaboration Space

آدم‌های خلاق معمولا در چارچوب قرار نمی‌گیرن. فکر می‌کنم این جمله درستی باشه برای این‌که سخت‌ترین کار دنیا اینه که برای آدم‌هایی با توان خلاقیت بالا بخواهید قانون وضع کنید و اونها رو محدود کنید. به این موضوع می‌شه از زاویه‌ دیگه‌ای هم نگاه کرد و اون هم اینه که پس باید برای افزایش توان خلاقیت و ایده‌پردازی، چارچوب‌ها را برداشت و قوانین را پشت سر گذاشت و به اصطلاح Out of box فکر کرد.

اما یک شرکت چطور ممکنه که این کار رو برای پرسنلش انجام بده و فضای خلاقی رو در اختیار اونها بگذاره؟


یادم رفت بگم که میزان خلاقیت انسان‌ها به شرایط فیزیکی وابستگی زیادی داره. مثلا گاهی آدم‌ها می‌تونن در شلوغی و بحث و جدل‌ها خلاق باشن و گاهی هم در سکوت و تنهایی. گاهی هنگام همفکری و گاهی هنگام مطالعه. اما هرچه که هست اینه که این شرایط فیزیکی بسیار تاثیرگذار است و وقتی شرکتی می‌خواهد فضای خلاقیت و نوآوری را در سازمان خود گسترش دهد باید به شرایط فیزیکی کار توجه کند. به همین دلیل است که این سوال مطرح می‌شود: “یک شرکت چطور ممکنه که این کار رو برای پرسنلش انجام بده و فضای خلاقی رو در اختیار اونها بگذاره؟”

شرکت Citrix یکی از شرکت‌هایی است که با ایجاد فضایی با عنوان Collaboration Space توانسته این بستر را بخوبی ایجاد کند. Collaboration Space در فضایی معادل 185 متر مربع ایجاد شده که دورتادور آن شیشه است و از یک طرف نمایی کوهستانی دارد. همه چیز در این فضا چرخ دارد. وایت‌بورد‌ها، میزها و صندلی‌ها. در واقع این فضا دارای مجموعه‌ای از ابزارها است که تیم‌ها بتوانند به سرعت و به هرشکلی که می‌خواهند دور هم جمع شوند و جلسات کاری خود را تشکیل دهند. این روش برخلاف روش سنتی اتاق مخصوص جلسات است. برای اتاق جلسات در شرکت‌ها شما باید زمان مناسب را رزرو کنید و با افراد هماهنگ کنید که در آن محدوده کلیشه‌ای حضور داشته باشند و معمولا شما زمانی می‌توانید اتاق را رزرو کنید که طوفان ایده‌ها خوابیده است.

استفاده از دیوار شیشه‌ای برای این فضا کاملا هدف‌دار بوده است. طراحان این فضا قصد داشتند تا کسانی که از راهروهای کناری می‌گذرند ببینند که در این فضا چه اتفاقی می‌افتد چرا که دیدن جلسات دیگران خود می‌تواند انگیزه‌ای برای حرکت‌های جدید شود. طراحی داخلی این فضا بسیار ساده و مینیال است و زیبایی داخلی آن از کارها، نوشته‌ها و پست ایت‌هایی که توسط گروه‌ها ایجاد شده شکل می‌گیرد.

در چنین فضایی است که افراد و تیم‌ها می‌توانند ذهنشان را پرواز دهند و به نوآوری برسند. فضای پرواز ذهن شما کجاست؟

در چارگون قصد داریم یک برنامه‌نویس PHP مسلط به جوملا را بصورت تمام وقت استخدام کنیم. اگر علاقه‌مند هستید می‌توانید به آدرس mehrani at chargoon dot com رزومه خود را ارسال کنید.

——————————————————————————————————————————————————

این مطلب در وبلاگ thecoach.ir منتشر شده است. شما می‌توانید مشترک خورا ک این بلاگ شوید.

شما توانایی‌های ویژه‌ای دارید که استفاده از آنها می‌تواند به موفقیت شما در کار و زندگی کمک کند.کارگاه شناخت توانایی‌ها.

کارگاه پرسنال برندینگ به شما کمک می‌کند تا جایگاه کاری ویژه‌ای در کسب و کار خود به‌دست آورید. ثبت‌نام کنید!

من را در توییتر و گوگل+ دنبال کنید.

