مدارک تخصصی و ارزش دریافت آنها

این مطلب را به خواسته امیر، نویسنده بلاگ پیسیفا تهیه کرده ام. در این مطلب سعی می کنم که به معرفی کلی مدارک تخصصی و بین المللی موجود در رشته IT بپردازم. اطلاعات جزیی تر از این مدارک و نحوه دریافت آنها با یک جستجوی ساده در اینترنت به راحتی یافت خواهد شد. در صورتیکه سوالی دارید یا موضوعی مورد توجه شما است و در زمینه موضوعهایی است که در این بلاگ مطرح کرده ام، می توانید از طریق صفحه بپرسید؟ آن را در میان بگذارید.

سال 1379که به توصیه یکی از دوستان در دوره های آموزشی مایکروسافت شرکت کردم، بیشتر همکلاسیها برای بدست آوردن شرایط بهتر برای مهاجرت در کلاسها شرکت کرده بودند. شاید خود من هم چنین هدفی داشتم و این رویا را داشتم که با دریافت این مدارک می توانم به راحتی مهاجرت کنم و از شرایط کاری مناسبی برخوردار شوم. اما این مدارک از آن زمان تاکنون در بازار کار ایران هم شناخته شده اند و جایگاه خود را پیدا کرده اند. در همه جای دنیا مدارک تخصصی، ارتقایی است بر دانش عمومی که فرد در دانشگاه کسب کرده. بعنوان مثال یک فارغ التحصیل رشته کامپیوتر از دانشگاه می تواند با گذراندن دوره های تخصصی در زمینه شبکه یا برنامه نویسی یا موارد دیگر دانش ویژه استفاده از محصولات خاص یک شرکت بزرگ مثل مایکروسافت، اوراکل، سیسکو و دیگر شرکتها را کسب نماید و بصورت تخصصی کار خود را معطوف به این محصولات نماید. دریافت این مدارک معمولا باعث افزایش میزان دستمزد و سطح کار می شود. اما باید به این نکته توجه داشت که تجربه در رشته IT یک فاکتور کلیدی است، که داشتن مدارک مختلف هیچگاه نمی تواند جای این موضوع را پر کند. به عبارت دیگر، صرف داشتن مدارک از شرکتهای معتبر، دلیل بر استخدام با حقوق بالا و موقعیت کاری مدیریتی نیست.

اما چه شرکتهایی چه مدارکی ارائه می دهند؟

مایکروسافت: مایکروسافت به ازای محصولات مختلفی که دارد، یک برنامه آموزشی و برنامه دریافت مدرک ارائه می دهد. شناخته شده ترین مدارک مایکروسافت در زمینه راه اندازی ویندوز، ویندوز سرور و راه اندازی یک شبکه مایکروسافتی است. به هر تک مدرک مایکروسافت که توسط کاندیدا دریافت می شود MCP یا Microsoft Certified Professional گفته می شود. این مدارک هم در زمینه راه اندازی شبکه و نصب و راه اندازی سیستم عاملها ارائه می شود و هم در زمینه برنامه نویسی در محیط Net.

گذراندن ترکیبی از دوره ها چه در زمینه شبکه و چه در زمینه برنامه نویسی شما را به مدرک بالاتری می رساند که به ترتیب MCSE یا Microsoft Certified System Engineer و MCSD یا Microsoft Certified Solution Developer نامیده می شود. برای مشاهده لیست کامل دوره های مایکروسافت روی این لینک کلیک کنید.

سیسکو: مدارک شرکت سیسکو برای متخصصین شبکه محبوبیت بالایی دارد و دریافت مدارک این شرکت نشان دهنده دانش بالای شما در زمینه شبکه خواهد بود. سیسکو گواهینامه های خود را با محوریت تخصص بر محصولات خود مثل Routerها یا Switchها ارائه می دهد. اولین دوره گواهینامه شرکت سیسکو، CCNA یا Cisco Certified Network Associate است. با گذارندن این دوره شما دانش اولیه طراحی شبکه های کامپیوتری را بدست خواهید آورد و خواهید توانست روترهای سیسکو را راه اندازی کنید و برای شرایط مورد نظر تنظیم کنید. دوره های پیشرفته شرکت سیسکو بصورت عملی برگزار می شود و دریافت این مدارک فقط پاسخ تئوری به سوالات نیست. برای مشاهده لیست دوره های شرکت سیسکو روی این لینک کلیک کنید.

