بلاگ سازمانی

بلاگ سازمانی

پیشتر مطلبی با عنوان شرکتهای ایرانی و بلاگ سازمانی نوشته بودم و گفته بودم که به مقوله بلاگ سازمانی بیشتر خواهم پرداخت. این سری از مطالب به ارزشهای داشتن بلاگ سازمانی و نحوه مدیریت آن خواهد پرداخت. بدون هیچ توضیح اضافه دیگری مهمترین دلایل وجود یک بلاگ سازمانی را توضیح می دهم. این مجموعه دلایل شامل نظرات خودم به همراه نطراتی است که در دیگر بلاگها و سایتها یافته ام.

1- وجود بلاگ یعنی ترافیک بیشتر: اگر بخواهید راجع به محصولات و خدمات مرتبط با شرکتتان در اینترنت تبلیغ کنید بدون شک ساخت یک بلاگ بهترین ابزار است. معمولا سایتهای شرکتها به جز قسمت اخبار، از صفحات با مطالب ثابت تشکیل شده اند. یک بلاگ بصورت یک سیستم مدیریت محتوا فعالیت نموده و با ورود مطالب و اضافه شدن کلمات کلیدی، دسته بندی ها و برچسبها باعث می شود تا مخاطب بیشتری از طریق موتورهای جستجو به بلاگ و در نهایت به سایت شرکت وارد شوند.

2- بلاگ، شرکت شما را پیشرو نمایش می دهد: نوشتن در حوزه تخصصی فعالیت شرکت باعث می شود تا مجموعه شما به شکل یک شرکت فعال در حوزه تخصصی خود نمایش داده شود. مشتریان پیشین شما دوباره به شما اعتماد می کنند چرا که شما را پیشرو در زمینه کاری مربوط می یابند و مشتریان جدید اعتمادشان جلب می شود چرا که مطمئن می شوند گروهی فعال در شرکت وجود دارد که دانش شرکت را بروز نگه می دارد.

3- بلاگ سازمانی جایگزین رسانه های سنتی: بدون شک یکی از دلایل اصلی وجود واحد روابط عمومی در سازمانها برقراری ارتباط با رسانه های مختلف است. ایجاد یک بلاگ بعنوان رسانه ای عمل خواهد کرد که با هزینه کمتر و در زمان کوتاه تر می تواند اتفاقات مربوط به شرکت را منتشر کند. چنین امکانی بخصوص برای شرکتهای کوچک و یا متوسط که ممکن است مجموعه کاملی بعنوان دپارتمان روابط عمومی در اختیار نداشته باشند می تواند مفید باشد.

4- مشارکت مشتریان و مخاطبین: وقتی در بلاگ سازمانی مطلبی منتشر می کنید، خوانندگان و مشتریان را دعوت به نظر دهی می نمایید. از این روش می توانید استفاده کنید و عقاید افراد را درباره نحوه عملکرد شرکت، خدمات و محصولات بدست بیاورید و با ارائه پاسخ به آنها روابط بهتری برقرار کنید.

5- شخصیت شرکت شما: وجود بلاگ سازمانی کمک می کند تا رابطه شرکت شما با مخاطبین خود از شکلی رسمی و قانونی به شکلی انسانی تبدیل شود. انتشار باورها، افکار و عقاید شرکت باعث می شود تا افراد هویت انسانی را در شرکت شما بازیابند و از این طریق روابط بهتری با شرکت برقرار کنند.

اگر موارد دیگری به ذهنتان می رسد اضافه کنید…

Showing 0 comments
  • مجيد آواژ
    پاسخ

    مطلب بسيار خوبي بود. اما دو کارکرد ديگر را مي توان براي بلاگ سازماني در نظر داشت. اولي به منزله حافظه سازماني است. بدين صورت که به تدريج وقتي بلاگ از پس ساليان گذشته مطالعه ميشود، بسياري از تفکرات و فرهنگهاي سالهاي گذشته را ياد آوري مي کند که الآن ديگر در سازمان نيستند. کارکرد ديگر را مي توان به منزله ارتباطات درون سازماني نيز در نظر گرفت. گرچه عجيب به نظر مي رسد، اما در صورتي که عنصر صداقت در بلاگ رعايت شود، همکاران داخل سازمان يک پست را به مثابه بيانيه اي مي دانند که سازمان براي اعلام به ديگران صادر مي کند و قطعا در برداشت ها و روحيه هاي سازماني نيز تاثير بسزايي دارد. مثلا وقتي از يک همکار در بلاگ شرکت تشکر مي شود، اثرات اين تشکر به مراتب از يک سپاسگزاري و تشويق داخلي موثرتر خواهد بود.