نمایش 6 دیدگاه
  • بامداد
    پاسخ

    رئیسمون تو شرکت همیشه در مواجهه با مشکلات فرا رویمان جمله ای امید بخش و مثبت دارد به این مضمون که :
    ” همکاران عزیز وقتی یك چیزی خراب جلو میره یعنی یك پتانسیلی هست برای نو آوری و خلاقیت بدنبال آن در پس ظاهر موضوع باشید ”
    ——————————————————————————–
    ما معمولا بر مبنای الگوهای مشخصی فكر می كنیم – باید هر از چند گاهی ديدگاه ها و فرضیاتمون رو به چالش بكشونیم جايي مي خوندم كه نوشته شده بود “متخصصين به ندرت غير متعارف فكر مي كنند” چيزي كه اتفاقا سازمانهاي امروزي با داشتن رقباي سرسخت و مصمم به شدت به آن نياز دارند.
    دل خوش كردن به موفقيت هاي گذشته و روند هاي و روشهاي گذشته مشكلي كه از ما حل نمي كند ما را به جايي مي رساند كه مي بايست عرصه را دو دستي تقديم به رقبايمان بكنيم . استاد وين داير مي گفت هيچ چيزي مهلك تر از دل بستن به كاميابي ها و موفقيت هاي ديروز نيست .
    (( مسائل امروز ناشي از راه حل هاي ديروز است )) :
    براي بسط و گسترش نوآوري و بروز خلاقیت در کارکنان باید ضمن ترویج فرهنگ نوآوری و خلاقیت در میان کارکنان دل نگرانی ها و دلشوره هایی که باعث مقاوت آنها می شوند رمز گشائی شود و راهکارهای مناسب تجویز گردد پیشنهاد مشارکت این گروه در فرایند تصمیم گیری در موارد مشابه معمولا مثمر ثمر بوده است .. مشارکت کردن در کارها، ریشه در احساس اشخاص دارد. مهم این است که اشخاص احساس کنند که به بازی گرفته می شوند.

  • بامداد
    پاسخ

    راجب فضا و محیط کاملا باهاتون موافقم – کمتر کسی را می توان سراغ گرفت که فضای داخلی و طراحی شرکت مایکروسافت را ندیده باشد فضایی که بطور دائمی پالس های مثبت و امید بخش را بما القاء می کند . برخلاف محیط های خموده و نفرت انگیز برخی ادارات ما با رنگ هایی که نشانه کج سلیقگی و … طراحان آنست .
    لوین از محققان مکتب گشتالت به شمار می رود، عقیده دارد رفتار تابع تأثیر متقابل عواملی است که از فرد و محیط سرچشمه می گیرد. وی برای بیان پدیده ی حاصله از تأثیر متقابل عوامل فردی و محیطی، از مفهوم فضای زیستی استفاده می کند. یکی از مهم ترین مبانی این نظر چنین بیان می شود: « رفتار تابع ویژگی های فضای زیست است » .

  • صابر طباطبائی یزدی
    پاسخ

    قربون هر چی آدم چیز فهمه. بعضی از جمله هات رو باید با طلا نوشت. مثل کل پاراگراف اول و کل پاراگراف دوم

  • پورمعصوم
    پاسخ

    با سلام
    و با احترام به همه تجربه های کاری شما ” آقای مهرانی “.
    اعتقاد دارم که اتفاقا خلاقیت با محدودیت بیشتر معنا پیدا می کند.
    در واقع ، این خلاقیت است که به عنوان عامل سنتز در تز و آنتی تز، نقش بازی می کند.
    انسان خلاق نمی خواهد از قانون و یا هر چیزی که او را به بند می کشد فرار کند بلکه با نوع دید خلاقش محیط را تحت تاثیر قرار می دهد .
    اگر انسان خلاق به گریز از موانع فکر کند هیچ وقت خلاقیتش بسط پیدا نخواهد کردو
    فکر می کنم همان اصطلاح Out Of Box بیشتر با مفهوم خلاقیت در ارتباط باشد تا بتواند وسعت نگاه یک خلاق را به تصویر کشد.
    ممنون از سایر نکته های قابل توجهتون.

  • امیر مهرانی
    پاسخ

    @پورمعصوم کاملا با شما موافقم. محدودیتی که من اینجا ازش صحبت کردم شاید بیشتر جنبه بروکراسی اداری داره که به آن اشاره هم کردم. مثلا روال سنتی رزرو اتاق جلسات یا طی شدن سلسله مراتب برای تشکیل یک تیم. عواملی که باعث از بین رفتن انگیزه‌های خلاقیت می‌شود. اصولا در فضای سنتی کار رویکردی برای شکوفا شدن خلاقیت وجود ندارد. موردی که در سازمان‌های ما وجود ندارد ساز و کاری برای تعریف استراتژی نوآوری است و به همه پرسنل با رویکرد بروکراتیک در کار نگاه می‌شود. در این مطلب موضوع گریز از موانع نبوده و طبیعتا خود موانع یکی از عوامل خلاقیت می‌تواند باشد.
    در بحث نوآوری سازمانی صد در صد باید محدوده‌ای رو تعریف کرد که ذهن خلاق در آن راستا ایده‌پردازی کند. حتی در بحث نوآوری باز هم موضوع جهت‌ دادن به ایده‌ها در راستای استراتژی سازمان و تعریف چارچوب‌ها یک بحث حیاتی است که قطعا با این موضوع آشنا هستید.

  • saber tabatabaee
    پاسخ

    درباره ی multipotentialite یه ویدئو از تد دات کام دیدم که به بحث شما ربط داشت. درباره ی اون هم مطلبی پستی بحثی نوشتی امیر جان؟ مارو هم خبر کن بخونیم و هم نظر بدیم. مشارکت کنیم قربان. یا علی. خیلی دوست داریم

یک نظر بدهید