اوراکل: شرکت اوراکل با ارائه بانکهای اطلاعاتی شناخته می شود اما اکنون مجموعه ای از راهکارها و محصولات متنوع را ارائه می دهد. مدارک اوراکل با نام OCP یا Oracle Certified Professional شناخته می شود و مشهورترین آنها مدارکی است که در زمینه راه اندازی و پشنیبانی بانکهای اطلاعاتی اوراکل ارائه می گردد. برای مشاهده لیست کاملی از مدارک شرکت اوراکل روی این لینک کلیک کنید.

Red Hat: علاقه مندان لینوکس هم از دریافت مدرک تخصصی بی بهره نیستند. RHCE یا Red Hat Certified Professional مدرکی است که شرکت Red Hat به متخصصان لینوکس ارائه می دهد. با دریافت این مدرک شما دانش در زمینه نصب و راه اندازی نسخه های مختلف لینوکس Red Hat رابدست خواهید آورد. برای آشنایی با ساختار مدرک RHCE روی این لینک کلیک کنید.

CompTIA: از دوره های شناخته شده در ایران دوره های شرکت CompTIA است. این شرکت دوره های عمومی در زمینه های مختلف ارائه می دهد. بعنوان مثال دوره +A که در زمینه آشنایی با سخت افزار کامپیوتر است. دوره +Netwrok که در بسیاری از موارد بعنوان پیش نیاز دوره های مایکروسافت و سیسکو شناخته می شود. این دوره دانش عمومی شبکه را به مخاطب ارائه می دهد. دوره +Security که مفاهیم عمومی امنیت را ارائه می دهد و دوره +Linux که به شما دانش عمومی کار با سیستم عامل لینوکس را ارائه می دهد. گذراندن دوره های شرکت CompTIA به معنی کسب تخصص برای کار با محصولات شرکتی خاص نیست. برای مشاهده لیست کامل دوره های این شرکت روی این لینک کلیک کنید.

ITIL: این دوره تنها دوره شناخته شده در زمینه مدیریت IT است.  IT Infrastructure Library مجموعه از حوزه های مختلف است که در یک دپارتمان IT در یک سازمان باید به آنها توجه شود. ITIL مانند دریافت گواهینامه کیفیت برای یک شرکت می باشد. افرادی که مدرک  ITIL را داشته باشند می توانند استانداردها و راهکارهای مرتبط را در یک سازمان پیاده سازی کنند و یا آنها را آموزش دهند. ITIL در دو سه سال اخیر شناخته تر شده و دارای موقعیت کاری خوبی در خارج از ایران است. در داخل ایران بحث کاملا تازه ای است که هنوز بخوبی شناخته نشده اما اگر به مباحث مدیریتی IT علاقه مند هستید، سرمایه گذاری روی این مدرک می تواند آینده کاریتان را تضمین کند. برای آگاهی از دوره های مرتبط روی این لینک کلیک کنید.

نمایش 19 دیدگاه
  • amirpaia
    پاسخ

    مرسی از این پست
    فقط خواستم بگم اسم مدرک RedHat اینه Red Hat Certified Engineer یعنی به جای Professional باید بشه Engineer

  • امیر مهرانی
    پاسخ

    @amirpaia مرسی از تذکر اشتباه تایپ کردم درستش می کنم.

  • امين
    پاسخ

    يك مدرك معتبر ديگر براي لينوكس هم وجود دارد به نام LPI كه مي توان آن را در ايران گرفت چون تحريم نيست !!
    در ضمن معمولا هر شركت بزرگ آي تي براي خودش مدرك تخصصي خود را دارد مانند مدارك Adobe و سيمانتك و IBM و …

  • امير
    پاسخ

    سلام
    خیلی ممنون از تهیه و تنظیم این مطلب. اطلاعات بسیار خوبی بودش.
    البته تو قسمتی از پستتون اشاره کردین به اینکه بعضی شرکتها مدارکی جهت تایید فردی برای استفاده از محصول خاصی صادر میکنند که در تکمیل گفته ی شما چنین دوره هایی رو شرکت گوگل برگزار میکنه و بعد از پایان این دوره ها و قبولی فرد در آزمون آنلاین علاوه بر اینکه گواهینامه ی تخصصی صادر میشه امتیازاتی رو برای فروش محصولات گوگل برای فرد متقاضی قائل میشن. یعنی به عبارتی فرد با دریافت این مدارک میتونه به عنوان ساب ریسلر شرکت مذکور هم فعالیت کنه.
    باز هم به خاطر تهیه ی این مطلب سپاس گذارم.

  • مهدی قشمی
    پاسخ

    سلام/ ممنونم. خیلی مفید بود. تصمیم داشتم یکی از این مدرک ها را بگیرم اما سردرگم بودم.

