کجا باید کامنت بگذاریم !

تا چند سال پیش، مهمترین روشی که وبلاگها می تونستن خودشون رو معرفی کنند این بود که نویسنده آنها برود در بلاگهای دیگر کامنت بگذارد و از این طریق آشنایی شکل بگیره تا لینکش در صفحه بلاگ مورد نظر ثبت بشه. اما شاید در همین یکی دو سال اخیر و با اضافه شدن سرویسهای مختلف مبتنی بر وب 2 که امکان بازنشر و به اشتراک گذاری را به سادگی در اختیار افراد قرار داده مسئله کامنتها دچار مشکل شده.

در حال حاضر برای اینکه یک بلاگ بیشتر معرفی بشه می تونه از فید برنر استفاده کنه، می تونه مطالبش را در توییتر، فیس بوک، باز، تکنوراتی و هزار جای دیگه با مخاطبین مختلف منتشر کنه و طبیعتا هرکدام از این سایتها و سرویسها امکان کامنت گذاری مستقل دارند. مثلا برای یک مطلب در گورد، فیس بوک، باز و جاهای دیگر کامنتهای متفاوتی ثبت میشه. این موضوع از چند نظر شاید جالب نباشه.

اول اینکه نویسنده بلاگ مجبوره به محیطهای مختلفی برای خواندن و پاسخ دادن به کامنتها مراجعه کنه.

دوم بسیاری از خوانندگان از مطالب و نظرات خوانندگان دیگر باخبر نمی شوند و عملا تبادل نظر بصورت ناقص انجام می شود.

ابزارهایی وجود دارند مثل Disqus که من هم از آن برای سیستم ثبت نظرات استفاده می کنم. Disqus با متمرکز کردن کامنتها و دریافت بازخوردها از فرند فید و توییتر به نویسنده بلاگ این امکان را می دهد که بتواند فعالیتهای مرتبط با مطلبش در این محیطها را مشاهده نماید. اما هنوز پشتیبانی از گودر و باز ندارد. اما در هر صورت می تونه امکان خوبی باشه ضمن اینکه بر روی وردپرس به خوبی کار می کنه.

اما به نظرم بهترین محل برای کامنت گذاری برای مطالب یک بلاگ، در خود همان بلاگ است. با این کار لطف بزرگی به نویسنده بلاگ و دیگر خوانندگان کرده اید. فاصله کامنت گذاری در خود بلاگ با کامنت گذاری در جاهای دیگر فقط و فقط یک کلیک است.

یک نظر بدهید