  • مجيد آواژ
    پاسخ

    مطلب بسيار خوبي بود. اما دو کارکرد ديگر را مي توان براي بلاگ سازماني در نظر داشت. اولي به منزله حافظه سازماني است. بدين صورت که به تدريج وقتي بلاگ از پس ساليان گذشته مطالعه ميشود، بسياري از تفکرات و فرهنگهاي سالهاي گذشته را ياد آوري مي کند که الآن ديگر در سازمان نيستند. کارکرد ديگر را مي توان به منزله ارتباطات درون سازماني نيز در نظر گرفت. گرچه عجيب به نظر مي رسد، اما در صورتي که عنصر صداقت در بلاگ رعايت شود، همکاران داخل سازمان يک پست را به مثابه بيانيه اي مي دانند که سازمان براي اعلام به ديگران صادر مي کند و قطعا در برداشت ها و روحيه هاي سازماني نيز تاثير بسزايي دارد. مثلا وقتي از يک همکار در بلاگ شرکت تشکر مي شود، اثرات اين تشکر به مراتب از يک سپاسگزاري و تشويق داخلي موثرتر خواهد بود.

  • مجيد آواژ
    پاسخ

    مطلب بسيار خوبي بود. اما دو کارکرد ديگر را مي توان براي بلاگ سازماني در نظر داشت. اولي به منزله حافظه سازماني است. بدين صورت که به تدريج وقتي بلاگ از پس ساليان گذشته مطالعه ميشود، بسياري از تفکرات و فرهنگهاي سالهاي گذشته را ياد آوري مي کند که الآن ديگر در سازمان نيستند. کارکرد ديگر را مي توان به منزله ارتباطات درون سازماني نيز در نظر گرفت. گرچه عجيب به نظر مي رسد، اما در صورتي که عنصر صداقت در بلاگ رعايت شود، همکاران داخل سازمان يک پست را به مثابه بيانيه اي مي دانند که سازمان براي اعلام به ديگران صادر مي کند و قطعا در برداشت ها و روحيه هاي سازماني نيز تاثير بسزايي دارد. مثلا وقتي از يک همکار در بلاگ شرکت تشکر مي شود، اثرات اين تشکر به مراتب از يک سپاسگزاري و تشويق داخلي موثرتر خواهد بود.

  • AYDIN
    پاسخ

    پیشنهاد می کنم یک بند هم اضافه کنید با این مضمون : شرکتی که دارای وبلاگ است سازمانی زنده و پویا به نظر می رسد، طوری که نسبت به حوادث و اتفاقات پیرامون خود به سرعت واکنش نشان می دهد

  • aaaqqss
    پاسخ

    خیلی ممنون . اما بستر لازم برای اجراش نیست یا زمانبر میشه.

  • Amir Mehrani
    پاسخ

    ممنون دو نکته کاملا بجایی است. نکته دوم بیشتر به نظرم کاکرد درون سازمانی خواهد داشت.

  • Amir Mehrani
    پاسخ

    شاید این نکته در موضوع شماره دو به نوعی مطرح شده باشه اما با نظر شما کاملا موافقم

  • Amir Mehrani
    پاسخ

    میشه بیشتر توضیح بدید که دقیقا منظورتون چیه؟ چه محدودیتهایی وجود داره و چه کارهایی میشه کرد؟
    این که تو شرکتهای ایرانی احتمال وجود بلاگ یک در هزاره درست اما بالاخره این موضوع هم دیر یا زود همه گیر میشه.

  • AYDIN
    پاسخ

    البته در بند مورد نظر شما بر تخصص تاکید شده ، در حالی که این می تواند فراتر از حیطه تخصصی بوده و با حوادث و رویدادهای اجتماعی دیگر هم ارتباط پیدا کند

  • farhad77
    پاسخ

    کاملا موافقم. اما چطوری میشه به ای مساله جامعه عمل پوشاند!؟

  • Amir Mehrani
    پاسخ

    بقیه مطالب را که در همین زمینه خواهد بود و به مرور منتشر می کنم را دنبال کنید

pingbacks / trackbacks

Leave a Comment