  • فرشید
    پاسخ

    در ایران به 2 دلیل کسی قدر دارندگان این مدارک را نمیداند.
    1- عده ای سودجو با دریافت پولهای کلان و نشان دادن سردر بهشت به متقاضیان داشتن این مدارک، با دادن وعده داشتن کار بهتر و پر درآمدتر، بجای دیگران امتحان داده و مدارک بی ارزش برای اشخاص بی سواد صادر میکنند. و این خو باعث بی ارزش شدن این مدارک در نظر کارفرمایان میشود.

    2-اگر هم کسی واقعا با زحمت و تلاش و مطالعه این مدارک را کسب کند، معمولا کارفرمایان در ایران دوست ندارند از ارزش این مدارک سر در بیاورند. چراکه باید به شخص دارنده این گواهینامه(ها) حقوق بالایی پرداخت نمایند. در نتیجه ترجیح میدهند که چیزی ندانند و یا اینطور جلوه دهند و یا با آوردن دلایلی مثل مورد تایید نبودن این گواهینامه ها توسط مراحع ذیصلاح در ایران (وزارت کار، سازمان فنی حرفه ای، وزارت علوم) ارزشی برای داشتن این گواهینامه ها قائل نیستند.

    بنده با داشتن تعدادی از این مدارک هنوز دارای شغل پردرآمد مناسب نیستم. اما مطمئنا در خارج از ایران وضعیت بسیار بهتر است.

    نکته: لطفا اگر قصد اخذ این گواهینامه ها را دارید، خارج از ایران در امتحانات مربوطه شرکت کنید. (از من نصیحت)

    موفق باشید.

  • مهرداد
    پاسخ

    mcse تقریبا به یه مدرک عمومی و بیسیک داره تبدیل میشه
    به نظر من باید به

  • مهرداد
    پاسخ

    mcse تقریبا به یه مدرک عمومی و بیسیک داره تبدیل میشه
    به نظر من باید به mcse به عنوان مدرک پیش نیاز یه سری مدارک دیگه نگاه کرد و تا همین حد ازش انتظار داشت
    کسانی که می خوان دنبال مدارک سیسکو برن اگه قبلش دوره mcse رو گذرونده باشن خیلی بهشون کمک می کنه
    البته مایکروسافت برای امتحان کلاینت mcse یه کد جدید که برای windows 7 هست ارائه کرده که با این کار نگذاشت mcse از رده خارج بشه
    و کسانی که xp رو امتحان دادن میتونن آپگرید کنن

  • كيوان
    پاسخ

    امير جان،چون به اراكل اشاره كردي كاش اسمي از سان و مداركش هم مياوردي
    http://education.oracle.com/pls/web_prod-plq-dad/db_pages.getpage?page_id=315&p_org_id=1001&lang=US

    • میر
      پاسخ

      سلام داشتن این مدارک بدون مدرک تحصیلی کمکی به مهاجرت می کند؟!

  • امیر مهرانی
    پاسخ

    @کیوان من سعی کردم مدارک معروف رو معرفی کنم. اما خوبه که مدارک دیگه رو هم معرفی کنید.

    • میر
      پاسخ

      ممنون میشم در مورد اعتبار این مدارک برای مهاجرت بدون مدرک تحصیلی هم اطلاعاتی در اختیارم قرار بدید من سابقه کار دارم و مدرک اوراکل اما مدرک تحصیلی ندارم

  • shahrokh
    پاسخ

    سلام
    اگر ميخواهيد در شبکه کار کنيد اوّل مايکرسافت بعد هر چيزه ديگر

  • soku admin
    پاسخ

    با ســلام
    من با دوستم که این مطلب رو از سایت شما برداشته بود صحبت کردم ، ایشون گفتند که فراموش کردند منبع رو بذارن من با اجازه ی شما پستتون رو حذف کردم ..بابت اشتباه پیش اومده هم مغذرت می خواهیم …
    ســبز باشین و همیشــگی
    پی نوشت: تو صفحه ی شخصی leader 7 هم لینک این جا رو گذاشتنم ..باز هم معذرت می خوام

  • وحید
    پاسخ

    ممنون
    مختصر و مفید معرفی کردید
    فکر کنم مدرک CIW هم مدرک معتبری باشه
    اگه به اونم اشاره کنید ممنون میشم

    موفق و سبز باشید

  • ۱
    پاسخ

    سلام

    تشکر

  • hb
    پاسخ

    سلام سایت خوبی داری
    سال 79 راست گفتی یا نه
    بعد کدوم از این دوره ها یاد گیریش سخت تره کجا کلاس هاش هست در ایران که مدرک معتبر هم بدن

  • شایان
    پاسخ

    سلام
    آیا شما اظلاعاتی در مورد مدارک شرکت Adobe دارید؟
    لطفا راهنمایی کنید.
    با تشکر

ترک بک ها

یک نظر بدهید